Silvermolly... sjuk hane?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mojema
    • January 2008
    • 1

    Silvermolly... sjuk hane?

    Har ett litet akvarium med Neontetror, en liten apelsinplaty, fembandsbarb och silvermollys. Hanarna i molly, är en kortare variant än honorna som är stora långa silvermolly. Hanarna är kortare.. och väldigt stora vackra fenor. En hande som är lite orangespräcklig, har attackerats av de andra. Han simmar inte med bakfenan, simmar stelt med bakdelen. Han simmar med huvudet ner mot gruset. Han gör "loopar"...
    Han har fått komma över till mindre akvarium och har fått lite medicin, men verkar tagen. Såg alldeles förut att det verkar som om de andra har tuggat på hans vackra stjärtfena... lite fnasig och har tappat en del i storlek.
    Vill inte ta bort honom, innan jag vet mer. Är nybörjare och kan inte allt ännu...

    Vet någon om han kan repa sig???
    Bör vi ta bort honom?
    Kan det vara något som smittar de andra?

    Vad kan man göra, när man ser detta konstiga "ner-med-nosen-i-gruset" simstilen??

    Kan fenor reparera sig? Växa till sig?
    Mycket tacksam för lite råd//
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Fenor växer ut igen, bara fenbasen inte är skadad. Men jag undrar hur dina vattenvärden ser ut? Du skriver att du har ett litet akvarium, och sådana är notoriskt svåra att hålla i balans. Symptomen påminner om förgiftning + lite fightingskador. Han kan repa sig med lite tur.
    Så det första du bör göra är att köpa ett test för nitrit, kan rekommender Tropic Marines kombinerade nitrit-nitrattest...det har du nytta av sedan också, eftersom man kan prova hur mycket nitrat du har. Du kan köpa det bl a på pwss.se.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    Arbetssätt...