Platyn har ett sår:-o

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • polysperma
    • January 2007
    • 550

    Platyn har ett sår:-o

    Här står man grävandes i all sjöns ro i akvariumet (VB dag i dag).....
    Konstanterar att det saknas platy, ja jo jag har ju bara 6st i mitt 240 kar så den kan ju ha gömt sej bland växterna.. fortsätter att snurra trådalger nynnandes på ngn gammal slagdänga och tycker livet är ganska toppen att kunna stå där på kvällen och bara filisofera över världens alla problem och diskutera med den självmordsbenägna sebrafisken.
    Mitt upp i en djup diskussion med min kamazakipilot som gör det mesta för att simma mellan mina fingrar så ser jag ngt vitt smyga sej fram under ena roten, nä men tjena platyn är det där du är och trycker.
    Min platy stannar upp, tittar på mej och kryper längre ut och visar upp sin ena sida... ett sår tvärs över sidan, ser djupt ut och bakifrån ser det nästan ut som fjäll lossnat och som en mindre böld (kan va fjällen som gör att det ser böld ut).
    Jag avslutar så klart min diskussion med kamazaki piloten, tar fram kameran och tar en bild... http://s186.photobucket.com/albums/x...rent=platy.jpg
    Den är nu karensad i en petbox (50%akvarievatten 50% färskt.)
    Övriga fiskar i karet är 2 10cm gibbi malar, 2 p.botior, 1 zebra botia, 1 sebrafisk, 2 L144A malar, 2 pansarmalar och 5 platyn till då.
    Värdena är fina och ok, dom andra firrarna ser ok ut.
    Zoo har öppet till 8 så är ni snabba nu med vad jag ska medicinera med eller så, så hinner jag springa dit innan dom stänger (har 25min rask promenad dit.) Mao vill inte nacka den i första hand.

    edit: kanske ska tillägga att den simade upp mot ytan och tog mat när jag hällde i lite för att locka fram den för att inte behöva riva halva karet.
    så äter gör den.
    Senast redigerad av polysperma; 25 January 2008, 17:37.
    Även den bästa akvarist kan fela
  • polysperma
    • January 2007
    • 550

    #2
    *petar lite på den här*
    Platyn lever fortfarande, pigg, åt frukost och bajsar normalt, inga ihop knipna fenor utan beter sej som en platy ska.
    kommer göra ett VB på 20% i dag med färskt vatten och ett saltbad i em för att göra rent såret.

    ngn annant tips? förslag?
    Även den bästa akvarist kan fela

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Nog en liten skada som har blivit sekundärt infekterad med bakterier. Saltbad kan hjälpa. Om det inte gör det, använd något antibakteriellt medel.
      Sådant kan dock även självläka, och baserat på det andra inlägget, så verkar det gå som det ska.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • polysperma
        • January 2007
        • 550

        #4
        ja det såg ju bra ut.... så bara gör den en tvärvändning och tvär dog :o
        *kliar mej i skallen*
        Ser ju inte inflamerat eller svampigt ut runt heller...... jaja jag kommer aldrig bli klok på hur levandefödare funkar.
        Även den bästa akvarist kan fela

        Kommentar

        • MattiasL
          • September 2006
          • 1479

          #5
          Jag hade en platy med liknande skada som självläkte utan problem.
          Qui audet adipiscitur!

          Kommentar

          Arbetssätt...