Skräckslagna guldfiskar!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eriksberg
    • January 2008
    • 4

    Skräckslagna guldfiskar!!


    Har haft 3 st guldfiskar (10-12 cm) i ett 120 l akvarium sedan ca 6 mån.
    De har alltid varit väldigt sociala, friska och pigga. Förutom under de senaste dagarna då de är fullständigt skräckslagna och gömmer sig alla 3 hoptryckta tillsammans i ett hörn av akvariet. De är lite lugnare när det är släckt men när man tänder simmar de omkring ryckigt som galningar och slår i rutorna och gömmer sig och verkar väldigt nervösa. Kommer inte heller fram vid matning vilket de alltid gjorde förut. De ser fortfarande friska ut fysiskt, dvs inga andra symptom. Vad kan det vara för fel?
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    det låter som förgiftning!!! klara symptom på detta, ett vattenbyte och gärna vattenberedningsmedel är på sin plats! ...gärna NU
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Eriksberg
      • January 2008
      • 4

      #3
      Jag gör ett vattenbyte (ca 30%) varannan vecka, nu senast i morse, men det hjälper inte...

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #4
        Hmm..konstigt detta beteende är klassiskt för ammonium/ammoniak förgiftning! Men vad har du för ph? det kan nämligen vara så att du har haft halter av ammonium (relativt ofarligt) och vid vattenbytet kanske ph.t höjdes och ammoniumet omvandlades till väldigt giftigt ammoniak! isåfall bör du göra ett ganska stort byte till för att få bort ammoniaken...
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Fridas
          • September 2007
          • 629

          #5
          Har man tre guldfiskar/slöjstjärtar i ett 120L akvarium så tror jag att ett 30% delvattenbyte VARJE vecka är på plats. De skitar ner något alldeles kollosalt och därför krävs lite tätare vattenbyten än vanligt. Vore jag du skulle jag kanske tom. byta 15-20% två gånger i veckan. Om du inte redan har vattentester för nitrit, nitrat och PH så skaffa det och testa vattnet.

          Simmar de ensamma eller med andra fiskar, i sådana fall vilka andra och hur många?
          ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

          Kommentar

          • Fridas
            • September 2007
            • 629

            #6
            Glömde en liten sak: Om fiskarna simmat i förorenat vatten en längre tid så är det inte alls säkert att man märker någon skillnad samma dag som man gjort delvattenbytet. Det kan krävas tätare byten under ett längre tag för att de ska börja må bra igen. Men börja med att testa vattnet så att du vet att det inte är nitrit eller nitrat i karet.
            ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

            Kommentar

            • Eriksberg
              • January 2008
              • 4

              #7
              Tack för tipsen Fridas och åheim. Jag ska ta och göra ett vattenbyte till nu på direkten och se om det hjälper. Jag måste dock erkänna att jag inte har några vattentester ännu, får ta och köpa in det om det fortsätter såhär... Skaffade "enkla" fiskar för att det inte skulle bli så mycket krångel. (fast man blir väl impopulär här på sidan om man säger så...)

              Har förutom tre guldisar endast en vanlig pleco.

              Kommentar

              • Fridas
                • September 2007
                • 629

                #8
                Hoppas att det löser sig. När det gäller tester så tycker folk olika om vad som är bra och dåligt men jag själv tycker att Sera har bra tester som inte är så farligt dyra samt att de räcker ganska länge.

                Guldfiskar är faktiskt en av de svårare fiskarna tycker jag, speciellt eftersom de skitar ner så mycket. Vore jag du skulle jag försöka byta in dem innan de blir för stora. Om det är guldfiskar du har och inte slöjstjärtar så kommer de att växa ur ditt 120L kar ganska snart. Detsamma gäller egentligen Plecon, är det den vanliga L023 så kan den bli upp emot 30cm och de skitar också ner en hel del.

                Testa att göra små vattenbyten ofta. Om vattnet är förorenat av nitrit som det nog förmodligen kan vara så kan du lösa det med ett vattentest för nitrit samt eventuellt Nitrivec och små täta vattenbyten.

                Lycka till!
                ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Jag gissar på att pH var för lågt under 6,5, om man inte har växter sänker koldioxiden från fiskarna pH.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Eriksberg
                    • January 2008
                    • 4

                    #10
                    Har varit på en zooaffær och analyserat mitt akvarievatten. Alla værden ar ok sæger de.
                    Att de beter sig som de gør kan istællet bero på att de stressar upp sig, av någon anledning. En av guldfiskarna kan t ex ha stressat upp de andra två.
                    Får helt enkelt avvakta och se hur detta utvecklar sig.

                    Jag håller er uppdaterade.

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Vad testade butiken med?
                      Var flaskan du hade testvattnet i ren?
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...