Akut! Plötslig död hos platy yngel...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquario
    • October 2007
    • 670

    Akut! Plötslig död hos platy yngel...

    Hjälp! Mina platy yngel bara dör. Igår så låg det tre döda vid ytan, och idag när jag kom hem från skolan ligger det två på botten av yngelkassen. Även en som flyter vid ytan. Det minsta av "likynglena" var nästan bara skelett och skanade ögon, det andra som fortfarande var oranget såg ut att ha lite vitmossa på huvudet ungefär. Nu är det ytterliager två, nu utav dem minsta ynglena, som ligger på botten och biland rycker till, den ena är nästan helt vit men lever fortfarande dock! jag vet inte vad jag ska göra, väd är det som gör att mina yngel dör? Jag har släppt ut dem största guppyynglena(detta har inte drabbat dem). Det finns lite påbörjad algväxtning på yngelkassen som jag planerar att ta bort snarast. Annars kan jag inte komma att tänka på något annat, eller förutom att dem döda fiskarna inte haft så mycket stjärtfena kvar, men det hr nog dem nadra ynglena nafsat bort.

    Tacksam för snabba svar
    112L växt/sällskapsakvarium
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #2
    Yngel är mer känsliga än vuxna fiskar för dålig vattenkvalitet. Har du mätt nitriten?

    Alger gör absolut ingen skada, det enda alger tyder på är att växterna inte har riktigt all den näring de behöver och därför inte trivs, eller att det finns ett överskott på näringsämnen så att växterna inte hinner käka upp allt. Så bekymra dig inte över algerna när det gäller ynglen - algproblemet kan du ta senare.

    Har du bra flöde på pumpen, inga matrester i akvariet, gör ett delvattenbyte regelbundet och har mätt att nitrit och ammonium ligger på noll, samt har ett väl inkört akvarium där du vet att det finns mycket nyttobakterier i filtret och i botten, då vet jag inte vad det kan vara tyvärr.

    Men har du problem med någonting i akvariet, som påverkar vattenkvaliteten, så kan det vara det.
    / Ebba

    Kommentar

    • Aquario
      • October 2007
      • 670

      #3
      Jag har inga matrester, det kan vara några flingor som sjunkit men dem blir oftast uppätna sekunderna efter så. Byta vattnet ska jag göra, så det lutar väl åt det hållet. Nitrit och ammonium kan jag inte testa just nu, men kanske hinenr jag till djuraffären för att köpa ett test. akvariet har varit igång sedan Okt. eller där omkring. Om jag har ett bra flöde på pumpen vet jag inte, men den är på och står på samma flöde som tidigare. Det kan väl vara så att flödet minskat efetr att jag gjort rent pumpen men får se, det e en tyst pump.
      112L växt/sällskapsakvarium

      Kommentar

      • Aquario
        • October 2007
        • 670

        #4
        Jo just det, det har varit strömavrbrott två ggr två dagar i rad nyligen också. Dem varade kansek 30min.
        112L växt/sällskapsakvarium

        Kommentar

        • sessan 401
          • January 2008
          • 144

          #5
          30 minuter skall inte utgöra ngn fara, de klarars sig bra mkt längre än så.
          Du skriver att de som dött såg ut som ett skelett redan innan de dog. Hinner alla få i sig mat ordentligt? Mossa på skallen låter ju som ngn slags svamp! tycker att du skall ta bort de som du ser är sjuka så att de inte smittar om det är ngt smittsamt!
          Gör rent behållaren ordentligt och sug upp smuts (funkar bar med en pipett) varje dag.
          Lite mat flera ggr om dagen är mkt bättre än en rejäl portion.

          Kommentar

          • Aquario
            • October 2007
            • 670

            #6
            Jo jag har sett till så att alla får mat, dem små äter av det speciella yngelfodret mer och dem större tycker bäst om små flingor så jag brukar variera. Mossa kanske var att ta i men genom glaset såg det ut att vara lite mer fluffigt, typ som bomull. Det var ett yngel som bara var skelett när jag fann det, det hade väl dött timmarna efter att jag gått te skolan.
            112L växt/sällskapsakvarium

            Kommentar

            • toccata
              • January 2004
              • 1238

              #7
              När du säger att du ska byta vatten, så hoppas jag att du inte menar allt vatten på en gång, 20-30% en gång i veckan är lagom som sagt. Och gör inte rent filtret heller, förrän det blivit rejält igensatt av smuts så att vattenflödet minskar, det kan ta flera månader! Då sköljer du bara av den värsta geggan, lite smuts kan få vara kvar. Men det det där har du säkert läst redan i tidigare inlägg.

              Att ynglet var vitt eller luddigt kan bero på att bakterier har börjat bryta ner det, då kan det se ut som om det möglar. Men så ska det inte bli på jättekort tid, så om det blev så mycket snabbt så kanske du ha någon svamp eller parasit i akvariet...

              Men just nu är det inte så mycket du kan göra, förutom att se till att du har bra syresättning (vattenytan ska röra sig), kollar nitriten, fortsätter med regelbundna vattenbyten som vanligt. När du gör vattenbyte kan du också suga upp lite smuts från botten, om du ser att det ligger lite där.

              Att ynglena fått i sig mat är jag ganska säker på för de äter även grönalger och små döda växtdelar, men för säkerhets skull kan du ju mata lite oftare, men pyttepyttelite.
              / Ebba

              Kommentar

              • Aquario
                • October 2007
                • 670

                #8
                Jo, jag menade ett delvattenbyte ^^ Så har jag bara, som du skriver ovan, tvättat filtret när det var "väldigt" smutsigt och då hade akvariet gått flertal månader. Iaf, så var mossynglet där när jag kom hem från skolan, så den hade säkert varit död länge.
                Däremot så verkar ynglena pigga på sig efter att jag gjort ett vattenbyte, fick göra ett litet idag för dem betedde sig konstigt, men så kan det ju inte hålla på så. Kolla nitriten får jag göra, men hur gör jag om jag har nitrit då? Nu har också guramihanen simmat ner på botten(men inte honan som är mindre dock) det går att jaga upp honom för någon sekund men sedan simmar han ändå ner igen
                112L växt/sällskapsakvarium

                Kommentar

                • Aquario
                  • October 2007
                  • 670

                  #9
                  Nu har guramin och 1 guppy åkt också...

                  Det bara fortsätter Vad ska jag göra? Hälla i salt? Man vill ju gärna gå och lägga sig och se alla fiskarna vid liv nästa morgon...
                  112L växt/sällskapsakvarium

                  Kommentar

                  • toccata
                    • January 2004
                    • 1238

                    #10
                    Verkar jättekonstigt, fortsätt att byta kanske 20% varje dag några dagar i sträck och se om de blir piggare! (Men rör inte filtret). Köp ett dropptest (ej stickor) och mät och se om du har nitrit. Köp en flaska Nitrivec och överdosera med denna i en vecka i sträck. Det är bra att tillsätta Nitrivec för säkerhets skull ändå, det innehåller nyttobakterier.

                    Om nitrithalterna är höga, över 0,5 och uppåt, måste du tyvärr fortsätta byta lite vatten varje dag, även om detta långsammar upp bildandet av nyttiga bakterier litegrann. Det är för fiskarnas skull du måste göra det i så fall.

                    Jag vet inte om gurami eller yngel är känsliga för salt, hoppas någon annan kan svara på det, annars är det bra att hälla i salt. Det tar inte bort något farligt i vattnet, men det kan göra situationen lite mer uthärdlig för fiskarna, vad som nu är fel.

                    Du har inte tillsatt något nytt i akvariet på sistone? Ny växt, rot, sten eller sand eller något annat?

                    Yngel är som sagt ganska känsliga för dålig vattenkvalitet så de kommer alltid vara de första som påverkas.

                    Jag säger bara vad jag skulle ha gjort. Små vattenbyten, mäta nitrit, inte röra filtret, tänka efter om något i akvariet kan vara nytt.

                    Det kan vara något som har kommit med ditt kranvatten, ibland ändrar kommuner något utan att säga till! Viktigt att spola igenom kranarna ordentligt och endast använda kallt vatten om man är osäker... Använda vattenberedningsmedel kan vara viktigt, om det är något skumt med kommunens vatten. Nutrafin Aqua Plus och Aquasafe (två olika medel) har jag provat och tycker är bra.
                    Senast redigerad av toccata; 25 January 2008, 21:24.
                    / Ebba

                    Kommentar

                    • Aquario
                      • October 2007
                      • 670

                      #11
                      Okej, jag får ta mig till djuraffären så fort jag kan imorgon då. Jag har hällt i salt tidigare, när jag medicinerade mot vita prick, och det klarade dem bra. La som sagt i medicin mot vita prick vid slutet av december ungefär, men det är den senaste förändring som skett i akvariet.
                      112L växt/sällskapsakvarium

                      Kommentar

                      • Aquario
                        • October 2007
                        • 670

                        #12
                        Jippi! Guramihanen levde, han var bara lite hängig, men nu är han uppe vid ytan igen som vanligt, ska nog fortsätta med saltet. Dock så är han fortfarande den sjukaste fisken i akvariet för tillfället, ynglena har faktiskt piggat på sig rejält Men hur länge ska man hälla i salt?
                        Senast redigerad av Aquario; 26 January 2008, 08:37.
                        112L växt/sällskapsakvarium

                        Kommentar

                        • Aquario
                          • October 2007
                          • 670

                          #13
                          Dag 1 av behandlingen:

                          Nu har jag hällt i lite AquaSafe och Aqua Plus, med det också hällt i något som ska vara bra för bakteriekulturen. Till guramihanen la jag också i en syretablett något innan vattenbytet. Nu har han börjat simma upp till ytan, men det händer att han lägger sig snett på botten, han tycks också inte kunna hämta lika mycket luft som tidigare. Dem andra fiskarna mår prima och simmar omkring som vanligt, dock har ytterligare två yngel dött, men nu vill jag fokusera på att få guramihanen att må bra och såklart ta bort problemet. Nu kan jag bara vänta och se...
                          PS. När jag testat nitriten visade det sig vara 0.1, väldigt ljusrosa nyans. DS
                          Senast redigerad av Aquario; 26 January 2008, 11:51.
                          112L växt/sällskapsakvarium

                          Kommentar

                          • Aquario
                            • October 2007
                            • 670

                            #14
                            Tänkte uppdatera lite nu igen, Guramin är piggare men fortfarande hänig, det syns också på ynglena att akvariet inte är helt botat.
                            112L växt/sällskapsakvarium

                            Kommentar

                            • MattiasL
                              • September 2006
                              • 1479

                              #15
                              Trist. Jag tror dock att Gurami ogillar salt. Hoppas att det trots allt blir bra!
                              Qui audet adipiscitur!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...