varför dör mina små fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cajsa
    • January 2008
    • 17

    varför dör mina små fiskar?

    Har ett 112 L med tetror barber guppy och nån annan liten stimfisk. Så köpte jag 2 blå gurami och 2 guld gurami för ett par dagar sen, nu har sju av små fiskarna dött. Kan nån förklara varför? Är det guramins fel eller vad?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det låter som lite mycket fisk i ett 112 liters akvarium, har du kollat om du har nitrit i vattnet?
    Hur länge har det varit igång?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • cajsa
      • January 2008
      • 17

      #3
      Akvariet har varit igång ca 1,5 år och det är inte så många fiskar som det låter. Längre. ca 8-10 tetror, 5 barber, 3 guppys och 4 av nån mini sort. Vattnet är ok, har kollat det. begriper det inte. alla mådde bra för en vecka sen.

      Kommentar

      • cajsa
        • January 2008
        • 17

        #4
        ja och så de nya guraminarna förståss. Djuraffärn sa att det var helt ok att ha i mitt akvarium. Men vad vet de...? Jag vet inte, är det för många i alla fall?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          De små fiskarna kan ha dött av en mängd olika anledningar, sjukdom som du inte upptäckt, ålder, matbrist, nitrit, syrebrist osv. Det är lite svårt att hitta en orsak till ditt problem så här på rak arm, men eftersom det har tillkommit nya fiskar och de andra dog i samband med detta kanske man kan koppla ihop detta.
          Hur ofta gör du vattenbyte och hur mycket?
          Vad var det för slags vattentest du gjorde?
          De små fiskarna som dött, vad är det för sort?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • cajsa
            • January 2008
            • 17

            #6
            Jag brukar inte göra delvatten byten så där jätte ofta, har fått så väldigt olika råd om det ----- sorry återkommer dotter måste äta lite nu...

            Kommentar

            • cajsa
              • January 2008
              • 17

              #7
              Nu är jag här igen. Så hur var det nu. Delvatten byten kanske varannan månad, olika bud på hur jag ska göra. Stor rengöring ca en gång i halvåret. Vatten kollen gjorde jag på djuraffären och de sa att vattnet var ok. Fiskarna som dött är neontetror, guppys och fembands barb. hur många fiskar ska man ha tycker ni i ett 112 l ?

              Kommentar

              • sessan 401
                • January 2008
                • 144

                #8
                20-25% vattenbyte/ vecka skall det vara.
                Men för all del börja inte byt så mkt på en gång om du får för dig det. Då kommer alla dö av för rent vatten. Fiskaffärerna har slangar kopplade till sig som byter lite varje dag, tänk på det med dina nya fiskar. Tyvärr tror jag att dem kommer komma i risksonen i dit akvarium.
                Fiskdöden överlåter jag till dem som är mer kunniga om det ämnet.
                Hoppas att det löser sig för dig=)

                Kommentar

                • hambli
                  • December 2004
                  • 508

                  #9
                  Ursprungligen postat av sessan 401
                  20-25% vattenbyte/ vecka skall det vara.
                  Men för all del börja inte byt så mkt på en gång om du får för dig det. Då kommer alla dö av för rent vatten. Fiskaffärerna har slangar kopplade till sig som byter lite varje dag, tänk på det med dina nya fiskar. Tyvärr tror jag att dem kommer komma i risksonen i dit akvarium.
                  Fiskdöden överlåter jag till dem som är mer kunniga om det ämnet.
                  Hoppas att det löser sig för dig=)
                  har man bara ett bra väl inkört filter så är det ingen fara, många bytter ju 50% (jag själv) och mer utan att fiskar dör.

                  Kommentar

                  • Ahlqvist
                    • January 2008
                    • 661

                    #10
                    Brukar väl inte vara någon fara att byta mycket vatten om man gör det regelbundet... Men om man inte byter vatten så ofta och sedan direkt börjar med att byta en stor del vatten så har jag iaf läst att det kan få förödande konsekvenser.

                    "
                    So Long, and Thanks for All the Fish
                    "
                    Douglas Adams
                    Spana in NVSA's Webbsida!

                    Kommentar

                    • rödtoppen
                      • June 2006
                      • 3148

                      #11
                      Ursprungligen postat av hambli
                      har man bara ett bra väl inkört filter så är det ingen fara, många bytter ju 50% (jag själv) och mer utan att fiskar dör.
                      tycker att du kommer med konstiga råd (och det är inte första gången)
                      / dtoppen /

                      Kommentar

                      • toccata
                        • January 2004
                        • 1238

                        #12
                        Vad jag är mer bekymrad över är att du skriver att du gör "storrengöring en gång i halvåret". Det bör man inte göra alls! Nyckeln till att få en bra vattenkvalitet är att aldrig göra rent filtret och sanden för mycket.

                        Om du börjar med att byta 20-30% varannan vecka och sen slutar göra rent annat än när vattenflödet har minskat väldigt mycket från pumpen, så ska du se att du får en bra vattenkvalitet på lång sikt. När vattenflödet minskar ska man bara skölja av den värsta "geggan" i filtret, men låta lite smuts vara kvar, för det är nyttobakteriernas paradis.

                        Varför fiskarna dog är svårt att svara på, de nya fiskarna kan ha fört med sig en sjukdom, eller så blev akvariet så överbefolkat att dina nyttobakterier inte hann med! Särskilt om du har gjort rent i akvariet nyligen finns det risk för att du fick nitrit i akvariet.

                        Investera i ett eget dropptest för nitrit, det finns ju i djuraffären! Och börja byt vatten lite mer regelbundet så att det inte blir en chock för fiskarna när du plötsligt byter mycket vatten på en gång.
                        / Ebba

                        Kommentar

                        • sessan 401
                          • January 2008
                          • 144

                          #13
                          Ursprungligen postat av hambli
                          har man bara ett bra väl inkört filter så är det ingen fara, många bytter ju 50% (jag själv) och mer utan att fiskar dör.

                          Nej. det funkar med 50% oxå. När jag har skitigt i karet tar jag mer ur akvariumet jag med.
                          Men att göra delvattenbyte varannan månad måste du väl hålla med om är på tok för länge. Sedan som jag skrev att då ta ut så mkt som 50% är riskabelt för fiskarna. Därför har man ju som ett lagom vattenbyte på 20- 25% i veckan för att det inte skall bli så stora omställningar i karen.
                          Jag läste om ynglet som hade blivit kvar i gruset på ett tömt akvarium. Det hade ju legat där i flera veckor och så fort de hittade de släppte de i det i ett rent akvarium, det stendog direkt. Talar inte det sitt tydliga språk?

                          Kommentar

                          • tobias.nero
                            • January 2008
                            • 384

                            #14
                            Jag har hört (jag är själv urkass på hur det är) att man inte ska byta mycket vatten om man inte gör delvattenbyte regelbundet. Anledningen skulle vara att skillnaden på vatten kvallitén är för stor för att det ska vara bra för fiskarna (från smutsigt till rent).

                            Men detta har jag bara hört och det är inte säkert att det är så.

                            MVH /Tobias
                            MVH /Tobias

                            Kommentar

                            • hambli
                              • December 2004
                              • 508

                              #15
                              Ursprungligen postat av rödtoppen
                              tycker att du kommer med konstiga råd (och det är inte första gången)
                              Okej, du kanske kan vidarutvekla det där.
                              Det var inget tips till trådskaparen, bara en upplysning att man KAN byta mycket vatten varje vecka utan att fiskar dör.

                              Men du kan ju rätta mej i fortsättningen i stället för att klanka ner på mej...så lär jag mej också något!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...