Flytande slöjstjärt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pansi
    • August 2007
    • 13

    Flytande slöjstjärt

    Min ena slöjstjärt har fått problem, hon flyter upp till ytan med buken upp hela tiden. Om hon simmar ner igen så flyter hon upp på nytt direkt när hon "slappnar av.

    Har sökt här på Zoopet, men hittar inget direkt jag kan ha nytta av. Är tyvärr inte tillräckligt bra på engelska för att läsa hela sidor om sjukdomar på internet Står lite om eventuell spräckt simblåsa, om gaser eller om att hon skulle ha svalt luft. Så nu undrar jag, finns det någon metod att kolla vad som hänt? Eller ska man bara vänta och se? Eller någon annan behandling?

    Har 220 l akvarium med 13 fiskar, inget nitrit, bra ph. Tror inte det är vattnet det är fel på, uta fisken...

    Tänkte gå in till min djuraffär och fråga idag, men det hade känts bra med lite funderingar från mer erfarna här på sidan... Tack på förhand!
  • Henrik_von_Jyndevad
    • January 2006
    • 272

    #2
    Jag tror tyvärr en avlivning är på sin plats här
    MVH Henrik

    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #3
      Som en absolut sista utväg kan du försiktigt hålla fisken i bakre änden av kroppen (obs, ej fenorna!) och tynga ner hennes bakdel så att munnen är överst... Dvs, så att fisken står lodrätt i akvariet. OM hon då skulle ha luft i magen borde den komma ut genom munnen.

      Men det är troligare att det är något fel med simblåsan och då måste du nog avliva fisken.
      / Ebba

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Har den börjat så nu kan det vara att den svalt luft. Men det märker man efter några dagar isf
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        Arbetssätt...