Hjälp! Våra fiskar dör trots medicinering.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #16
    Tråkigt att höra. Väldigt konstigt att medicinen inte hjälpte någonting, står det någon bäst före datum på den?
    Låt medicinen vara ett tag i karet och sedan kan du fasa ut den med vattenbyten. Är malen kvar så är det bara bra så bakterierna har något att sätta tänderna i.
    Just fjärilsciklid kan vara lite kruxiga att hålla och själv har jag aldrig lyckats med dessa trots ett antal försök.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13127

      #17
      att medicinen inte gjort nytta talar för att det var fel diagnos! tidigare uppsvällda fiskar som dog skrev du... det säger mig att ditt akvarie inte fungerar av någon anledning, så ta en funderare och försök komma fram till varför! och kom ihåg att medicin ska helst bara användas i yttersta nödfall för det gör ofta även stor skada.

      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Hagi
        • December 2007
        • 240

        #18
        Nu känner jag inte till den här medicinen ni använt, men skall det bytas så mycket vatten i samband med medicineringen? Känns som ytterligare en belastning för fisken (om det inte är nödvändigt med tanke på nitrit), fiskar vill ha stabilitet...

        Jag skall säga att jag är dålig på detta, dels eftersom det är väldigt många år sedan jag hade några sjukdomar hos mina fiskar. När jag använde medicin mot vita prick använde jag dock alltid Waterlife:s -protozin (alltid med klockrent och snabbt resultat), och som man kunde köpa på stor flaska (ekonomipack). Hade för mig att man körde i ett antal dagar i följd och sedan en dutt efter en vecka typ (som sagt, minns jag inte exakt), jag vill dock minnas att man inte bytte vatten under tiden, utan efter färdig "kur".... Sen vet jag inte hur det är att blanda salt och medicin!?

        Det är nog som du säger att medicinen tar "svärmarna" (dvs de nya grabbarna som kommer från någon sorts cystor som bildats i botten efter det att de (hudparasiten) lämnat sin värd. Varje parasit som går vidare till svärmarstadiet ger typ 1000-talet småkillar!! Jag tror att "svärmarna" dör inom några dagar om de inte hittar en värd..

        Tråkigt för dig/er iaf.
        Senast redigerad av Hagi; 22 January 2008, 17:02.
        "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

        Kommentar

        • Ahlqvist
          • January 2008
          • 661

          #19
          Tack för alla svar! Blir till att läsa på riktigt ordentligt nu så det inte händer igen, eller så att man iaf är ordentligt förberedd.
          Angående vattenbytet stod det i beskrivningen att man skulle byta ut vatten innan varje medicinering, och jag har försökt följa anvisningarna så gott jag kunnat!
          Sen hur det nu var med saltet... ja där går ju meningarna isär. Kommer nog att använda salt framöver (gör det i mitt andra kar 84liters) i förebyggande syfte.

          Tack igen för svaren!

          "
          So Long, and Thanks for All the Fish
          "
          Douglas Adams
          Spana in NVSA's Webbsida!

          Kommentar

          • Hagi
            • December 2007
            • 240

            #20
            Jo, innan en kur antar jag att man byter vatten men inte under en pågående kur (som borde pågå i minst 3-4 dagar). Protozin påverkar enligt Waterlifes egen uppgift INTE filterbakterierna, det är inte nödvändigt att byta efter medicinering heller...

            F.k. Man hävdar också att vita prick finns latent i vatten och fisk och blir bara aktiv när fisken är under stress

            Lycka till!
            Senast redigerad av Hagi; 22 January 2008, 17:30.
            "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #21
              Vissa mediciner kan döda fisken också på sikt om man inte byter vatten. Om jag vore dig skulle jag låta malen och sniglarna gå in karet ordentligt, men det är klart att du måste läsa på ordentligt så att du vet att sjukdomen i sig är borta.
              Sen skulle jag prova att köpa några fiskar och kolla att det fungerar.
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • Attans
                • December 2006
                • 94

                #22
                Hmm... det verkar ju jättekonstigt att man ska byta vatten under medicineringen. Det brukar snarast vara så att man absolut INTE ska göra det. Är du säker på att det var så det stod i anvisningarna?
                Akvarist under upplärning

                Kommentar

                • Ahlqvist
                  • January 2008
                  • 661

                  #23
                  *Saxat från Punktol 1000 anvisningarna:

                  Dosering: 10 ml per 100 liter vatten. Om så behövs kan behandlingen upprepas med full dos den 3:e, 5:e osv. dagen, dvs. varannan dag. Gör i så fall ett delvattenbyte på 30-50% omedelbart före efterdoseringen. Temperaturhöjning till 30*C hjälper att ta död på parasiterna om fiskarna tål det.

                  *Slutsaxat

                  Vi har verkligen försökt att följa anvinsningarna till punkt och pricka då vi höll mycket av våra fjärilar. Men vi kanske har missförstått något i anvisningen?

                  Vi är tacksamma för visat intresse! Jobbar aktivt nu för att få vattnet och mina kar i perfekt skick. Hade inte surt vatten som jag trodde... låg på 7.4 så jag har satt i torvkrukor. Sen måste jag kolla hur hårt det är.. får köpa sånt test idag.

                  "
                  So Long, and Thanks for All the Fish
                  "
                  Douglas Adams
                  Spana in NVSA's Webbsida!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...