Hjälp! Våra fiskar dör trots medicinering.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    Hjälp! Våra fiskar dör trots medicinering.

    Har fem riotetror kvar, snart fyra och två fjärilsciklider. De har fått pricksjukan och vi får inte bukt med det. E inne på tredje dosen nu, doserar varannan dag och följer anvisningarna exakt. Gör vattenbyte före varje medicinering, VAD KAN VI GÖRA MER? De lider och det gör ont i mig att se dem så. HJÄLP!
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L
  • Hagi
    • December 2007
    • 240

    #2
    Vilken medicin använder ni? Menar du 3:e "kuren", inte 3:e dagen?

    Man kan höja temperaturen lite (beroende av vad ni har för temp nu och vilka fiskar ni håller), missminner jag mig inte så har parasiten sin optimala temp vid 25 grader och börjar få det jobbigt någonstans vid ca 30.

    Risken finns om ni medicinerat länge att ert filter (den biologidska filtreringen) inte längre funkar något vidare och att vattnet blir av kass kvalitet (förgiftning), ni FÅR inte mata fiskarna samtidigt som medicineringen pågår, men jag antar att ni inte gör det!?
    "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Vi rensar filtret ofta. och har höjt värmen till 30 grader men visste inte att man inte ska mata under tiden. Kan det vara det som orsakat att parasiten fortsätter föröka sig.
      Ja jag är inne på tredje kuren inte tredje dagen. Man skulle bara ge varannan dag.
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Om du har kört med samma märke på medicinen så kanske du skulle prova att byta märke.
        Vad menar du med att du rensar filtret ofta och vad är det för filter?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Medicinen heter punktol och filtret vet jag inte riktigt. Det e min sambos akvarie egentligen men de ser ut som tvättsvampar i olika modeller
          De fick lite, lite mat igår, men då ska de inte få mer. Det bryter ut mest på natten, kan det ha nåt med att akvariet e släckt?
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Hur menar du att det bryter ut på natten?
            Det låter lite skumt det här, och det finns några olika alternativ jag skulle gjort.
            Dels bytt medicinen mot en annan sort eftersom den inte hjälper, om du är 100% säker på att det är vita prick de lider av.
            Sedan kunde ni prova att lägga i 2-3 msk salt/100 liter vatten för att se om det ger med sig.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Ahlqvist
              • January 2008
              • 661

              #7
              Hejsan!
              Det är jag som sköter akvariet ifråga (sitter dock på annan plats nu) och jag tänkte jag kunde summera det hela.
              Fredag: Upptäckte sjukdomen på förmiddagen. Fick tag på medicin på kvällen och började behandlingen omedelbart.
              Det är ett 54l akvarium och doserade enligt anvisning 5-6ml Punktol. Ingen mat gavs. Höjde också tempen från 28 till 30 grader.
              Lördag: Inget gjordes, ingen mat gavs. Tillsatte visserligen lite akvariesalt (för första gången, men ganska lite)
              Söndag: Bytte ca 40% av vattnet och rengjorde filtret grovt i akvarievattnet. Hällde i ny dos Punktol. De fick en liten nypa mat också under dagen (tetramin).
              Måndag: Gjorde ingenting.
              Tisdag: Har bytt ca 40% vatten och gett ny dos Punktol.

              Akvariet rymmer för nuvarande 2 blå fjärilciklider, 5 riotetror och en ancistrus dolichopterus(?) mal.

              Har tidigare haft lite problem med att mina riotetror dött... hade 11 från början men de som har avlidit har 'svällt' upp kraftigt och chippat efter luft och sedan dött efter ett par dagar. Men detta var innan pricksjukan.

              Det är ett relativt nyinrett kar, men nitriten ligger på 0.3mg/l så det borde vara lugnt...

              Är som sagt nybörjare och försöker följa goda råd

              Tack för svar och hjälp!

              Mvh: Eddy

              "
              So Long, and Thanks for All the Fish
              "
              Douglas Adams
              Spana in NVSA's Webbsida!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ok, då är det första behandlingen ni håller på med nu.
                Vita prick brukar oftast vara en ganska lätt sjukdom att bota då medicinerna är effektiva, men ibland kan den vara lite värre att bli av med, så man får köra ett par kurer innan den ger med sig.
                Om nu inte medicinen hjälper av en eller annan anledning så kanske du behöver köpa en annan sort för att se om detta hjälper.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Det började se lite bättre ut igår kväll på vissa fiskar. Ciklidhonan hade nästan inga prickar kvar och började beté sig normalt igen. De andra höll sig vid doppvärmaren hela tiden. Nu imorse när jag tände hade hon fullt med prickar igen. Den ene riotetran låg bara i grusen och bäftade och har gjort så mer eller mindre hela dan, så den har jag inte mycket hopp för.
                  Vad kan det vara om det inte e pricksjukan och vilken medicin kan du rekomendera. Gav ny dos idag så jag kan inte börja med nåt nytt förrän torsdag väl. Ska be sambon fixa med salt när han kommer hem, har inte haft i det eftersom vi trodde att det störde medicinen.
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • toccata
                    • January 2004
                    • 1238

                    #10
                    Kan det inte vara så att den biologiska balansen har störts, det vill säga, många nyttobakterier har dött på grund av medicinen, så halterna av nitrit har ökat vilket försvagar fiskarna ytterligare? Har ni mätt nitrit?

                    Annars verkar ni ju ha gjort precis som man ska menar jag, så det hela verkar konstigt. Men det kanske behövs många doseringar i ert fall, som ansjo säger.
                    / Ebba

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Okej, nu kan du ta det direkt med sambon istället. Tack ändå
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • Ahlqvist
                        • January 2008
                        • 661

                        #12
                        Så, nu har jag kört hem och kollat nitrithalten! Vad gör man inte för sina små firrar Testet säger att det är mindre än 0.3mg/l. Men sen bytte jag också vatten i morse... men jag har inte haft några nitritproblem på hela tiden.

                        Saltet jag tillsatte i lördags heter Ektozon... och som jag skrev var det första gången jag använde mig av salt i karet. Därför har jag bara tagit en mängd som motsvarar 'förebyggande' och inte 'helkur'... Fick rådet av hon i zooaffären att inte använda mig av saltet förrens jag slutat med punktol. Men sen tillsatte jag ju lite iaf, på inrådan av en anna vän som sysslar med akvariefiskar.

                        Vågar man tillsätta mer salt? Trots fullkur av Punktol.

                        "
                        So Long, and Thanks for All the Fish
                        "
                        Douglas Adams
                        Spana in NVSA's Webbsida!

                        Kommentar

                        • Ahlqvist
                          • January 2008
                          • 661

                          #13
                          Försök att fånga sjuk fisk på bild:


                          "
                          So Long, and Thanks for All the Fish
                          "
                          Douglas Adams
                          Spana in NVSA's Webbsida!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Det är så lite salt så någon fara för livet för fiskarna är det inte, iaf inte värre än vita pricken.
                            Eftersom du har bytt så mycket vatten de senaste dagarna är det ingen större risk att du har höga nitritvärden, men håll ett extra vakande öga på det den närmsta tiden iaf.
                            Kör färdigt denna kuren nu, och skulle det inte hjälpa så är det bara att dra igång en kur till trots att det kanske inte är så kul. Skulle nu inte detta hjälpa så skulle jag personligen byta medicin mot en annan sort för att se om det hjälper.
                            På bilden du skickat ser det inte så kul ut, och jag tycker det ser mycket ut fastän du har behandlat karet mot VP.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Ahlqvist
                              • January 2008
                              • 661

                              #15
                              Nu har nästan alla fiskar dött... Bara två riotetror, malen och ciklidhonan kvar, men jag räknar kallt med att det bara är en fråga om timmar innan jag har ett tomt akvarium. De har kämpat med detta sedan i fredags och det var då de fick den första dosen medicin. Det som slår mig är dock att det verkar ju som att det inte gjort någon som helst nytta för fiskarna.
                              Som jag har förstått det så skulle väl medicinen inte påverka de befintliga 'prickarna' utan bara döda de parasiter som släppt från värddjuret och som söker efter nya mål. Dock har de ju bara fått fler och fler prickar efterhand som tiden gått här. Verkar underligt!

                              Sen min fråga nu är ju hur jag ska göra efter att resterande fiskar dött om de nu gör det? Ska jag fortsätta medicinera trots att där inte är några fiskar? Har ju en del snäckor i karet också... vet inte om de kan bära smittan vidare till nya fiskar eller så. Och hur snart kan man börja fundera över att sätta i nya firrar? Man vill ju inte gärna få en ny epedemi direkt... framförallt inte om man nu vill ha nya fjärilar... de är ju så underbara!

                              Tack för all hjälp iaf! Bara synd att medicinen inte gjorde någon nytta

                              Sen vet jag inte hur det är med malen... han har nog någon vit prick, men verkar inte berörd på samma vis som de andra. Kanske han får för sig att överleva...

                              "
                              So Long, and Thanks for All the Fish
                              "
                              Douglas Adams
                              Spana in NVSA's Webbsida!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...