Hjälp! svarta prickar? HJÄLP!!!!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • axeisi
    • September 2007
    • 804

    Hjälp! svarta prickar? HJÄLP!!!!!!!

    Hejsan.

    Kollade nyss på mina malawisar som är nyinflyttade och såg att de hade svarta prickar/fläckar runt munnen,
    De har gått i karet i 10 dagar nu syntest mest på en aulonocara benga hona men även på socolofiarna.
    Men såg inget på mina fyra golden.
    Golden har gått i karet i ca 3 veckor men är fortfarande små(3-5cm.)
    Socolofiarna och bengorna köpte jag som sagt för 10 dagarsedan.
    Tror inte att det har med att de är nyinköpta för har också en ancistrus som går i det karet som har fläckar han har varit där längst! ca en månad.

    Kan det vara en överdos av spirulina? läste att de kunde få svarta pricakr då. men jag har bara 7ml spirulina på 600g räkor 600 ärtor 500 torsk 200spenat och 15g musslor, har också en citron och en dagsdos multivitamin.

    Det är vell inte överdoserat?

    Ska försöka få upp bilder men det är inte som är något att ha men är inte säker att jag kommer att lyckas.

    Hoppas det inte är allvarligt.




    Mvh Axel
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Är de vildfångade, så tror jag att jag har hört något om en liten parasit som kan ses som svarta prickar. Den kan dock inte fortplanta sig vidare i akvarier, eftersom nästa värd saknas (minns inte vad det var, en fågel eller snäcka?). De är därför inte farliga.

    Så jag tror att det kan vara att de smort kråset med lite väl mycket spirulina. Det är det troligaste.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • axeisi
      • September 2007
      • 804

      #3
      nej de är inte vildfångade.

      vad menas med "att de smort kråset med lite väl mycket spirulina." :P:P
      Jag som har för mycket spirulina i maten?

      fått upp några bilder på det nu.

      www.outdoor11.blogg.se komentera gärna

      Kommentar

      • Hagi
        • December 2007
        • 240

        #4
        Jag tror att det är fodret! Har själv sett detta lite då och nu med foder rikt på spirulina. Vet inte om det ligger något i det men jag har fått uppfattningen att spirulina i kombination med högt C-vitaminintag ofelbart leder till svarta fläckar, oftast runt munnen. Nu är jag inte på något sätt kunnig i detta, men C-vitamin gör att vi människor tar upp vissa näringsämnen, vitaminer och mineraler bättre, så jag inbillar mig att det kanske kan vara så i fiskarnas fall också!?

        Men som sagt, det där med C-vitaminet får du ta med en nypa salt (bara en personlig reflektion/erfarenhet som inte på något sätt är vetenskapligt belagd)
        "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

        Kommentar

        • axeisi
          • September 2007
          • 804

          #5
          okej men tack ändå! du skriver att du sett det lite då och då? är jag tvungen att byta foder eller räcker det att jag matar var tredje/fjärde dag med räkmixen och har pellets de andra dagarna?

          Kommentar

          • Hagi
            • December 2007
            • 240

            #6
            Ursprungligen postat av axeisi
            okej men tack ändå! du skriver att du sett det lite då och då? är jag tvungen att byta foder eller räcker det att jag matar var tredje/fjärde dag med räkmixen och har pellets de andra dagarna?
            Alltså, svarta prickar (bla på mina egna fiskar). Om det är fodret så försvinner det när du upphört med det fodret, gör en sats utan spirulina och multivitamin nästa gång och kör med den ett tag ska du se... Jag kan inte se att det skulle vara skadligt med dessa svarta pigmentfläckar, men du kan ju prova dra ner på fodertillfällena om du vill...
            "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Det där är säkert för mycket spirulina. Mina malawis har liknande fläckar, för att jag har dom ihop med ett antal malar som jag matar med maltabletter. Naturligtvis gillar malawisarna också dom, så...
              Inte så mycket att göra åt.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • axeisi
                • September 2007
                • 804

                #8
                Ursprungligen postat av Jens A.
                Det där är säkert för mycket spirulina. Mina malawis har liknande fläckar, för att jag har dom ihop med ett antal malar som jag matar med maltabletter. Naturligtvis gillar malawisarna också dom, så...
                Inte så mycket att göra åt.

                Hmm är det mycket spirulina i maltabletter också?
                Matar också med maltabletter.

                Men tycker att det är lite konstigt att inte mina golden har de


                Axel

                Kommentar

                • Hagi
                  • December 2007
                  • 240

                  #9
                  Ursprungligen postat av axeisi
                  Hmm är det mycket spirulina i maltabletter också?
                  Matar också med maltabletter.

                  Men tycker att det är lite konstigt att inte mina golden har de


                  Axel
                  Jo det brukar det vara, jag kör ner maltabletter (Tropical algae wafers) i min räkmix just med tanke på att det finns bla spirulina i dem, blir det för mycket av det goda så får vissa av Malawicikliderna svarta fläckar/prickar, men det slår olika på olika arter, varför vet jag ej!

                  M. estherae får exempelvis lätt sådana pigmenterade fläckar (dessutom syns de tydligt på dem)
                  "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

                  Kommentar

                  • axeisi
                    • September 2007
                    • 804

                    #10
                    okej.. börjar med att sluta med maltabletterna då:P hmm kan man skriva så? "börjar med att sluta"

                    ska testa det i någon/några veckor. hade också tänkt att varva med flingfoder eller pellets vad bör jag välja? märke osv?

                    Kommentar

                    • axeisi
                      • September 2007
                      • 804

                      #11
                      hejigen!

                      fläckarna försvan ett tag när jag slutade med maltabletterna.
                      Men nu har jag upptäckt det igen. det är då dock bara socolofi i karet men de har gråaktiga fläckar nu inte prickar asså. de börjag vid hakan och går ner till första fenan( pinsammt vet inte vad den kallas) Har matat lite med flingfoder också.
                      hade först 50/50 flingfoder (energi,hälsa / vitalitet färgkraft) och matade också lite men den gammla räkmixen.
                      sedan tog flingfodet slut och körde då med 20/60 (60 vitalitet, färgkraft) och nu har asså fläckarna kommit tillbak. kan det vara den lilla skillnaden i fodrett?

                      men hade tänkt att skaffa pellets, vad bör det vara för pellets till socolofi och saulosi?
                      Vill helst inte behöva lägga i blöt innan.

                      Mvh Axel

                      Kommentar

                      Arbetssätt...