Vita prickar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nelly.trott
    • December 2007
    • 355

    #16
    Ursprungligen postat av Aquario
    Ok, jo jag har något som Aqua Safe, däremot måste jag vänta med att använda medicinen då. Vart hittar jag då nybörjartråden?

    Du använder sök funktionen och skriver ......

    och ..........

    var god
    När du vill att något skall försvinna,
    kan du låta svavelsyra över detta rinna.

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #17
      Välj forumets huvudsida och därifrån går du in på nr 5, mitt första akvarium..

      Först måste du ju medicinera. Sen ska ju medicinen verka kanske ett dygn, det står på medicinflaskan hur du ska göra, sen byter du vatten och häller i Aqua Safe osv...
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Anna_mvb
        • September 2007
        • 436

        #18
        Det var mycket om balansen och förbättring av kosten men inte så mycket om vita prick bekämpningen.

        Jag kan berätta hur det gick för mig, nybörjare med fem månaders erfarenhet. Tack vare alla duktiga här på forumet gick det snabbt och smidigt att fatta vad som gäller.

        Först var det bukvattensot som mina ancistrus dog av. Sedan kom vita prickar. Jag köpte medicinen som heter protozin. Den är ganska dyr så lite hjälp från vuxna kan vara på plats. Man ska medicinera som det står på burken. Sedan kan man vänta i några dagar (jag väntade i en vecka) och medicinera igen. Det står att det är lätt att blir av med vita pricken men den är envis. Man måste alltså upprepa behandlingen 2-3 gången för att blir av med allt.
        Saltet hjälper under behandlingen.

        Ännu viktigare, tycker jag, är att höja vattentemperatur till minst 28 grader. Men det beror vilka fiskar du har i. Mina klarade under sista behandlingen 31 grader under ett par dagar, trots att de flesta bör ha max 28. Temperaturhöjning hjälper att döda orsaken (parasiter) till sjukdomen i alla utvecklingsstadier (enklast förklarat).

        När jag använde medicinen så hade jag extra filter för att ha mer vattenrörelse då mediciner minskar syrehalten.

        Efter medicineringen och när prickarna är borta kan du använda aktiv kol. Det kan du köpa i butiken i olika former - fråga så får du säkert hjälp så att det passar i din pump/filter. Det används för att ta bort rester av medicinen. Efter ca 4 veckor är det bäst att ta bort aktiv kol från filter då kan den i stället börja släppa ut allt onyttig.
        Aktiv kol ska du inte ha under medicineringen.

        Hoppas att du blir av med sjukdomen utan att några fiskar dör.

        Hälsningar
        Anna

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #19
          Tack för assisten Anna.. Jag har inte haft vita prick på 10-15 år.. Inte vet jag hur just den medicinen fungerar, men som sagt det står på flaska och man kan ju fråga när man köper den...

          Tempen. Om man vill höja så skulle inte jag höja mer än 1 grad per dag och sen skulle jag sätta in en sockerbit med luftbubblor. För hög temp minskar syret i vattnet och syret är det viktigaste av allt när man medicinerar..
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • Anna_mvb
            • September 2007
            • 436

            #20
            Helt rätt med ökningen av temperatur, det glömde jag skriva. BÅde när man ökar och minskar temperatur måste det ske långsamt. Fiskarna kan blir sjuka bara av det

            Det var precis vad jag fått lära mig från andra här - att vatten måste genomluftas ordentligt vid medicinering och temperatur ökning.

            Jag har lyckats blir av med sjukdomen men först efter tredje omgången. Nu har jag inte sätt några symptom ven när jag fått nya fiskar. Stressen kan ju framkalla olika sjukdomar.

            Som du redan sa, Katharina, bra vatten balans, kost och inte för många fiskar gör bra akvariemiljö.

            Hälsningar
            Anna

            Kommentar

            • Aquario
              • October 2007
              • 670

              #21
              Hehe, jag ska snrt läsa alla inlägg här ovan, har bara lusläst lite. Iaf så är senaste uppdateringen att alla vita prickar e borta nu Celebration! Dem fiskar som klarade sig igenom utan att drabbas bäst: Ynglena, guramisarna, algätaren Haha! som sagt läser snrt era senaste inlägg.
              112L växt/sällskapsakvarium

              Kommentar

              Arbetssätt...