Vita prickar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquario
    • October 2007
    • 670

    Vita prickar

    För några dagar sedan såg jag att min största platy hona fått som små, små vita prickar, lite mjälliknande, på stjärtfenan, och idag när jag kom hem från skolan hade resten av mina platys och också några va mina guppyyngel små prickar på stjärfenorna. OBS! Åtminstonde min största platyhona har börjat få prickar på resten av kroppen också. Hjälp! Vad har dem drabbats av, och hur får jag bort det?
    112L växt/sällskapsakvarium
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Ursprungligen postat av Aquario
    För några dagar sedan såg jag att min största platy hona fått som små, små vita prickar, lite mjälliknande, på stjärtfenan, och idag när jag kom hem från skolan hade resten av mina platys och också några va mina guppyyngel små prickar på stjärfenorna. OBS! Åtminstonde min största platyhona har börjat få prickar på resten av kroppen också. Hjälp! Vad har dem drabbats av, och hur får jag bort det?
    Vitaprick... Förbättra kost och vattenkvalité... lite salt i vattnet och medicinera om det inte hjälper...
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Aquario
      • October 2007
      • 670

      #3
      OK, på vilket sätt ska jag förbättra kosten/vattenkvalitén då? Och hur mycket salt ska det va i :P
      112L växt/sällskapsakvarium

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #4
        Ursprungligen postat av Aquario
        OK, på vilket sätt ska jag förbättra kosten/vattenkvalitén då? Och hur mycket salt ska det va i :P
        Kolla på alla nybörjartrådar... Det är samma problem som orsakar de vanligaste sjukdomarna.. Jag hällde i 1 dl till 250 L men det ska tydligen vara för lite.. Men jag tyckte att det räckte för mig och jag skulle ha delat upp det på 3 ggr om jag skulle göra om det... 1/3 dl salt per dag i 3 dagar.. så att de fick vänja sig...

        Gå till zoo och be dem kolla vattenvärden.. Sen kan du kolla på nybörjartrådarna vad du ska göra eller ta upp den här tråden igen..

        Frysmat, jag gillar cyklops för att småynglen kan äta dem också.. har man större fisk så är artemia bättre.. kanske lite granulat i småbitar att ge av ibland...
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • Aquario
          • October 2007
          • 670

          #5
          Okej, det blir att åka till djuraffären imorgon då. Ska passa på att skriva ut listan på reglöer vid medicinering när jag ändå är igång
          112L växt/sällskapsakvarium

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Har man vita prick är det klart läge att medicinera istf att chansa
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • Aquario
              • October 2007
              • 670

              #7
              Mm, iaf så köpte jag både salt och medicinen, fick ta lite från julklapps pengarna men men. Hur vet man om filtret innehåller akvtivt kol? Och jag kan behöva behandla yngelkassen, komfram tillatt källan var väldelvis där, hur gör jag det då?
              112L växt/sällskapsakvarium

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Kol är svart... Har du svarta bitar i din pump??
                Vaddå yngelkassen.. har du ett litet kar med yngel??

                Åhh... Hoppas att det löser sig... Vad står det på medicinen? Hur hårt går den åt balansen?? Hur ska du göra efteråt??? Det var många år sedan jag hade vita prick.. en av mina platy fick en prick på stjärten när jag medicinerade som värst emot tarmparasiten men det försvann när jag hade bytt en massa vatten och börjat att få tillbaka balansen..

                Dina föräldrar borde hjälpa till med medicinen åt djuren.. att köpa nya fiskar kan du bekosta själv men inte medicin åt de befintliga... Jag har barn mellan 3-21 år och om jag låter mina barn köpa djur så köper jag medicin åt dem!!! Plus att jag har yttersta ansvaret... Hmm.. jag blev lite ilsken nu..
                Senast redigerad av Katharina; 11 January 2008, 21:44.
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • Aquario
                  • October 2007
                  • 670

                  #9
                  Ursprungligen postat av Katharina
                  Kol är svart... Har du svarta bitar i din pump??
                  Vaddå yngelkassen.. har du ett litet kar med yngel??

                  Åhh... Hoppas att det löser sig... Vad står det på medicinen? Hur hårt går den åt balansen?? Hur ska du göra efteråt??? Det var många år sedan jag hade vita prick.. en av mina platy fick en prick på stjärten när jag medicinerade som värst emot tarmparasiten men det försvann när jag hade bytt en massa vatten och börjat att få tillbaka balansen..

                  Dina föräldrar borde hjälpa till med medicinen åt djuren.. att köpa nya fiskar kan du bekosta själv men inte medicin åt de befintliga... Jag har barn mellan 3-21 år och om jag låter mina barn köpa djur så köper jag medicin åt dem!!! Plus att jag har yttersta ansvaret... Hmm.. jag blev lite ilsken nu..
                  Jag ska kolla. Jag har som en flytande "plastbunke" i akvariet där ynglena får simma omkring.

                  Det står det där vanliga som att man ska göra ett delvattenbyta innan manhälleri medicinen, så ska man ta bort kol, man ska inte mata under medicinering, eller i väldigt små portioner...

                  Jo det kan man väl tycka på sätt och vis, men dem står ju i och för sig för kostnaderna för kaninerna och fågeln. Det viktigaste är iaf att jag fått tag på medicinen.
                  112L växt/sällskapsakvarium

                  Kommentar

                  • Aquario
                    • October 2007
                    • 670

                    #10
                    Efteråt ska jag lägga i kolet i filtret igen och låta det gå runt 24timmar, sen står det att jag kanslänga det.
                    112L växt/sällskapsakvarium

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #11
                      Ursprungligen postat av Aquario
                      Efteråt ska jag lägga i kolet i filtret igen och låta det gå runt 24timmar, sen står det att jag kanslänga det.
                      Ja, det är bra. Men det går hårt åt balansen i karet. Se till att byta vatten efteråt.. ge växtnäring om du har...
                      Jag har också medicinerat och haft kol efteråt.. Jag fick hälla i olika mediciner i flera omgångar så sen gjorde jag rent karet helt.
                      Det har gått en månad nu och det är inte riktigt bra än... Läs på nybörjartrådar om nitrit och hur man får fisken att må bra...
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • Aquario
                        • October 2007
                        • 670

                        #12
                        Men hur får man tag på det här kolet, och hur känner jag igen det? Växtnäring kan jag få låna flytande av från min kompis. Nu ska jag iaf gå och göra ett vattenbyte och göra rent pumpen.
                        112L växt/sällskapsakvarium

                        Kommentar

                        • Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

                          #13
                          Ursprungligen postat av Aquario
                          Men hur får man tag på det här kolet, och hur känner jag igen det? Växtnäring kan jag få låna flytande av från min kompis. Nu ska jag iaf gå och göra ett vattenbyte och göra rent pumpen.
                          Du måste inte ha kol. Du kan byta vatten istället... Jag tycket att det är bättre att du lägger pengarna på Easy Life eller Aqua Safe och häller i vid vattenbyten.. På Zoo köper du kol...
                          Har du inte sniglar i karet så kan det vara bra.. Posthorn ska vara bäst.. Men om man matar för mycket eller har för mycket alger för att växterna inte trivs så kan man få mycket sniglar..

                          Som sagt.. Kolla nybörjartråden..
                          Ha dé bäst... Tina

                          Kommentar

                          • Aquario
                            • October 2007
                            • 670

                            #14
                            Ok, jo jag har något som Aqua Safe, däremot måste jag vänta med att använda medicinen då. Vart hittar jag då nybörjartråden?
                            112L växt/sällskapsakvarium

                            Kommentar

                            • Aquario
                              • October 2007
                              • 670

                              #15
                              Jag ska gå och fortsätta på min trasmatta nu, jag får hälla i medicinen ikväll, för då borde väl det där Aqua safe "försvakats" lite, annars får jag göra ett snabbt, litet delvatten byte.
                              112L växt/sällskapsakvarium

                              Kommentar

                              Arbetssätt...