Octocin mot flagellater på diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Scan
    • November 2002
    • 93

    Octocin mot flagellater på diskus

    Någon som använt Octocin?

    Så här lyder beskrivningen; Först några rader om eventuell skumbildning, sedan; "Detta är ofarligt. Om skumningen fortsätter: gör ett delvattenbyte på dag 10.
    Dosering: 1 tablett per 25 liter vatten på dag 1, 2 och 3. Gör ett delvattenbyte på dag 6."

    Det står inget om hur länge man skall medicinera, men av texten ovan kan man ju tänka att det borde vara åtminstone 10 dagar. Och skall man bara mediciner de första 3 dagarna? Inget efter delvattenbytet på dag 6?
    Och hur länge klarar de arma kräken sig utan mat? Redan innan behandlingen har de gått en vecka utan mat i saltbad...

    Mycket tacksam om någon kunde hjälpa till...
  • mats m
    • September 2002
    • 515

    #2
    Hej Scan.
    Kan du beskriva sjuksymptomen bättre ,har fisken någon avföring och i så fall hur ser den ut.Varför har dom gått utan mat,vägrar dom att äta.Saltbad i tre dagar och när du bytter vatten måste du tänka på att det är små mägnder sötvatten som du bytter med,för övergången kan resultera i en kraftig chock om det går för fort.Hade jag varit som du så höj tempen till 35-36 gr.i en vecka såskall du se att dom äter.
    MVH Mats
    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

    Kommentar

    • Scan
      • November 2002
      • 93

      #3
      Det började med grumliga fläckar på fenorna, som också "frättes" lite grand. Därför fick de gå i saltbad och höjd temp(32). De blev inte bättre, och efter några dagar började de få vit, trådig avföring. De är dessutom skygga, och ser allmänt sjuka ut. De som överhuvud taget åt spottar ut maten igen. Förmodligen är flagellater boven, och det är det jag försöker bota med Octocin. De skall under behandlingen tydligen inte ha någon mat.

      Kommentar

      • mats m
        • September 2002
        • 515

        #4
        Hej Scan.
        Det var en bättre beskrivning. Höj tempen till 35 och kan du skaffa Flagyl för den verkar mycket bättre.Om du får tag på Flagyl så skall akv. mörkläggas under fem dagar.Dos 400mg.per 50l.vatten annvänder jag.Filter behöver du ej taga bort.
        MVH Mats
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        • Lukas
          • April 2002
          • 1211

          #5
          Hej!
          Jag har behandlat mina vf bruna diskusar mot flaggelater (hål-i-huvudet)förrut och för mig har det fungerat bra.

          /Lukas

          Kommentar

          Arbetssätt...