Molly sjuk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peisai
    • December 2007
    • 51

    Molly sjuk?

    Hej!

    Har läst en hel del här på Zoopet innan, men registrerade mig inte förrän idag då jag har en fråga angående en av våra fiskar.

    Det är en Molly-hona som har fått något vitt på stjärtfenan för ca: 2 dagar sedan. Ser nästan ut som svamp enligt dom beskrivningar som jag läst om här på forumet. Hon går i ett 54 liters där jag idag blandade ut lite grovsalt (ungefär 1/4 dl) i hopp om att det ska hjälpa.



    Någon med andra idéer?

    /Pasi
    Senast redigerad av peisai; 27 January 2008, 23:03.
  • Frulle
    • November 2007
    • 64

    #2
    Det ser ut som samma sak som min fisk har blivit drabbad av. Skrev en tråd om det innan idag. Kan vara vitpricksjuka.
    Har fenorna blivit "tunnare"?

    Kommentar

    • peisai
      • December 2007
      • 51

      #3
      Näe, kan nog inte säga att dom blivit tunnare. Hon är dessutom pigg och äter bättre (mer) än tidigare. Karet har varit igång ungefär 3 veckor.

      Kommentar

      • peisai
        • December 2007
        • 51

        #4
        Gaah, nu verkar en Platy ha fått vita prick i ett annat kar. Såg ut som jättesmå luftbubblor på han. Jajaa, en olycka kommer sällan ensam(e).

        Kommentar

        • peisai
          • December 2007
          • 51

          #5
          Brukar dom vita prickarna försvinna/lossna från fisken när dom är mogna? Det är inte lika många prickar längre och tänkte då att dom har lossnat och fallit till botten för att föröka sig...

          Kommentar

          • peisai
            • December 2007
            • 51

            #6
            Verkar som Mollyn är på väg att återhämta sig iaf. Inget kvar av det vita på stjärtfenan.

            Kommentar

            • J Stefan J
              • July 2006
              • 74

              #7
              En bild ska ju säga mer än tusen ord. När jag såg din molly så ser jag en otrygg fisk med ett nybörjafels tunn stjärtfena som de får av lågt ph. Hur kommer man då tillrätta med lågt ph jo bland annat avlägsnar man det som ger upphov till surt vatten nämligen skit & andra döda fiskar. Sedan fyller man upp med kranvatten som har ph 7.0 & min erfarenhet säger att jag under mina 25 år inte har förlorat en akvariefisk p.g.a av att ha tillsatt eller uteslutande givit dem kranvatten. D.v.s att det aldrig är fel att att tillsätta nästs 90% kommunalt kranvatten till ett akvarium.

              Kommentar

              • peisai
                • December 2007
                • 51

                #8
                Bäst jag skriver hur det gick tillslut:

                Slutet gott, allting gott! Har fyllt på med lite platy's och neontetror sedan dess och i förrgår blev det platy-yngel. Mollyhonorna verkar tjocka om magen, så det blir säkert molly-yngel snart också...

                Kommentar

                Arbetssätt...