Svullen buk på guppyhona

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    Svullen buk på guppyhona

    Har en stor guppyhona som jag trodde skulle föda för ett par dagar sedan. Men nu syns ingen graviditetsfläck längre, utan det verkar vara simblåsan som syns istället, och hon är stor som en spärrballong. Hon är svullen upp under hakan.

    Simmar lugnt och äter, men hade lite dålig balans i går.
    Nu på kvällen kom det en vit bajskorv, som mest såg luftfylld ut.
    Har bajsat normalt också.
    Vad kan detta vara? Nån som har någon idé?
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det kan vara flera olika sjukdomar, men det låter lite som flagelater som ofta tex diskusar kan få, men det kan även vara bukvattensot.
    Det finns medicin att köpa mot detta om man är säker på vad det är för sjukdom men den är ganska dyr.
    Är det bara den honan som är drabbad skulle jag personligen flytta över henne till ett eget kar för att se om det bli värre eller bättre, och antingen medicinera henne eller om det inte blir någon bättring efter en tid göra slut på lidandet.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Tack för svaret.
      Jag har redan gjort i ordning ett karantänkar, och ska flytta henne i eftermiddag.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • MyrasHusse
        • May 2010
        • 1353

        #4
        Senast redigerad av MyrasHusse; 17 May 2012, 17:04.
        http://myraakita.blogspot.se/

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          1. Jag har lärt mig en hel del om guppy och andra levandefödare på de fyra och ett halvt år som gått sedan tråden skapades.

          2. Du är larvig eftersom detta bara handlar om att du inte gillar svaren jag gav i tråden du skapade om den trasig armaturen.

          3. Att du tar upp den här tråden utan att kolla ordentligt är ett bra exempel på att ilska fördunklar omdömet.

          4. Just det, jag HAR ju slutat med guppy. Inte för att jag inte vet något om dem, utan för att jag tycker vildformer av svärdbärare är roligare. Vill du veta något om dem så känn dig välkommen att fråga
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          Arbetssätt...