Hur göra rent akvariumet efter fisktuberkulos??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cikliden2
    • January 2005
    • 434

    Hur göra rent akvariumet efter fisktuberkulos??

    Jag fick avliva alla mina fiskar och snäckor igår och håller nu på att koka gruset*pust*. Växterna har jag sköljt av och de ligger i en hink med vatten nu. Men hur ska jag göra med slamsugaren, håvarna, göra rent själva akvariumet osv??
    Hoppas någon snabbt kan svara.
  • cikliden2
    • January 2005
    • 434

    #2
    Ingen som vet?

    Kommentar

    • Thomas&Anna
      • January 2006
      • 1030

      #3
      Du kanske kan hitta något här.


      Thomas
      Thomas & Anna

      www.annaothomas.com

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        helt hundra på att det var just fisktuberkulos?

        får inte bakteriella infektioner liknande symptom, utstående fjäll och ögon, ingen aptit och sen död.
        vid en bakteriell infektion (som orsakas av bristande vattenkvalite) gäller det att få upp vattenkvaliten på en bra nivå igen.
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Enligt vad jag fått höra dör fisk-tbc ganska snabbt utan värddjur, så jag skulle tro att det räcker med att vänta några veckor.

          Inte heller alla fiskar brukar dö av fisk-tbc, utan en del klarar sig och blir immuna. Så jag befarar att din massavlivning var en onödig och tragisk åtgärd

          Correct me if I'm wrong någon.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • cikliden2
            • January 2005
            • 434

            #6
            Ursprungligen postat av batski
            Enligt vad jag fått höra dör fisk-tbc ganska snabbt utan värddjur, så jag skulle tro att det räcker med att vänta några veckor.

            Inte heller alla fiskar brukar dö av fisk-tbc, utan en del klarar sig och blir immuna. Så jag befarar att din massavlivning var en onödig och tragisk åtgärd

            Correct me if I'm wrong någon.
            Det känns inget bra men enligt dem i affären finns det ingen bot och eftersom den första medicineringen inte heller visade några tecken på förbättring så var oddsen dåliga. Nu håller jag på och kokar allt grus men det kanske inte behövs.Jag får väl starta upp det på nytt med ny filtermassa och tillsätta vattenpreparat med enbart växter i nu i några veckor framöver eller hur?

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Det stämmer att det inte finns nån bot, MEN det är inte samma sak som att alla skulle dö. Fisk-tbc är ganska vanligt och det finns säkert många fiskar som bär på det utan att utveckla sjukdomen. Det finns alltså inga garantier för att du inte kommer att få hem sjukdomen igen när du tar hem nya fiskar.

              Fisk-tbc kan som sagt enligt vad jag hört inte överläva länge utan värdedjur, vilket innebär att en lång karantän borde räcka.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Det finns mycobakterier som kan överleva i upp till ett år utan värd, men jag hittar inga uppgifter om att Mycobacterium marinum, dvs fisktuberkulos-bakterien, hör dit. Troligen dör den alltså snabbt.

                Vill man snabba på dess avdödande i ett fisktomt akvarium, skulle jag rekommendera att höja temperaturen i akvariet (vilket gör att bakterien gör slut på sina reserver snabbare), och en engångsdos av 25 ppm formalin (ofarligt för fisk och växter, men dödar 90% av alla bakterier som sitter öppet - och eftersom M. marinum kräver syre så sitter den öppet).

                Tyvärr måste jag säga att jag tror att det är nästan omöjligt att inte få in fisktuberkulos igen. Det verkar som om en betydande andel av såld akvariefisk är latenta bärare, och sjukdomen bryter då ut när de utsätts för stress, t.ex. leker.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • cikliden2
                  • January 2005
                  • 434

                  #9
                  Jag har nu gjort rent akvariumet med ättika och spolat ur, kokat all grus, sköljt av alla växter, har tillsatt vattenberedningsmedel och ska köra med kol till imorgon då jag ska köpa ett helt nytt filter och sedan är det bara att vänta igen med att ha i nya fiskar. Var får jag tag i formalin??

                  Kommentar

                  • lenis3
                    • June 2004
                    • 2254

                    #10
                    menn hur vet du att det var just fisk-tbc?
                    Min zoon
                    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Ursprungligen postat av cikliden2
                      Var får jag tag i formalin??
                      Det låter som om formalin är overkill för dig, men det ingår i en del mediciner mot yttre parasiter, t.ex. Koi Antiparasite FS, Koi Care FMG, Tetrafin Gold Med, Aquarium Doctor WSP, Bactocide, Formalachite.

                      @lenis: enda sättet att säkert avgöra om det är fisktuberkulos är genom att göra ett mikroskopprep och leta efter syrafasta stavar; ofta kan man också se gryniga klumpar på fisken inälvor.
                      MEN, fisktuberkulos är mycket vanlig hos framförallt odlad fisk, och symptomen är ganska typiska (mycket långsamt förlopp, bryter ut efter att fisken stressats, avmagring trots att fisken äter, precis i slutstadierna får man, särskilt på lite större och från början stark fisk, matvägran, bölder, skelettdeformationer, och buksot.

                      Mindre fiskar dör dock oftast innan de hinner utveckla "slutstadie-symptomen".
                      Senast redigerad av Azur; 01 November 2007, 15:39.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • cikliden2
                        • January 2005
                        • 434

                        #12
                        Ursprungligen postat av Azur
                        Det låter som om formalin är overkill för dig, men det ingår i en del mediciner mot yttre parasiter, t.ex. Koi Antiparasite FS, Koi Care FMG, Tetrafin Gold Med, Aquarium Doctor WSP, Bactocide, Formalachite.

                        @lenis: enda sättet att säkert avgöra om det är fisktuberkulos är genom att göra ett mikroskopprep och leta efter syrafasta stavar; ofta kan man också se gryniga klumpar på fisken inälvor.
                        MEN, fisktuberkulos är mycket vanlig hos framförallt odlad fisk, och symptomen är ganska typiska (mycket långsamt förlopp, bryter ut efter att fisken stressats, avmagring trots att fisken äter, precis i slutstadierna får man, särskilt på lite större och från början stark fisk, matvägran, bölder, skelettdeformationer, och buksot.

                        Mindre fiskar dör dock oftast innan de hinner utveckla "slutstadie-symptomen".

                        Ok tack för svaret, det märks att du är insatt i det hela;-). Jag kör som jag har tänkt då och bara startar upp nu från början igen när jag har satt i det nya filret imorgon. Ska köra utan fisk och enbart växer i det i ca två veckor, eller tycker du att jag ska vänta längre? Men jag måste väl ändå göra vattendelbyten en gång i veckan fast att det inte finns fisk i eller?

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Kör precis som om det fanns fisk i karet, inklusive att du matar sparsamt (så kommer filterbakterierna att vara igång när det är dags att släppa i fisk).
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • cikliden2
                            • January 2005
                            • 434

                            #14
                            Ursprungligen postat av Azur
                            Kör precis som om det fanns fisk i karet, inklusive att du matar sparsamt (så kommer filterbakterierna att vara igång när det är dags att släppa i fisk).
                            Kan jag ha i växtgödning på en gång nu också eller ska jag vänta lite med det?

                            Kommentar

                            • jubbe063
                              • November 2007
                              • 343

                              #15
                              När jag nyinreder ett akvarium eller nystartar den från noll i vissa fall så grundar jag alltid botten av akvariet med 2-4 cm tjockt lager med näringsberikad sand, lite torv och lite lera. Sen lägger jag på ett tunt lager med 2 mm storlek grus och sen fyller jag på med mitt ordinarie grus så att totala tjockleken på bottenmaterialet blir ca 10-11 cm. Sen åker alla växter i. Fyller på med mer bottennäring i form av tablett efter en tre fyra veckor. avvaktar ofta en till två veckor efter nyinredning innan jag ger järngödning i vattnet. I de tankar där jag kör med CO2-gödning så sätter jag in den redan från start i stort sett.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...