Fjärlilsciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tisse
    • October 2002
    • 18

    Fjärlilsciklid

    Har ett par fjärilsciklider i mitt 105-l kar och nu har en av dom börjat se lite smått konstig ut...
    Det började med att ena ögat blev illrött och såg inflamerat ut nu har detta lagt sig men nu ser det ut att ha flyttat sig till "pannan" på fisken. Det har varit på detta sätt ganska många dar nu och den är märkbart slö... står mest still och gömmer sig.
    Är det någon som har något att säga om detta så är jag MYCKET tacksam för svar!!!

    Tack på förhand...
    Mattias Olofsson
  • wierdalien
    • February 2003
    • 936

    #2
    Jag har upplevt fjärilscikliden som en av de mer känsligare fiskar jag haft. Tyvärr måste jag säja, för det är en trevlig liten prick.


    Akvarievännerna I Borås
    http://www.bostream.nu/blue/aib
    -----------------------

    Kommentar

    • bubbis
      • February 2003
      • 425

      #3
      Det låter ju tråkigt. Är de nyinköpta? Har du följt de specifika skötselråd som ges om fjärilciklider som temp och ph?

      Kommentar

      • Lukas
        • April 2002
        • 1211

        #4
        Hej!
        Håller med det där om att fjärilciklider verkar vara lite känsliga, de senaste två åren har jag säkert haft 6 st, och inga har levt längre än några veckor...
        hmm, inavel?

        /Lukas
        hemsida

        Kommentar

        • bubbis
          • February 2003
          • 425

          #5
          Enligt min akvariehandlare är det av stor vikt var fjärilscikliderna kommer ifrån, just med tanke på dess "känlighet". Han avråder att köpa fiskar uppfödda i Asien, utan istället köpa från skandinaviska uppfödare. De som jag köpte var från Danmark och de verkar trivas bra. Dessutom har mitt akvarium inte varit i gång mer än 2 månader, så mitt vatten borde ju inte vara det bästa.

          Kommentar

          Arbetssätt...