Hur många msk salt per liter vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Victors fiskar
    • September 2007
    • 16

    Hur många msk salt per liter vatten?

    Hur många msk salt ska man ha per liter? Och ska man verkligen fylla på med nytt salt varje gång man gör vattenbyte? Stannar inte saltet kvar ?Alltså jag tänker på att man kan utvinna salt ur vatten. Borde blir för mycket salt om man tilsätter nytt vid varje byte.

    Mvh Nybörjaren igen..
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    #2
    Skall du ha salt i vattnet pga sjukdom i karet eller skall du ha salt i för att dina fiskar behöver ha bräckt vatten?

    Om du inte byter vatten i ditt akvarium, utan enbart fyller på när vatten har dunstat skall du inte fylla på med mer salt. Men om du gör vattenbyten måste du tillsätta salt vid varje vattenbyte; saltet stannar inte kvar i det vatten som är kvar i akvariet utan en del åker ut med det vatten du tar bort.
    Räkbiten


    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Ursprungligen postat av Victors fiskar
      Hur många msk salt ska man ha per liter? Och ska man verkligen fylla på med nytt salt varje gång man gör vattenbyte? Stannar inte saltet kvar ?Alltså jag tänker på att man kan utvinna salt ur vatten. Borde blir för mycket salt om man tilsätter nytt vid varje byte.

      Mvh Nybörjaren igen..
      Det är vanligt med 1-3 gram salt per liter vatten.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Kramfors
        Det är vanligt med 1-3 gram salt per liter vatten.
        Tror nog trots allt att det är rätt få som använder salt i sötvattensakvarium.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Victors fiskar
          • September 2007
          • 16

          #5
          Tack tack snälla ni!

          Victors mamma.

          Kommentar

          • Eprex
            • July 2005
            • 131

            #6
            standard brukar vara 1 dl per 100 liter tror jag, men om du inte har sjukdom eller parasit mm. känns det rätt onödigt
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1508890

            Kommentar

            • Victors fiskar
              • September 2007
              • 16

              #7
              Jag har fått tips om att alltid ha lite salt i vattnet, viste inte att det var skillnad på att alltid ha det och att behandla med det.

              Kommentar

              • Loelle
                • July 2007
                • 623

                #8
                Hag hoppar in med en fråga:

                Jag har salttabletter från djuraffären. Där sa dom att en salttablett var till 20L vatten. Vad får man för % då? Är det någon skillnad på det saltet och vanligt bordssalt (utan JOD)? Jag har köpt dom styckvis ur en jättesäck bakom disken så jag kan inte läsa på förpackningen. Hur många dl/g bordssalt motsvarar en tablett?

                MVH
                Lelle
                "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Myt om salt - salt dödar för fiskarna farliga bakterier och parasiter.
                  Svaret är ja - det kan dom men då krävs det så höga saltdoser att fiskarna kommer att dö långt dessförinnan. Så i så fall kan man säga att operationen lyckades men att patienten dog
                  Däremot kan det fungera på detta sätt om man doppar ner fisken i ett saltbad med mycket hög salthalt under några få minuter - detta överlever fisken så det kan funka.

                  Osmotisk balans.
                  Fiskarna jobbar hela tiden med att upprätthålla den osmotiska balansen vilket innebär att salthalten inne i en sötvattensfisk är högre än i det omgivande vattnet (tvärtom för saltvattensfisk) och när något är olikt så strävar det mot varandra - dvs saltet inne i fisken vill ut för att utjämna så att det blir samma saltnivå på både in och utsidan av fisken. Detta sköter dock fisken på ett utmärkt sätt själv och detta kallas för osmotisk balans.
                  Dock i vissa lägen när en fisk är sjuk, skadad eller på annat sätt är utsatt för stor stress kan man hjälpa fisken, med att utjämna den osmotiska balansen något genom att lägga i salt i vattnet, men då bör det vara rätt rejält (ca. 2 dl salt per 100 L vatten). Då slipper fisken att "lägga ner tid" på att utjämna den osmotiska balansen och kan koncentrera sig på att bekämpa sjukdomen.

                  Att däremot lägga i salt i vattnet i akvarier med friska fiskar ser jag som rätt meningslöst men om man nu prompt vill göra detta (av religiösa, politiska, personliga skäl eller vad det nu kan vara)- använd då vanligt bordssalt.

                  Kan väl också nämna att jag genom årens lopp testat med att köra både med och utan salt i akvarier (testperioderna har varit på flera år och inbegripit mer än 100 akvarier) utan att på något sätt kunnat påvisa några som helst skillnader i fiskarnas hälsotillstånd
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • cattus
                    • August 2007
                    • 167

                    #10
                    glöm inte heller att pansarmalar kan vara känsliga mot salt i vattnet.
                    Däremot är jag fundersam varför många med malawiciklider skall ha i salt i vattnet. Malawi, Tanganyika och Victoriasjön är ju insjöar? eller rinner vatten ner till dom?, men är det naturligt högre salthalt där eller?
                    Allt går om man vill...

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av cattus
                      Däremot är jag fundersam varför många med malawiciklider skall ha i salt i vattnet. Malawi, Tanganyika och Victoriasjön är ju insjöar? eller rinner vatten ner till dom?, men är det naturligt högre salthalt där eller?
                      Åtminstone malawi och tanganyikasjöarna innehåller en liten mängd salt.
                      Dock så har jag under åtminstone 20 år av mitt liv hållit malawi- och tanganyikaciklider i stor skala och även på dom har jag inte märkt någon skillnad allas om jag haft salt eller inte i vattnet.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Victors fiskar
                        • September 2007
                        • 16

                        #12
                        Man lär så länge man lever tack för all nyttig info!

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Ursprungligen postat av Loelle
                          Hag hoppar in med en fråga:

                          Jag har salttabletter från djuraffären. Där sa dom att en salttablett var till 20L vatten. Vad får man för % då? Är det någon skillnad på det saltet och vanligt bordssalt (utan JOD)? Jag har köpt dom styckvis ur en jättesäck bakom disken så jag kan inte läsa på förpackningen. Hur många dl/g bordssalt motsvarar en tablett?

                          MVH
                          Var säcken orange? Isf är 10 tabletter ungefär samma som 1 dl salt i lösvikt. Detta salt kan du själv köpa på granngården, 20 kg för 75:- och jag skulle tro att du gav lite mer för ditt.
                          Senast redigerad av ansjo; 15 September 2007, 15:05.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Loelle
                            • July 2007
                            • 623

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Var säcken orange? Isf är 10 tabletter ungefär samma som 1 dl salt i lösvikt. Detta salt kan du själv löpa på granngården, 20 kg för 75:- och jag skulle tro att du gav lite mer för ditt.
                            Säcken var orange och Ja, jag gav 1:- styck för tabletterna
                            Lelle
                            "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

                            Kommentar

                            • Anne Kekki
                              • April 2021
                              • 6

                              #15
                              Intressant läsning

                              Kommentar

                              Arbetssätt...