Mycket mager mosaikgurami...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Luigi
    • June 2006
    • 28

    Mycket mager mosaikgurami...

    Hej!

    En av mina mosaikguramis är MYCKET mager och sjärtfenan ser ganska vissen ut(den hänger lite). Jag har försökt att upptäcka något ovanligt men allt jag ser är att den är mager.

    Den är i allmänhet annars helt frisk!
    Den äter bra och fortsätter att vara på sin vakt och den är absolut inte slö eller simmar konstigt. Den simmar precis likadant som de andra. Men är den så mager så är den inte frisk. Från gälarna och bakåt är den i princip helt platt...

    Det kan hända att jag har missat om det är något litet som sitter på fisken men det vore lättare om man visste ungefär vad man letar efter..

    Har ni några idéer på vad detta kan vara för något??
    MVH Andreas

    Min akvariesida:
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Kan vara flagellat angrepp. flagellaterna sitter i tarmen och stjäl näringen från fisken som då magrar av.... går att medicinera.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      har kollat upp lite och symptomen stämmer på tarmflagellater! orsak är dålig och ensidig kost och bist på mineraler och vitaminer!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Luigi
        • June 2006
        • 28

        #4
        jag kunde inte hitta så särskilt mycket. Men om det beror på dålig eller ensidig kost, vad är då det dålig eller ensidig kost?

        Är röda mygglarver ett dåligt alternativ? Jag har matat mest med flingfoder innan men gått över mer till frysta röda mygglarver. Om det är för ensidigt, vad borde jag mata med annars? Jag har för övrigt inga problem med någon annan fisk i akvariet eller mitt andra akvarium heller för den delen som bara får frysta röda mygglarver eftersom cikliderna är ganska kräsna där.
        MVH Andreas

        Min akvariesida:

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          mosaikguramin mår bra av att få viss del vegetabiliskt foder och röda mygglarver har jag helt gått ifrån då jag tycker det leder till problem för många arter och guramin ska du nog undvika att ge det till... om jag var du skulle jag sätta den i ett eget mindre kar och droppa fishtamin (vitamin på flaska) på fodret och utfodra med endast vegitabiliskt foder.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Luigi
            • June 2006
            • 28

            #6
            något tips på vegetabiliskt foder som är enkelt att ordna?
            Kan jag i så fall ha den i ett 10-litersakvarium?(ca 30x20x20)
            och i fortsättningen:vad ska jag ge fiskarna för foder???
            övriga fiskar är: neontetror och siamesiska algätare, och 3 till mosaikguramis.
            fishtamin...är det så det heter så att jag bara kan be dom i djuraffären om det så vet de vad det är?

            jag ska åka iväg idag men lyckligtvis kommer jag hem redan på söndag igen. så jag är mycket tacksam för svar jag kan få och har fått.
            MVH Andreas

            Min akvariesida:

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Röda mygglarver är en mycket ensidig kost, särskilt för fiskar som även behöver äta vegetabiliskt. Jag förstår inte varför folk tror att frysta mygglarver är en bättre kost än flingfoder, vilket ju är gjort på en massa olika ingredienser och innehåller de olika vitaminerna och mineralerna som fiskarna behöver. Så fryst mat av en enda sort fungerar som något lite extra gott som man ger firrarna ibland. Inte som huvudfoder.

              JBL har en flingsort som heter Novo Vert som innehåller mest vegetabilier (även andra märken har den typen av mat som man kan ge fiskar som äter en del vegetabiliskt). Jag brukar blanda den med den vanliga all-round maten som jag ger mina guramis, barber, botier och siamensis.

              Sen får de fryst plankton eller artemia ibland, men långt ifrån varje dag.

              Fishtamin är om jag inte minns fel en Sera-produkt.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Luigi
                • June 2006
                • 28

                #8
                Jag hörde att fiskarna i en akvariebutik endast fick fryst foder. Antagligen inte mygglarver då. Jag har hört eller inbillat mej att flingfoder inte är särskilt bra att ge hela tiden...Men jag har aldrig hört att akvarister varierar kosten överdrivet mycket utan bara ger något annorlunda ibland som du säger.



                Men jag fattar verkligen inte hur mina ciklider ska kunna överleva, för de äter inte flingfoder!!....??
                Måste jag ha en hel hög med olika sorters mat till dem hemma då eller??
                Jag ger i alla fall flingfoder till de som äter det så länge...
                MVH Andreas

                Min akvariesida:

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av Luigi
                  Jag hörde att fiskarna i en akvariebutik endast fick fryst foder. Antagligen inte mygglarver då. Jag har hört eller inbillat mej att flingfoder inte är särskilt bra att ge hela tiden...
                  Olika fiskar har oilka behov vad gäller kost, så jag kan inte tänka mig att alla fick samma mat i akvarieaffären. Och även om en akvarieaffär hade kört med bara fryst mat till alla sina fiskar behöver det inte betyda att det är rätt. En del fiskar är nästan uteslutande växtätare, andra, som t ex ungfödare, barber och guramis, äter både animalier och vegetabilier. Och så finns det såna som äter uteslutande animalier.

                  Flingfoder (olika sorter) är jättebra iom att det innehåller alla näringsämnen som fiskarna behöver. Men det är ju alltid nyttigt (för både kroppen och knoppen) med lite variation.

                  Ursprungligen postat av Luigi
                  Men jag har aldrig hört att akvarister varierar kosten överdrivet mycket utan bara ger något annorlunda ibland som du säger.
                  Anledningen att man kan köra så är just att flingmaten är ett komplettfoder. Sen kan de få lite annat gott ibland. Nykläckt artemia är väldigt näringsrikt för yngel och unga fiskar.

                  Ursprungligen postat av Luigi
                  Men jag fattar verkligen inte hur mina ciklider ska kunna överleva, för de äter inte flingfoder!!....??
                  Har du testat att låta dem gå utan mat i några dagar. Det kan hända att de börjar äta flingmaten om de är riktigt hungriga. Annars får du ge dem fryst artemia, fryst plankton, cyclops och annat. Vita mygglarver är bättre än röda.

                  Och så får du ge de andra flingmat.

                  Ursprungligen postat av Luigi
                  Måste jag ha en hel hög med olika sorters mat till dem hemma då eller??
                  Jag ger i alla fall flingfoder till de som äter det så länge...
                  Bra! Inte en massa, men lite olika sorter får du väl köra med. Ett allround flingfoder plus ett huvudsakligen vegetabiliskt borde räcka som torrfoder. Sen artemia och en till sort fryst mat. Köp små burkar flingfoder. En del vitaminer försvinner när burken har varit öppen i ett par-tre månader. Fryst mat håller sig längre.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Luigi
                    • June 2006
                    • 28

                    #10
                    Jaha så blev det något fel och jag får skriva om en hel massa som jag knappt kommer ihåg längre...

                    Tack för ett bra svar!

                    Det är nog sant att ALLA fiskar inte fick fryst foder.
                    Om jag ger akvariet med mosaikgurami och andra fiskar flingfoder(ett flingfoder som innehåller även vegetabilisk kost så det räcker, finns det?). Annars blandar jag med ett som innehåller vegetabiliskt. Och lite annat någon gång ibland.

                    I akvariet med cikliderna som inte äter flingfoder ger jag en svältperiod i några dagar genom att bara mata med flingfoder, så slipper de andra fiskarna att svälta.
                    Om inte det går så ger jag hellre samma foder till alla där eftersom att de fiskar som äter allt troligen kommer att äta upp ciklidernas "specialmat".
                    Så är artemia plus ett annat fryst foder ett bra alternativ då? Ska jag mata varannan mat varannan dag eller ge artemia varje dag och ge något annat en gång i veckan?

                    Kommentera gärna.
                    Man lär sig bäst av sina egna misstag...
                    MVH Andreas

                    Min akvariesida:

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av Luigi
                      Jaha så blev det något fel och jag får skriva om en hel massa som jag knappt kommer ihåg längre...
                      Jobbigt när sånt händer

                      Ursprungligen postat av Luigi
                      Tack för ett bra svar!

                      Det är nog sant att ALLA fiskar inte fick fryst foder.
                      Om jag ger akvariet med mosaikgurami och andra fiskar flingfoder(ett flingfoder som innehåller även vegetabilisk kost så det räcker, finns det?). Annars blandar jag med ett som innehåller vegetabiliskt. Och lite annat någon gång ibland.
                      Var så god Jag blandar ett allround flingfoder med en annan (som egentligen är för ungfödare) som innehåller mest vegetabilier, eftersom jag tror guramis behöver äta mer animaliskt än ungfödare.

                      Ursprungligen postat av Luigi
                      I akvariet med cikliderna som inte äter flingfoder ger jag en svältperiod i några dagar genom att bara mata med flingfoder, så slipper de andra fiskarna att svälta.
                      Låter vettigt.

                      Ursprungligen postat av Luigi
                      Om inte det går så ger jag hellre samma foder till alla där eftersom att de fiskar som äter allt troligen kommer att äta upp ciklidernas "specialmat".
                      Så är artemia plus ett annat fryst foder ett bra alternativ då? Ska jag mata varannan mat varannan dag eller ge artemia varje dag och ge något annat en gång i veckan?

                      Kommentera gärna.
                      Man lär sig bäst av sina egna misstag...
                      Artemia är iaf mycket bättre mat än röda mygglarver. Du får blanda lite som du vill. Så blir det lite mer spännande för fiskarna
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • S_Lloyd
                        • May 2012
                        • 5

                        #12
                        Jag har också en mosaikgurami som är lite klen, men mest för att han är så kinkig med maten tror jag. Flingor har han helt slutat att äta, men mygglarverna går ner med viss övertalning. Vad gör man åt fiskar som inte verkar vilja vara med längre? Ibland får han tokryck, annars är han mest apatisk, verkar "sova". Någon annan som har liknande erfarenhet av mosaikgurami?

                        Kommentar

                        • lillamario
                          • June 2012
                          • 2

                          #13
                          Precis detta har även jag haft problem med nu i tom några månader!
                          började med en guldfisk som bara blev magrare tills han dog. Frågade i flera djur affärer vad det kunde bero på men enda svaret jag fick var att det finns nån typ av parasit som vissa fiskar är drabbade av men inte smittar.
                          Efter det har jag förlorat fler fina fiskar på samma sätt. Har haft guppies som alla dött. Tetrorna försvinner en efter en utan att jag sett röken av dem och även mina Mollys verkar mindre friska.
                          Har kontrollerat vattnet som har bra värden. En av mina guppys fick vita utbuktande prickar på hela kroppen o då fick jag medicinera emot vita prick. prickarna försvann men ändå dör mina fiskar! hittade senast idag två som inte klarat sig.
                          Kosten bestod mestadels av fling foder i början, sen fick jag tippset att mata med röda mygglarver men läste mig till att det tydligen inte var så bra. Då gick jag tillbaka till fling fodret.
                          Senaste veckan har dem fått nåt som jag inte vet exakt vad det är men det står artemia som ser ut som frysta små mini räkor.

                          Är det någon som vet vad detta skulle kunna bero på?
                          Tycker inte någon av de sjukdommar jag läst om verkar stämma in helt.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...