Vad i H-E har jag lyckats få?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • llenho
    • August 2002
    • 9

    Vad i H-E har jag lyckats få?!

    Hej!
    Jag har haft akvariefisk till och från problemfritt i ett antal år, men nu har jag åkt på någonting som jag inte får bukt med!
    Firrarna dör en efter en genom att de slutar äta, liksom hostar och har en förhöjd andningsfrekvens, annars är de relativt aktiva ända fram till slutet då de blir apatiska, antagligen pga energibrist.
    Det första man tänker är ju bukvattensot (eftersom det är Malawi), men jag har medicinerat mot detta (antibiotika och ngt mer som skulle kombineras), utan framgång och dessutom verkar de inte svälla upp innan de dör.

    Är det någon annan som haft detta problem och hur löste ni saken?

    Vattenvärdena är: pH: 8
    KH: ca 10
    temp: 26 +/- 0.5 grader
    Nitrit: Lågt (under lägsta enl. Tetra test)
    Syresättningen är god.
    Jag brukar mata var annan dag med antingen Hikari pellets (de röda) som jag låter ligga och mjuka upp sig i vatten först eller räkmix som först fått tina. Detta har fungerat för mig tidigare utam problem.

    /Hans


  • Lukas
    • April 2002
    • 1211

    #2
    Hej!
    För det första tycker jag inte att antibiotika ska användas på akvarefiskar.
    Det låter som de fått parasiter på hjälarna, vilket är lätt att medicinera bort med salt (ca en halv dl /100 liter vatten) och höja temperaturen någon grad.
    Lycka till!
    /Lukas

    Kommentar

    • llenho
      • August 2002
      • 9

      #3
      Jag har redan provat att öka salthalten samt temperaturen, dessvärre utan framgång. Att använda dunderkuren mot bukvattensoten var min sista utväg, eftersom den slår ut en hel del "goda" bakterier också, men tack ändå.
      Har dessutom provat octozin innan...

      Kommentar

      Arbetssätt...