Sjuk Discus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Discus fantast
    • February 2003
    • 30

    Sjuk Discus?

    Har probl. med en av mina senaste köp.

    Två st Red Spotted Snakskin, som går ihop med 8st röd turkos och Piggeon Blood som jag haft en tid.
    En av mina Snakeskin har jag inte fått att börja äta redigt bara petar tar en bit sen är det bra, genomskinlig avföring och är lite små seg medans den andra jag köpte äter o beter sig som den ska. Det verkar som den är lite irriterad ristar lite ibland på fenorna dock finns det inget synligt klirar sig inte heller på föremål så jag tror inte det är någon fara. Sitter här med Furanol och Gyrodactol men jag är negativ och vill helst inte använda det!

    Har ett mindre kar om det skulle bli aktuellt att ta till Furanol.

    Byter vatten två gånger i veckan, alla värden ligger som dom ska mina andra discusar äter o är väldigt aktiva.

    Kan det vara gälarna som är angripna så det är därför den tappat aptiten o är lite hängig.

    Temp ligger på 30grader har precis skruvat upp doppvärmaren ytterliggare 2grader o slagit i lite salt.

    Akvariet har minst 500l vatten fullt inrett med grus o massa rötter, kör två ytterfilter 1000l/1200l ett innerfilter på 1000l.

    Någon som har förslag på vad det kan vara?

    Mvh/Henrik
  • Lukas
    • April 2002
    • 1211

    #2
    Hej!
    Höj temperaturen till 32-33 (som du gjort) och avvakta något dygn, blir det inte bättre kan det vara lönt att flytta den för behandling av något slag.
    Dock är det svårt att medicinera i akvarievattnet, när det antagligen gäller mag/tarmbesvär (flaggelater), inte så effektivt. Man brukar säga att vid en temperatur över 30 grader ska de felsta flaggelater tuppa av....

    /Lukas
    Hemmsida...

    Kommentar

    • Discus fantast
      • February 2003
      • 30

      #3
      Ja ibland så börjar man ju undra nu när tempen ligger på 32grader så är det många som börjar bli som tokiga strider o visar lektendenser.....

      Jag som bara skulle försöka öka aptiten hos mitt sista inköp som inte vill äta redigt! Tror ju att om man får den att äta redigt så kommer den garanterat att piggna till inom ett par dagar. Discus Quick innehåller ju massa vitaminer osv.

      Kan det ev. vara så att eftersom den inte har ätit redigt på snart en vecka som avföringen inte innehåller något, bara skinn som hänger?

      Man får väl se hur det verkar imorgon.

      Mvh/Henrik

      Kommentar

      • Discus fantast
        • February 2003
        • 30

        #4
        Jaha ville inte äta idag heller så nu ligger discusen i en sjukstuga som jag precis satte upp, jag testar med furanol en fyra dagars kur, hoppas att det ska funka.

        Mvh/Henrik

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Om det är gälarna som spökar och fisken matvägrar pga det och jag har ett tomt akvarie över så hade jag tagit till kalium permanganat. Problem uppstår dock när en medicinerad återställd fisk skall sättas tillbaka i ursprungskaret. Dom andra som är starkare kommer att mobba "nykomlingen" och han blir svagare och drar på sig nya sjukdommar. SÅ om jag har obegränsat med kar (hade det en gång i tiden) så hade jag medicinerat i ett annat kar. Numera åker de fiskar som matvägrar pga sjukdom (1 hitentills). Det ökar chansen för de som blir kvar. Koncentrera dig på bra vatten och de andra fiskarna.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Oscar Cederqvist
            • November 2002
            • 6546

            #6
            Jag håller nog med Magnus. Det är kanske inte så ekonomiskt när det gäller discus men är nog bäst i långa loppet.

            Oscar Cederqvist
            -----------------
            310l Malawi
            105l Sällskaps
            42l Kampfisk
            Oscar Cederqvist

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Det är mest ekonomiskt eftersom:
              1: ett kar till drar tid, uppmärksammhet, frustration och el
              2: man vill inte att de andra fiskarna blir sjuka, det kostar för mycket.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • Discus fantast
                • February 2003
                • 30

                #8
                Jag har studerat lite ikväll, o har hittat små vita saker på stjärtfenan.
                Typiskt för en svag fisk att åka på något sådant, eftersom hon inte ätit redigt sen jag köpte henne så var hon nog inte så stark.

                Jag kör med Furanol från JBL i sjukstugan, ska slå ut alla bakterier, vore lustigt om prickarna inte försvinner, kan det vara så att det kan slå sig på tarmarna och gälar också?

                Jag är inte så rädd att hon ska bli hackkyckling när hon kommer tillbaka i det stora karet finns bara en som är större och det är den som jag hoppas är maken till den sjuka lilla damen, sen är dom andra mindre.

                Om någon har kunskap så svara.

                Mvh/Henrik

                Kommentar

                • Mac
                  • August 2003
                  • 11

                  #9
                  Henrik Hur gick det med din Discus.. Vad gjorde du för att lösa problemet om du fick ordning på fisken? Har en discus som beter sig som din.. Ser pigg ut men har inte ätit på två dagar..

                  MVH / Marcus

                  Kommentar

                  • hollowman
                    • March 2003
                    • 139

                    #10
                    den har flagyllater!!! om du inte får bort symtomen med värmebehandling kan du testa men tab.flagyl för människor om du går till en veteriner så kan dom skriva ut det åt dig
                    sen behandlar du så har se länken och under flagyl:http://user.tninet.se/~vuz588v/page6.html
                    och sen är det bara att hoppas har fungerat några gånger åt mig men det har hänt att det kommit tillbaka då får man försöka igen annars är det bara att slå ihjäl den för den svälter ihjäl annars
                    mvh hollowman
                    240 liters växtakvarium hightech
                    4 st svarta scalarer
                    k 2 st pigen blood diskusar
                    siamensisar+ ockulentisar

                    Kommentar

                    Arbetssätt...