Hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Regado
    • December 2002
    • 30

    Hjälp

    Hej har haft bukvattenssot nu i 3 månader har haft medecin i två gånger men den hjälper inte jag vett inte vad jag ska göra.Kan det vara något man har i akvariet som gör att dom blir sjuka.
    Medecinen jag har haft i vet jag inte vad den är men vattnet blir gul.Finns det någon som har haft samma problem vad ska jag gjöra???


    Mvh Regado
  • Regado
    • December 2002
    • 30

    #2
    Det går ifrån fisk till fisk:

    Kommentar

    • Regado
      • December 2002
      • 30

      #3
      kan det vara växter eller något som gör deta????
      Hjälp tack!!

      Mvh regado

      Kommentar

      • Oscar Cederqvist
        • November 2002
        • 6546

        #4
        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Bukvattensot
        Symptom: Bukvattensot drabbar i huvudsak de munruvande cikliderna från Malawi- och Tanganyikasjöarna. Den orsakas av en flagellat som sannolikt finns naturligt i fiskarnas tarmsystem. När fisken utsätts för stress orkar inte fiskens immunförsvar hålla emot och den blir sjuk. Stadium 1 - matvägran, stadium 2 - fisken verkar "hosta", stadium 3 - tunn sytrådsliknande avföring, stadium 4 - fisken svullnar upp och dör (oftast dör de före stadium 4). Smittar men ganska långsamt.
        Åtgärd: Ganska lättbotad sjukdom i de första stadierna. Medicinera med 40% emtrylvet -metronidazol (5 ml - 100 L akvarievatten) som kan köpas genom veterinär. Eventuellt kan medicineringen upprepas efter 3-4 dagar. Vid svåra fall kombinera denna medicinering med Nifurpirinol (se bakteriell fenröta).

        <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

        http://www.backtonature.org/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Sjukdomar


        Oscar Cederqvist
        -----------------
        310l Malawi
        105l Sällskaps
        42l Kampfisk
        Oscar Cederqvist

        Kommentar

        Arbetssätt...