Medicinera - ett måste?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sockerconny
    • October 2004
    • 2349

    Medicinera - ett måste?

    Satt och funderade lite på det här med sjukdomar och mediciner.
    Jag har inte hållt på med akvarium sådär jättemånga år (ca. 3-4 år?), och jag har aldrig behandlat mitt akvarium med mediciner. Jag har väl haft ett och annat dödsfall, men inga fall där flera individer "ramlat av pinn" samtidigt, utan mest sporadiska dödsfall, oftast utstötta individer. Om jag sett tecken på att fiskarna sett litet hängiga ut så har det oftast berott på att man fuskat lite med vattenbytena. Efter att ha gjort vattenbytet så har det allt som oftast fixat sig!

    Man ser ofta trådar här på Zoopet, men även på andra forum, där akvarister har medicinerat till höger och vänster, men fiskarna blir sjuka/dör ändå.

    Handlar det i mitt fall endast om tur som har klarat mig från massdöd och sjukdomsepidemier i mitt akvarium? Eller är det så att medicinera på nåt sätt kan vara "början på slutet"?

    Ska bli intressant att höra vad ni tror och tycker!

  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    #2
    Jag tror att man många gånger är lite för snabb att ta till medicin eftersom det verkar enklare än att ta reda på grundorsaken. Alla sjukdomar uppkommer ju av en orsak t.ex dåliga vattenvärden i kombination med svaga fiskar...o.s.v. Sen medicinerar man sig och sitt kar käpprätt åt skogen, eftersom medicinen i sig slår ut nyttobakterierna och försvagar fiskarna...som då igen blir sjuka..ny medicin... EKORRHJUL

    De gånger jag medicinerat har jag tyvärr fått in sjukdom efter nyinsättning av fiskar - då vitaprick och parasitelände. Och vitaprick tror jag är svårt att få bukt med utan medicin..

    Visst har jag emellanåt haft lite krassliga fiskar, men då har jag oftast lyckats "räta upp det" hela med vattenbyten och extra vitaminer.

    För min del är medicinering SISTA utvägen - alltså inte det första jag tar till.
    Tycker det kostar mer än det smakar - och DYRT är det också
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

    Kommentar

    • sockerconny
      • October 2004
      • 2349

      #3
      Jag håller med om många saker du säger, men:

      Ursprungligen postat av Healena
      De gånger jag medicinerat har jag tyvärr fått in sjukdom efter nyinsättning av fiskar - då vitaprick...
      Det enklaste sättet att bota vita prick på är väl att höja temperaturen?

      Kommentar

      • sockerconny
        • October 2004
        • 2349

        #4
        Kom på ett exempel till:

        Har ett kar på jobbet med lite neontetror i. Den enda som byter vatten är undertecknad, jag är för övrigt den enda som är intresserad.

        Efter min semester i somras hade 4 neontetror fått fenröta, vattnet inte bytt på fem-sex veckor. Gjorde ett par mindre vattenbyten de första dagarna, för att sedan övergå till 50%-iga vattenbyten varje vecka. Sen ett par-tre månader tillbaka kör jag med de vanliga 25-30% vattenbyten.

        Två av neontetrorna dog, förmodligen av utmattning efter att ha försökt simma motströms utan stjärtfena, de andra två har fenorna växt ut på igen. De är nu fit for fight igen!
        Märk väl, vattenbyten var den enda åtgärden jag gjorde. Inga mediciner.

        Kommentar

        • Healena
          • May 2006
          • 1440

          #5
          Ursprungligen postat av sockerconny
          Jag håller med om många saker du säger, men
          Det enklaste sättet att bota vita prick på är väl att höja temperaturen?
          KANSKE kan hjälpa - men det hjälpte då inte hos mig .. testade temphöjning och salt först i 2 dagar - med 0,0 resultat. Det spred sig som en löpeld
          Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
          // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

          Kommentar

          • smurfmats
            • February 2003
            • 3538

            #6
            du har bara tur sockerconny!

            men jag förstår vad du menar... jag tror att man övermedicinerar bara för att vara på den säkra sidan... de kostar ju en del pengar de små liven och man har ju oftast en koppling till fisken som inte är ekonomisk...

            de sjukdomar jag har haft är vita prick och hål i huvudet, mot båda dessa medicinerade jag. jag provade att vänta och höja tempen mot vita prick med samma resultat som Healena...
            tråden om fjärilars lek!

            Kommentar

            • sockerconny
              • October 2004
              • 2349

              #7
              Ursprungligen postat av smurfmats
              du har bara tur sockerconny!

              men jag förstår vad du menar... jag tror att man övermedicinerar bara för att vara på den säkra sidan... de kostar ju en del pengar de små liven och man har ju oftast en koppling till fisken som inte är ekonomisk...

              de sjukdomar jag har haft är vita prick och hål i huvudet, mot båda dessa medicinerade jag. jag provade att vänta och höja tempen mot vita prick med samma resultat som Healena...
              Ja, jag har kanske tur....kanske.
              För jag har aldrig haft vita prick.

              Kommentar

              • Healena
                • May 2006
                • 1440

                #8
                Inte jag heller - men mina FISKAR har haft det
                - Men röda hund har jag haft....
                (F'låt..jag HAR usel humor!! )
                Senast redigerad av Healena; 29 January 2007, 15:04.
                Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                Kommentar

                • Nitra98
                  • June 2005
                  • 1987

                  #9
                  Ursprungligen postat av Healena
                  Inte jag heller - men mina FISKAR har haft det
                  - Men röda hund har jag haft....
                  (F'låt..jag HAR usel humor!! )



                  Jag...eller förlåt, mina fiskar har också haft vita prick och jag provade också med salt och temperaturhöjning utan resultat...Däremot så gjorde jag inget extra vattenbyte, kanske skulle funkat bättre om jag gjort några rejäla byten? Ren gissning förstås...
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • sockerconny
                    • October 2004
                    • 2349

                    #10
                    Rättelse: Varken mina fiskar eller jag har haft vita prick eller röda hund!

                    Och angående vita prick och temperaturhöjning, så kanske det är någon som provat detta framgångsrikt? Eller är det bara en ovanligt seglivad myt?

                    Kommentar

                    • gizmogirl
                      • August 2006
                      • 2214

                      #11
                      jag har medicinerat en gång och det gör jag inte om kan jag säga har aldrig haft så mycket problem som efter det.Har haft akvarium i 9 år och har aldrig använt vattenberedningsmedel och mediciner och de problem jag haft har varit mitt eget fel då jag matat för mycket.Har bytt vatten mer eller mindre regelbundet hela tiden och aldrig haft problem med sjukdomar just så tja medicinera det gör jag inte utan det blir tätare vattenbyten det har funkat för mig.

                      Kommentar

                      • _Lena_
                        • June 2006
                        • 1273

                        #12
                        Vi har medicinerat 4-5 gånger på snart två år. 3-4 av dessa gånger i karantänskar. Alla utom en av detta hav hål i huvudet och de klarade sig allihopa. Den sista var vår skalar som dog (nja blev avlivad men kunde inte äta) av sviterna efter munsvamp (visst heter det så?). Då har vi för tillfället 7 akvarium i gång, varav fem är ordinarie, totalt ca 700-800l så det är ganska många fiskar.

                        Jag förstår inte heller det där med att medicinera hela tiden.

                        Kommentar

                        • HazelCR

                          #13
                          Ursprungligen postat av sockerconny
                          Satt och funderade lite på det här med sjukdomar och mediciner.
                          Jag har inte hållt på med akvarium sådär jättemånga år (ca. 3-4 år?), och jag har aldrig behandlat mitt akvarium med mediciner. Jag har väl haft ett och annat dödsfall, men inga fall där flera individer "ramlat av pinn" samtidigt, utan mest sporadiska dödsfall, oftast utstötta individer. Om jag sett tecken på att fiskarna sett litet hängiga ut så har det oftast berott på att man fuskat lite med vattenbytena. Efter att ha gjort vattenbytet så har det allt som oftast fixat sig!

                          Man ser ofta trådar här på Zoopet, men även på andra forum, där akvarister har medicinerat till höger och vänster, men fiskarna blir sjuka/dör ändå.

                          Handlar det i mitt fall endast om tur som har klarat mig från massdöd och sjukdomsepidemier i mitt akvarium? Eller är det så att medicinera på nåt sätt kan vara "början på slutet"?

                          Ska bli intressant att höra vad ni tror och tycker!
                          Äääh, du har fått så många fina råd av zoopetare och Gävleakvarister, så du har inte haft chansen att göra fel. Dina akvarium är alltså i toppskick.

                          Faktiskt har jag klarat mig väldigt bra genom åren också. Det var längesedan jag hade vita pricken i ett kar. BuksotenXflera fiskar har jag klarat mig ifrån, ända tills alldeles nyligen. Min Troffegrupp is no more. Men det beror av att jag inte lyssnade på mina egna råd. Shit happens.

                          Kommentar

                          • sockerconny
                            • October 2004
                            • 2349

                            #14
                            Ursprungligen postat av HazelCR
                            Dina akvarium är alltså i toppskick.
                            Är ytterst risiga växter och en gnutta cyano ingredienser i ett toppskick-akvarium? I så fall är det verkligen i toppskick!!

                            Min Troffegrupp is no more. Men det beror av att jag inte lyssnade på mina egna råd.
                            Skyll dig själv då!


                            Kom förresten på en sak när du nämner buksot: Jag fick faktiskt för nåt år sedan (en förmodad?) buksot, men endast på två siamensis. Svullen buk, resta fjäll, hyperventilering samt förlorad orientering.

                            Dom dog med ca en vecka mellanrum. Ingen annan strök med, varken före eller efter. Fram till då matade jag kontinuerligt med röda mygg. Har inte matat med det sen dess. Jag vet ju egentligen inte om det var röda myggens fel, men jag har bestämt att så är fallet!

                            Hursomhelst, är inte buksot ytterst smittsamt? Varför var det då bara två firrar som "simmade vidare"?

                            Svar mottages tacksamt!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...