Scalare med något på ögat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anders.149
    • May 2006
    • 68

    Scalare med något på ögat

    Hej!

    Jag började för en stund sedan byta vatten i mina akvarier som jag gör varje vecka. Efter en stund upptäckte jag att en av mina scalarer hade något på ögat. Det ser ut som en vit grej som sitter utanpå ögat. Vet någon vad det kan vara och hur fisken blir fri från det?

    Bilder på ögat finns här: http://www.flickr.com/photos/5345159...7594250137202/
    Det är de tre sista bilderna som det gäller. Jag ska försöka ta fler bilder men batteriet tog slut till kameran så den laddas samt att fisken var väldigt svår att fota.

    Uppdatering:
    Grejen är större idag, ser inte ut att vara svamp utan möjligen en böld, någon slags knöl eller blåsa. Fisken ser inte ut att ha ont utan beter sig normalt. Om någon vet vad det är så var vänlig berätta. Vill veta om den kan bli fri från det eller om jag bör avliva fisken.

    Mvh /Anders
    Senast redigerad av anders.149; 13 January 2007, 17:36. Anledning: Ny rapportering.
  • DejeMagnus
    • January 2007
    • 7

    #2
    Hej Anders!

    Ser ut som du har den ursprungliga arten av scalar och de är ju mer tåliga än framodlade varianter så en sjukdom kan gå långt innan de påvisar att de känner av den.Har den börjat visa några andra symptom?Aptit,livlighet,kliar sig??Hur varmt har du i akvariet?Några andra fiskar drabbade?Har du kollat dina värden??(ph,hårdhet,nitrit,nitrat osv.)Hur mycket vatten byter du i veckan??OBS!!AVLIVA INTE FISKEN!!Kommer inte ihåg vad för övriga fiskar du hade..?Visar de några "konstigheter"??Har du bytt något,gjort något annorlunda i akvariet innan du märkte "bölden"??

    Kommentar

    • DejeMagnus
      • January 2007
      • 7

      #3
      Hej!
      Glömde fråga om tempen varierar kraftigt under kort tid??(typ drag el ingen doppvärmare)

      Lycka till

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        har du corys i akvariet? tyckte jag såg nåt som såg ut som ett cory-romkorn på en planta
        kanske har fisken skadat ögat? jag tycker du ska vänta och se.
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • anders.149
          • May 2006
          • 68

          #5
          Hej Anders!

          Ser ut som du har den ursprungliga arten av scalar och de är ju mer tåliga än framodlade varianter så en sjukdom kan gå långt innan de påvisar att de känner av den.Har den börjat visa några andra symptom?Aptit,livlighet,kliar sig??Hur varmt har du i akvariet?Några andra fiskar drabbade?Har du kollat dina värden??(ph,hårdhet,nitrit,nitrat osv.)Hur mycket vatten byter du i veckan??OBS!!AVLIVA INTE FISKEN!!Kommer inte ihåg vad för övriga fiskar du hade..?Visar de några "konstigheter"??Har du bytt något,gjort något annorlunda i akvariet innan du märkte "bölden"??
          Hej DejeMagnus!

          Den har inte påvisat några andra symptom vad jag har sett. Den har betett sig lika nu som i ett par månader men det är först nu i fredags som jag såg att den fått något på/i ögat. Den äter normalt (dvs slåss om maten med övriga fiskar), kliar sig inget, den är väldigt lugn. Värmen är på 26 grader förutom vid vattenbyten då jag har för vana att dra ur värmaren och temperaturen brukar gå ner till 25 grader som mest. Jag har kikat så gott jag kunnat på övriga fiskar och inte sett att de har något. Kommer ha uppsikt över de för att se om de skulle ha något ändå.

          Har inte haft möjlighet att kolla vattenvärdena ännu men ska göra det nu i eftermiddag. Har endast test för nitrit, nitrat och pH. Det jag kan säga redan nu är att kranvattnet har pH 7,5-8 och jag filtrerar med torv i akvariumet för att sänka pH. Jag byter runt 25% i veckan (dvs 81 liter från mitt 325 L akvarium) och tillför PMDD med ca 35ml av vardera flaskan.

          Jag vill ogärna avliva fisken men om dess chanser att klara sig är för små så tycker då jag det är humanare för fisken om den får slippa lida. Men än ger jag ju inte upp. =)
          Jag har 6st scalarer varav det är två par. Den drabbade scalaren är hopparad med en annan scalare och det andra paret är det som dominerar akvariet. De leker varannan vecka för tillfället och blir rätt brutal vid lek.
          Sedan så är det tre kampfiskar (två honor, en hane), en guldgurami, två stycken siamesiska algätare, 10-15st neontetror samt en svärdbärarhona.
          De övriga fiskarna beter sig inte något annorlunda mot för hur de betett sig tidigare. Inatt hörde jag att en fisk hoppade eller något och det är det enda annorlunda.

          Jag har inte bytt något men gjorde rent hälften av filtermaterialet i gammalt akvarievatten för 2 veckor sedan ungefär (har ytterfilter). Matade med röda mygglarver i veckan. Vaccumtorkade från Sera eller något likande vilket jag matat de med tidigare utan problem. Detta var nog allt. Har som sagt bytt vatten varje vecka med ca 25% samt att jag tagit bort döda växtblad medans samt slängt flytväxter (växer så det knakar).

          Blev "lite" mycket info men hellre för mycket än för lite antar jag. =)

          Hej!
          Glömde fråga om tempen varierar kraftigt under kort tid??(typ drag el ingen doppvärmare)

          Lycka till
          Tempen varierar långt ifrån kraftigt, doppvärmaren är på 150W och har så länge jag använt den inte lyckats värma upp akvariumet så pass snabbt att det kan klassas som kraftigt. Vet inte om jag förstod frågan riktigt så du får rätta mig om nödvändigt.

          har du corys i akvariet? tyckte jag såg nåt som såg ut som ett cory-romkorn på en planta
          kanske har fisken skadat ögat? jag tycker du ska vänta och se.
          Hej!
          Nej, jag har inga cory's så det måste vara något annat. =) Det jag misstänker att du såg kan nog vara en knopp på hygrophilan. Cory bäbisar är det definitivt inte.

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #6
            ok, synd då
            en av mina guramis fick utstående öga med beläggning på, men det var inte alls likt det som din scalar har. kanske salta lite?
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • anders.149
              • May 2006
              • 68

              #7
              Uppdatering!

              Ursprungligen postat av lenis3
              ok, synd då
              en av mina guramis fick utstående öga med beläggning på, men det var inte alls likt det som din scalar har. kanske salta lite?
              Det var det jag tänkte på med först när jag såg ögat men då jag kollade runt lite här och var så verkar det ju inte vara så. Står ögat ut så är ögat intakt men att det trycks ut? För min scalare har något på alternativt i ögat. =S Har kikat lite mer och sett att "hål i huvud"-sjukan tydligen kan sätta sig i ögat. Idag ser för övrigt saken på ögat ut lite som en finne. Ska försöka få till någon bra bild på den.
              Är det något speciellt salt eller går det bra med vanligt bordssalt? Kan salt vara farligt för någon av mina fiskar?

              Uppdatering:

              Jag har med hjälp av min syster tagit nya bilder och de finns att beskåda på samma ställe som innan: http://www.flickr.com/photos/5345159...7594250137202/
              Jag hoppas de är tydligare och att någon kan ge någon diagnos eller så.

              jag gjorde dropptest och har kollat både pH och nitrit. pH ligger på ca 7,5 och nitrit på mindre än 0,3mg/L dvs ofarligt.

              Jag har märkt att scalaren med knepigt öga samt den minsta scalaren ibland och väldigt sällan "viftar" med sina vita främre fenor. Ser ut som om de skull känna obehag eller något. =S
              Senast redigerad av anders.149; 14 January 2007, 18:51. Anledning: Nya bilder, gjort dropptest pH och NO2

              Kommentar

              • anders.149
                • May 2006
                • 68

                #8
                Fiskens vänstra öga (det skadade/sjuka) har idag börjat bukta ut. Som om ögat är på väg ut. =S Grejen den har på ögat är fortfarande kvar. Fisken ser rätt hängig ut och då jag tittade på den såg den ut att andas tungt. Så pass att jag kunde se gälarna. Den trycker i ett av de bakre hörnen med sin partner.

                Vad ska jag göra?

                Kommentar

                • lenis3
                  • June 2004
                  • 2254

                  #9
                  hmm jadu svårt att säga. när jag rådfrågaden en kunnig person om min fisks öga fick jag svar att fiskar kan klara sig med ett öga. Tyvärr dog min fisk, men det var inte bara ögat fisken hade probelm med, utan även sår på kroppen.
                  Om det var min fisk skulle jag hålla koll på den, och förmodligen låta den vara kvar så länge den äter ordentligt.

                  vattenkvaliten är alltså bra?

                  jag har läst nån sak att tryckförändringar kan påverkat ögat så att det står ut, men jag vet inte var. ett tips är att söka i forumet, eller i andra fiskforum.
                  Min zoon
                  Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                  Kommentar

                  • anders.149
                    • May 2006
                    • 68

                    #10
                    Ursprungligen postat av lenis3
                    hmm jadu svårt att säga. när jag rådfrågaden en kunnig person om min fisks öga fick jag svar att fiskar kan klara sig med ett öga. Tyvärr dog min fisk, men det var inte bara ögat fisken hade probelm med, utan även sår på kroppen.
                    Om det var min fisk skulle jag hålla koll på den, och förmodligen låta den vara kvar så länge den äter ordentligt.

                    vattenkvaliten är alltså bra?

                    jag har läst nån sak att tryckförändringar kan påverkat ögat så att det står ut, men jag vet inte var. ett tips är att söka i forumet, eller i andra fiskforum.
                    Trist att din fisk inte klarade sig! =/ Och jag har läst det med att de ska kunna klara sig med ett öga, men frågan är om det inte är endast är ögat den riskerar att förlora. =/
                    Jo, jag ska försöka få den frisk, vill ogärna ge upp redan nu. Men nu när ögat har börjat tryckas utåt så känns det som att tiden börjar ta slut för den. =S Den åt riktigt igår, provade precis att mata och den kom fram men den verkade antingen inte se maten eller så ville den helt enkelt inte ha.

                    Enligt de tester jag kunnat göra så skulle vattenkvaliteten vara bra, låg nitrithalt och pH var rätt högt (7,5). Och om jag minns kemin rätt så är KH högt om pH är högt, nitrat finns inte såvida inte nitritnivåerna är för höga. Men att jag skulle ha bra vattenkvalitet tvivlar jag ändå på. Det är lite dålig fart på vattnet.

                    Hm, jag ska kolla upp det med tryckförändringar och lite mer allmänt både här och övriga internet. Något borde det ju finnas om det.

                    Tack för att du skrev! =)

                    Kommentar

                    • lenis3
                      • June 2004
                      • 2254

                      #11
                      Ursprungligen postat av anders.149
                      Men att jag skulle ha bra vattenkvalitet tvivlar jag ändå på. Det är lite dålig fart på vattnet.
                      ehmm.. har du dålig vattenkvalite eller inte?

                      i mitt fall var det nog så att dålig cirkulation resulterade i bakteriesamlingar på bottnen.. = sjuka fiskar.
                      Min zoon
                      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                      Kommentar

                      • anders.149
                        • May 2006
                        • 68

                        #12
                        Ursprungligen postat av lenis3
                        ehmm.. har du dålig vattenkvalite eller inte?

                        i mitt fall var det nog så att dålig cirkulation resulterade i bakteriesamlingar på bottnen.. = sjuka fiskar.
                        Vattenkvaliteten är nog dålig. =P Har pillat lite på filtret (ett ytterfilter, Eheim 2215) och konstaterat att den är på tok för slö så det blir till att göra rent allt filtermaterial i den. Jag gjorde nyligen ren den men verkar inte räcka. =/

                        Kommentar

                        • lenis3
                          • June 2004
                          • 2254

                          #13
                          hmm prova optimera vattenkvaliten och se om ögat blir bättre
                          Min zoon
                          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                          Kommentar

                          • anders.149
                            • May 2006
                            • 68

                            #14
                            Ursprungligen postat av lenis3
                            hmm prova optimera vattenkvaliten och se om ögat blir bättre
                            Har gjort lite som bör förbättra vattenkvaliteten, plockat ut en massa döda blad som flöt runt samt flyttade utblåset från ytterfiltret. Cirkulationen är bättre men jag är inte nöjd. Kramade ur filtermassan som jag har som insugsskydd för fiskarna på insuget till ytterfiltret (en kampfiskhona sögs in en gång och har lärt mig..) och när den kramades ur så blev det betydligt mer fart på filtret. =)

                            Kommentar

                            • SirCapper
                              • September 2019
                              • 6

                              #15
                              Hej

                              Om grå hinna på scalarens öga så är det garanterat från slagsmål med annan scalare. De siktar och gör utfall mot just ögonen och har man otur kan tom ögat ”sugas ut” eller lossna. Blir stressen för hög och attackerna fortgår kan scalaren tillslut dö....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...