Vita prickar i akvariet efter nyinköpta fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annelia
    • January 2003
    • 29

    Vita prickar i akvariet efter nyinköpta fiskar

    Hej.

    Efter att jag släppt i mina nyinköpta guppies och algätare i mitt akvarium har nu efter 6 dagar alla fiskar (nya + gamla) små små vita prickar på fenorna. För 2 dagar sedan köpte jag medicin mot vita prick och medicinerade. Men när kan man förvänta sig en förbättring? Fiskarna (dalmatinermolly, guppy, dvärggurami, malar) är absolut inte bättre efter första dosen. Jag tycker också att fiskarna beter sig konstigt, korta stunder står de liksom lodrätt med huvudet uppåt och "darrar". Är det typiskt för vita prick? Fiskarna har dock ingen matvägran. Är det troligt att det är vita prick sjukan? Hur ska jag gå vidare?

    Tacksam för svar!
    /Anneli
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Jag tycker du ska fortsätta medicineringen och se om det blir bättre.
    Läs mer här.
    http://www.backtonature.org/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Sjukdomar



    Oscar Cederqvist
    -----------------
    310l Malawi
    105l Sällskaps
    42l Kampfisk
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • Annelia
      • January 2003
      • 29

      #3
      Är det troligt att det är vita prick? Förstår att det är svårt att svara på om man inte sett fiskarna... Men skulle det kunna vara sammetssjuka (oodinium)? Mina vita prickar är inte alls stora, men de är heller inte rostfärgade, vilket oodinium prickar är, eller?
      Jag vill helst inte medicinera för fel sjukdom. Jag använder mig utav medicinen Punktol från JBL mot prick sjuka. Någon som känner till om den är bra?

      Kommentar

      • Oscar Cederqvist
        • November 2002
        • 6546

        #4
        Den funkar säkert bra. Det är svårt att se vilken sjukdom det är ibland.

        Oscar Cederqvist
        -----------------
        310l Malawi
        105l Sällskaps
        42l Kampfisk
        Oscar Cederqvist

        Kommentar

        • cool
          • October 2002
          • 1869

          #5
          Hej!!
          Jag hade också någon sån sjukdom!!
          Det var små prickar först sen blev det slamsor som hängde det fick jag isamband med nytt fisk köp!!
          Jag mediserade med en medicin som färgade hela vattntet neon lysande grönt (snyggt)
          Tobbe

          Har ett 112 liters kar
          Här kommer jag snart att lägga upp bilder på mina firrarhttp://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=63958 Titta gjärna in och skriv va ni tycker!!
          Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
          NY MSN:t__skate@hotmail.com
          Skorpion och amfibie fantast

          Kommentar

          • fimpen
            • January 2003
            • 93

            #6
            d du använde var nog baktopur.. det har jag oxå använt mot neonsjukan.. d verkar ha dödat varenda bakterie i hela mitt akvarium.. onda som goda..

            Kommentar

            Arbetssätt...