AKUT!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maffe
    • January 2003
    • 241

    AKUT!!!!

    Hjälper furanol mot pricksjuka? Såg precis att mina kardinaler och min ena praktbotia har vitaprick, vad gör jag ? Har lekande paletter i samma kar.....hel..te! Kan man vänta tills måndag och medicinera för jag måste iväg imorgon. Furanol är mot inre och yttre bakteriella infektioner kan de hjälpa så länge????? tacsam för svar / Mathias
    Med vänlig hälsning, Mathias
  • Ola Svensson
    • June 2002
    • 1081

    #2
    Troligen hjälper det inte. Det som skadar fisken är saltförluster. Tillsätt 2 msk till 0,5dl eller mer jodfritt salt http://www.ciklid.se/faq_visa.asp?NR=188 så klarar sig fiskarna tills du kommer tillbaka och kan medicinera mot vita prick.

    Mvh.

    Ola
    Mvh. Ola
    Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
    Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

    Kommentar

    • Maffe
      • January 2003
      • 241

      #3
      Klarar paletterna och min L004, Praktbotia och kardinaltetrorna salten då ??
      Med vänlig hälsning, Mathias

      Kommentar

      • Ola Svensson
        • June 2002
        • 1081

        #4
        Det här är väldigt låga salthalter. Paletter klarar det definitivt. Det finns tom. bräckvattenslevande palettpopulationer. Två msk fixar alla dessa arter definitivt eftersom de upplevt det under transporten hit till Europa. Praktbotior är mycket känsliga mot vita prick har jag för mig. Lägg dig på den lägsta nivån (2 msk) om du är orolig för saltet.

        Mvh.

        Ola
        Mvh. Ola
        Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
        Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

        Kommentar

        • Maffe
          • January 2003
          • 241

          #5
          Supertack, sticker o köper salt nu fort som attans.....Trevlig helg!!/ Mathias
          Med vänlig hälsning, Mathias

          Kommentar

          Arbetssätt...