Sovande eller sjuk guldfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lotta.bjorn@home.se
    • February 2003
    • 12

    Sovande eller sjuk guldfisk

    Jag har två guldfiskar som jag hade utomhus i somras och tog in till ett nytt akvarium i höstas.

    För ett tag sedan blev båda fiskarna fläckiga, mörka fläckar, framför allt på fenorna och magen.
    Nu har den ena börjat lägga sig på botten utan att röra sig, nyss låg den på sidan böjd över en sten. Jag trodde att den var död, men när jag knackade lite på glaset så rörde den på sig.

    När jag matar dem är båda pigga och hungriga.

    Är det något farligt, eller är den bara lat?

    /LO
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Hej Lotta, välkommen hit. Vet inte så mycket om ute guldfiskar men jag kan tänka mig att det är en stor omställning för fisken att komma in. Lycka till.

    Oscar Cederqvist
    -----------------
    310l Malawi
    105l Sällskaps
    42l Kampfisk
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • lotta.bjorn@home.se
      • February 2003
      • 12

      #3
      Jo, men de har varit inne i ett halvår och har mått bra til nu.

      Jag har en lite fundering om det kan ha med lek att göra, blir de sådana av det?

      /LO

      Kommentar

      • Ola Svensson
        • June 2002
        • 1081

        #4
        Kolla vad det står om "Black spots" och "Black spot desease" på http://users.megapathdsl.net/~solo/puregold/disease/disease.htm

        Mvh.

        Ola
        Mvh. Ola
        Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
        Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          En syntom som kan passa är förgiftning, koppar, klor, något i akvariet.

          I Kramfors är det ljust och vackert
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • lotta.bjorn@home.se
            • February 2003
            • 12

            #6
            Nu har den "vält". Den hänger som en trasa på sidan och ser helt död ut. Men när jag petar på den så rör den på sig en stund, men sedan slutar den simma, "välter" igen och dalar ner till botten.

            Jag har sett fiskar som simmar snett förut, de dog ganska snart efter snedsimmandet.

            Finns det något hopp?

            /LO

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Hej jag tog bort en 12 cm Koi i dag med samma fel, den simmade på sidan och har varit så i några dagar.den använde inte de vänstera fenorna.
              Jag tror att är det inget fel i akvariet, så är det någon medfödd sjukdom, Hjärnblödning?

              I Kramfors är det ljust och vackert
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • heri
                • March 2002
                • 14

                #8
                Har du kollat värdena i vattnet?

                Heri

                Kommentar

                • lotta.bjorn@home.se
                  • February 2003
                  • 12

                  #9
                  Tack för alla svar!!!
                  Den ena är död nu.

                  Vattenvärdena är ok, med något hög nitrat (50), men enligt zooaffären var det inte farligt för fisken. Annars inget nitrit, stabila värden för pH 7,2, Kh 6,2 och Gh >7.

                  Jag köpte två små slöjstjärtar för att göra den stora sällskap men de dog inom en vecka så jag tror att det är något annat.

                  Hur länge klarar sig en guldfisk ensam (förutsatt att han är frisk i övrigt)? Jag läste någonstans att man minst skulle ha fem.

                  /LO

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Om nitratkoncentrationen uppgår till 0.15 g/liter så kan förloppet löpa i motsatt riktning, denitrifikation. Detta kan på några ögonblick bli livshotande för fiskarna, det är det säkert inte, men det visar att nitrat inte är ofarligt.
                    Tänk om man visste vad det är för fel.
                    På söndag flyttade jag 10 st koi till ett 720L akvarie där det går andra Koi och Guldfiskar, med perfekta vattenvärden samma värden som de 10 kom i från, med omsorgsfull ikoppning trots det var 2 st döda nu till morgonen, utan synbar anledning.
                    När man köper fisk är det viktigt att veta vilka vattenvärden butiken har så värdena inte avviker allt för mycket från det förhållande som är i det egna akvariet.
                    En Guldfisk kan vara ensam men den blir lättare stressad än om den finns i ett stim, för i stimet har fiskarna skydd av varandra, men om det finns en växt eller något som den kan gömma sig i så är det bättre.


                    I Kramfors är det ljust och vackert
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • lotta.bjorn@home.se
                      • February 2003
                      • 12

                      #11
                      Nu har den sista dött också.

                      Det märkligaste av allt är att alla la sig under pumpen några timmar innan de dog - försöker de gömmaa sig när de ska dö???

                      Över till frågan:
                      Jag vill ju fortsätta med fiskar och undrar om jag ska ta ur allt; vatten, grus, stenar etc.

                      Eller ska jag låta gruset vara som det är? Är det stor risk att det är något som finns där som smittar nya fiskar?

                      Är det någon som vågar ge ett tips???

                      /LO

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #12
                        Du kan värma vattnet till 50 grader då ska de flesta bakterier dö.
                        Men det finns importerade Guldfiskar som kan bära på smitta och då skulle jag råda att rengöra akvariet omsorgsfullt med hett vatten och sedan låta sanden frysa för att vara säker på att inte det finns smitta kvar.
                        När du köper nya Guldfiskar så köp svenskodlade, fråga på Zooaffären vem som odlat fiskarna.
                        Det finns kanske någon i närheten där du bor som har "hem" odlade fiskar. Det finns sjukdomar som vi inte tänker på tex det
                        Björn Petrini rapporterar om spridningen av multiresistent tbc ­ett hot mot världshälsan han skriver.
                        Mer än 150 fiskarter får fisk-tbc och även grodor kan bli sjuka av M. marinum. Mari-numinfektion hos människa ses även i Sverige, särskilt på händerna hos akvarieägare,
                        Läs http://www.medikament.nu/PDF-filer/2-02/bjorn_petrini.pdf

                        I Kramfors är det ljust och vackert
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • lotta.bjorn@home.se
                          • February 2003
                          • 12

                          #13
                          Kram till Kramfors!

                          /LO

                          Kommentar

                          Arbetssätt...