Önskar mer information om Lernea

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peggy-sue
    • January 2002
    • 41

    Önskar mer information om Lernea

    Hej, finns här någon som vet mer om lernea här,än vad det går och läsa om sjukdomen på "sjukdomar"?
    Var kommer parasiterna ifrån?Finns de i akvariumet alltid?Vilka fiskar drabbas,alla eller enstaka?Låg eller hög smittorisk?
    Tacksam för svar.
    Mvh Lajla
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Kolla på en Zooaffär om dom har Sera rådgivare det är ett reklam häfte om sjukdommar.

    I Kramfors är det ljust och vackert
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • peggy-sue
      • January 2002
      • 41

      #3
      Har läst Seras häfte om fiskars sjukdommar, men fick inte de svar jag önskade mig.
      Finns här någon som vet mer än så??
      Mvh Lajla

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Lernea är lätt att se med blotta ögat. Bakre delen av denna parasits kropp sticker ut som en ljus, nästa genomskinlig, förgrenad pinne mellan fjällen. 'Förgreningen' är dess äggsäckar.

        Det är parasitiskt levande hoppkräftor av släktena Lernaea och Lernaeocera. Dess kropp är cylindrisk, smal och lång. Beroende på art kan de vara 9-40 mm! De vanligare är Lernea cyprinacea som blir upp till 22 mm.

        Den främre delen är utformad som ett taggigt fästorgan med gripklor av kitin som förankrar sig i värdfiskens muskulatur. De skadar muskulaturen med sina gripklor, tar resurser från värdfisken,skapar blodbrist och avmagring, med resultat att följdsjukdomar uppstår.

        Vanliga offer för lernea är guldfiskar inklusive slöjstjärtar samt i viss mån även ciklider.

        Sannolikt är inte Lernean i stånd att föröka sig i akvariet, men den slinker då och då förbi importörernas blickar och kommer ut i handeln.

        Om bara ett fåtal fiskar är angripna i ett relativt tidigt stadium så kan man ta upp fisken i en håv, hålla fast den och försiktigt dra ut Lernean med en pincett. Var försiktig när du greppar en Lernea som sitter nära fiskens fenor! Den blir svår att se när den kommer upp ur vattnet och det är lätt att greppa fenan med pincetten i stället.

        Kortvariga (10-20 minuter) bad i en 2% saltlösning är också verksamt.
        Från http://www.exoticzoo.com/ez/akvaristik/skotsel/skot_sjukdomar.asp

        I Kramfors är det ljust och vackert
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • peggy-sue
          • January 2002
          • 41

          #5
          Det är så här: jag hade en bosemani-regnbågsfisk som hade någon sorts skada på undersidan framtill på kroppen,den hade haft den skadan i ca 2mån. utan att den ville läkas.Jag höll koll på skadan så att fisken inte skulle få sammets-sjukan eller något annat.Då upptäckte jag,som jag tror var lernea,på fisken.Det såg ut som det beskrivs,men fisken hade säkert ett 40-tal som stack ut på sidorna av kroppen.Inget synligt på fenorna.Fick först för mig att det var vita prick och behandla mot det.Övriga fiskar är friska.Det är nu ca 2 veckor sedan jag avliva bosemanin.Hoppas och tror nu att det var bara den fisken som drabbades.
          Tack för ditt svar.
          Mvh Lajla

          Kommentar

          Arbetssätt...