Neonsjukan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Neonsjukan?

    Köpte i lördags 11 neontetror. Idag är det måndag och endast 3 av de 11 lever. Nästan alla har gått samma väg, 2 blev ihjälbitna av kamphanen men resten har förlorat färgen, först den röda linjen sedan den blå. Efter det har de inte kunnat simma och till slut dött (de som jag inte hunnit avliva innan dess) Min mamma köpte också neontetror 10st. Av dem finns det idag 7 st kvar, vet inte om de också blivit bleka men skulle tro det eftersom de är från samma kar från zooaffären. Kommer de återstående överleva? När kan man flytta de överlevande till min mammas kar? känns lite elakt att ha bara 3 kvar. Och smittar neonsjukan till andra fiskar och tetror?
  • Piccola
    • September 2006
    • 175

    #2
    Neonsjukan är mycket smittsam, fiskarna var garanterat smittade redan i butiken. En seriös handlare tar sitt ansvar så kontakta butiken snarast!

    Antar att du tittat på neon tetra disease här:


    Tyvärr kan också andra tetror drabbas och blir bleka/dör, oftast kardinaltetror och neontetror. Vissa använder medicinering men det är jättesvårt att bota. En del säger att Nifurpirinol fungerar ibland.

    Men innan ni dömer ut alla fiskar som sjuka också hos din mamma, tänk på att tetrorna har en tendens att tappa färg när de sover eller som mina - om de blir skrämda. Någon här på forumet (minns inte vem) påpekade just att man ska titta på färgen när man matar dem och kanske mitt på dagen - det ger en bra bild av hur läget är.

    Förresten hur gick det med kampfisken - är han tillbaka? Pigg?
    Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
    Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

    Kommentar

    • gickan_87
      • November 2003
      • 1873

      #3
      Jo jag har tittat och det var neonsjukan mina fiskar hade. Dock kunde de på zoot inget göra mer än skicka tillbaka de fiskar de redan hade hemma. Jag fick inte ens någon fisk tillbaka

      Min mammas fiskar fick drastiskt flytta in till mina 3 enda överlevande som inte visat några symtom alls eftersom vi kom fram till att min mammas fiskar inte var sjuka utan blev levande förda åt vändmalen i hennes akvarium om nätterna. Så nu bor 9 neoner i mitt akvarium.

      Kamphanen bor nu för tillfället i en petbox som rymmer 6 liter. Han ska bo där tillfälligt tills neonerna blivit lite större och "känner" akvariet bättre. Jag hoppas att till helgen kunna släppa i honom.

      Det konstiga är att dagen efter att kamphanen fick flytta in i petboxen så började han bygga ett prektigt skumbo!

      Kommentar

      • Piccola
        • September 2006
        • 175

        #4
        Zoobutiker kan göra livet fullt av känslor... Tycker nog att du kunde ha fått några andra fiskar, eller ett tillgodokvitto på x antal nya neontetror när de får in friska... Men, men - nu har du i alla fall ett stim med förhoppningsvis friska tetror. Hoppas det förblir så. De är vackra!

        Häftigt att kamphanen sätter bo! Har ingen som helst erfarenhet av det - intressant! Man undrar ju hur han tolkar situationen...

        Skriv gärna och berätta vad som händer när han flyttar tillbaka!
        Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
        Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

        Kommentar

        • gickan_87
          • November 2003
          • 1873

          #5
          Ja, det har jag också funderat över, verkar nästan som om han trivs med att vara mer för sig själv än bland de andra fiskarna. Eller också är det bara för att jag inte har något filter i karet åt honom. Köpte ett litet innefilter till honom men dels tog de upp mycket plats och dels så går det inte att reglera strömmen, så det blir för starkt för honom.

          Klart jag ska berätta vad som händer!

          Kommentar

          • Piccola
            • September 2006
            • 175

            #6
            Har läst någonstans att kampfiskar i det vilda hoppar mellan pölar - och att det skulle förklara en tendens att hoppa ut ur akvarier. Har tom läst om en del vars kampfiskar har tryckt ut sig mellan "överfyllda" akvarier och täckglas! Fast det är nog väldigt ovanligt. Vackra och märkliga fiskar. Han kanske skulle ha ett eget kar så småningom - kanske en hona också?
            Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
            Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

            Kommentar

            • gickan_87
              • November 2003
              • 1873

              #7
              Jo, det har jag också sett. Tyvärr så finns det i nuläget ingen plats för ett eget kar till honom, och att låta honom bo kvar i 6 liters karet är väl mer eller mindre djurplågeri. Hona ska han såsmåningom träffa, en kusin till mig ska ev. skaffa akvarium och då ska min hane få flytta dit ett par veckor/månader för att träffa en hona.

              Kommentar

              • Piccola
                • September 2006
                • 175

                #8
                Ja, det där med utrymme är ett dilemma. Håller som bäst på att försöka räkna ut var nästa akvarium ska få plats... Funderar på den 8-kantiga modellen, de tar ju inte så mycket "bottenyta". I en framtida vision vill jag ha en hel vägg med ett enda långt inbyggt akvarium. Och vem vet, min sambo, som egentligen bara nöjer sig med att titta på fiskarna har börjat räkna lite på det, så kanske, kanske en dag... Man måste ju få drömma i alla fall.
                Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
                Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

                Kommentar

                • gickan_87
                  • November 2003
                  • 1873

                  #9
                  Det skulle ju vara helt underbart med en hel vägg gjord av akvarium!

                  Kommentar

                  • Piccola
                    • September 2006
                    • 175

                    #10
                    Hm, ja vi har funderat på en vägg intill befintlig garderob - den modell man går in i. Alternativt att man sätter upp en "konstgjord vägg" där väggen till största deler är den främre rutan på större akvarier. I "garderoben" står de ju egentligen - samlat med alla övriga akvariesaker och självklart med en grovslask och rinnande vatten, ungefär som i ett grovkök. Just nu bor vi i lägenhet, så hela projektet kanske dröjer 3-5 år men den som väntar på något gott...
                    Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
                    Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

                    Kommentar

                    • gickan_87
                      • November 2003
                      • 1873

                      #11
                      Låter som en genomförlig idé! Kommer desutom bli sjukt läckert om ni skulle lyckas med det!

                      Iaf så lever alla 9 tetrorna och en inflyttning av kamphanen är planerad tills på lördag!

                      Kommentar

                      • gickan_87
                        • November 2003
                        • 1873

                        #12
                        Idag är ytterligare 2 neoner borta, så kamphanen får inte flytta in denna helg. Dessutom ska han iväg och fria imorgon hos 2 urtjusiga honor...

                        Men nu är det inte neonsjukan som tar neontetrorna. Vette sjutton vad det kan vara för fel på mina neoner

                        Kommentar

                        • Piccola
                          • September 2006
                          • 175

                          #13
                          Hur såg de ut jämfört med de neontetror som du trodde hade neonsjuka?
                          Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
                          Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

                          Kommentar

                          • skogisbooi
                            • February 2013
                            • 9

                            #14
                            jag hade ett litet stim på 5 kardinaler, efter bara någon dag så började en hållas för sig själv, och jag trodde bara att han var mobbad men sen började han tappa färg. Misstänkte neonsjukan men trodde att med tanke det bara var en fisk att han visade sig svag mot de andra hanarna. Men nu så har alla utom en dött, genom att de tappat färg och inte kunnat simma. Är det neonsjukan? Kan jag lägga i nya kardinaler utan att de får sjukan? Kan mina dvärg- guramisar bli sjuka? Vilka kan bli smittade?
                            //Hampus

                            Kommentar

                            • Jesper Broman
                              • November 2012
                              • 3445

                              #15
                              Jag köpte 40st neontetror en gång som hade neonsjukan. Efter en vecka hade jag bara 3st kvar. Tog kontakt med djuraffären och fick andra varor för samma värde som neontetrorna. Jag hade tur i oturen iaf

                              Kommentar

                              Arbetssätt...