Först dog tetrorna sen guramin..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Arwen Evenstar
    • February 2003
    • 40

    Först dog tetrorna sen guramin..

    Relativt nyinköpt 112 L kar, som fick stå ca i vecka innan fisken släpptes i. Ny inköpta: 3 mosaik gurami, 4 eldstjärtar. 2 ancistrus. 6 kardinaltetror samt 4 1 1/2 gamla teror från mitt lilla kar. En efter en föll tetrorna bort, tänkte att de kanske inte tålde förflyttningen, kollade vatten värdena som var utmärkata. Sen var det ena gurami honan som inte verkade må bra såg svullen ut, hon dog. Sen dog också mina "gamla tetror som överlevt det mesta". Kollade vattenvärdena igen- perfekta. Avvaktade. I morse såg den kvakvarande guramihonan, som verkat lite loj de sista dagarn(hanan har jagat hene lite), inte vacket ut; ena ögat verkar vara på väg ut ur kroppen. Kan det vara bukvatten sot eller? Känns jätte tråkigt.Fiskarna i det gamla karet klarade sig jätte bra trots tokiga saker som helvattenbyten ofta, odyl. som gjordes pga okunskap, men nu när jag lärt mig lite mer, fösökt att göra som man ska, vattenberedningspreparat och så verkar det ialla fal bli fel.
  • Ante1
    • December 2002
    • 385

    #2
    det låter skumt!
    har du tvättat ur det nya karet? det kanske ligger något i burken som löser sig i vattnet som fisken inte tål.

    jag tycker det låter som om du har något i vattnet eftersom alla trillar av pinn direkt dom kommerm ner i nya burken.

    friska fiskar skall normalt tåla ganska mycket när det gäller en vanlig flytt eller en transport.

    http://hem.passagen.se/turbonito/

    Simma Lungt!
    -jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker...

    Kommentar

    • Arwen Evenstar
      • February 2003
      • 40

      #3
      Tvättade ur akvariet noga, visserligen bara med vatten(så att inga kem rester skulle finnas kvar)lät rötterna ligga (inköpta i akvariehandel)försig i vatten ett dygn innan de placerades i karet, sköljde sanden noga tror att jag eliminerat alla tänkbara felkällor där....
      Fin hemsida du har..

      Kommentar

      • fimpen
        • January 2003
        • 93

        #4
        d där med ögat har jag samma problem med hos min guldgurami.. ser ut som om d ska ploppa ur ögat.. det hände över en natt så jag misstänker att en annan fisk ligger bakom.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          "kollade vatten värdena som var utmärkata."
          Vilka vattenvärden kollade du?
          Vad var det för vattenvärden i akvariet du flyttade dem från?
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Arwen Evenstar
            • February 2003
            • 40

            #6
            Utmärkta världen kanske var lite att ta i ,men jag kollade ph, kh, nitrit samt gh, vilka var bra. Är osäker på vilka världen fiskarna hade förut eftersom dom kom från affären ( förrutom de stora tetrorna vilka kom från ett annat akvarium som jag ,med handen på hjärtat inte vet hur det var ställt med vattenkvalit´en). Mitt drag var nu allafall att flytta min guramihona till ett annat akvarium för att se om något hände, vilket det har gjort. Från att ha legat halft om halft på botten simmar hon nu runt, äter gladeligen. Är det hanen som är skurken måntro??

            Kommentar

            Arbetssätt...