Syrebrist eller okunskap?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonz
    • February 2003
    • 2

    Syrebrist eller okunskap?

    Jag har ett kar på 340 liter med lite blandade syd o centralamerikanska ciklider. Fiskarna varierar lite i storlek från 12-20 cm bl.a. svartbandad, påfågel, jaguar, pacu piraya, + 4st. ciklider med latinska namn som jag tyvärr glömt.
    En del av fiskarna står vid ytan o "kippar" om jag inte har på luftbubblorna på pumpen. PH värdet är 7.5 vad kan jag ge eller göra för fiskarna?
    Jag är nybörjare så jag är tacksam för alla tips ang. ciklider.
  • Ps.Daniel
    • October 2002
    • 366

    #2
    Hej!

    Det låter som syrebrist, men då brukar alla fiskar bli hänginga..
    Skaffa ett powerhead o sätt det 20cm under ytan!

    MvH Daniel

    "Ett ägg gör ingen omelett!"
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=57729&gid=57731
    "Utan krök bli vägen rak!"

    Kommentar

    • Anita.A
      • September 2002
      • 152

      #3
      Hej du!
      Har du en cirkulationspump som blåser bubblor i akvariet, eller har du ett inner / ytterfilter?

      mvh/ Anita

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        1 sänk ph
        2 Mät nitrit
        3 om det inte är nitrit i vattnet byt med kranvatten
        4 om det är nitrit byt med vatten från annat fungerande kar
        5 om inte detta hjälper och det inte blivit bättre efter ca en vecka så kan du prova något medel mot hjälparasiter
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          De första säkra symptomen på nitritförgiftning är att fiskarna snappar efter luft i ytan. Detta kan ske under normala förhållanden också, men nu är frekvensen en helt annan. Till slut står alla fiskarna vid ytan.
          Om och när förgiftningen passerar detta stadium så sjunker fiskarna ned mot bottnen av utmattning.
          Förgiftningen beror på att nitriten tas upp via gälarna och kommer ut i blodet. Där förstörs hämoglobinet, de röda blodkropparna. Dessa ombildas då till methämoglobin som saknar den röda färgen och inte kan transportera syre.
          Eftersom syretransporten i blodet minskar så kommer fiskarna att kvävas, oavsett hur mycket syre som finns i vattnet

          I Kramfors är det ljust och vackert
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Mycket utförligt
            min zoon

            Kommentar

            • casper
              • March 2002
              • 211

              #7
              kombinationen kar340l o arter som du valt(bjässar)blir en aning svårskött,kräver rejäl filtrering o ytcirkulation(fors i ytan)+ ofta delvatten byten= belastningen på karet blir stor iomed matning o avfall från dessa,kanske borde fundera på att minska ner din fiskbesättning alt.större kar,annars får du nog sköta förstnämda väldigt noga,med andra ord du har inga marginaler.

              Kommentar

              • jonz
                • February 2003
                • 2

                #8
                Tack för alla goda råd!
                Min pump heter Eheim och har 3st. filter och är ca.40 cm hög,+ en slang med en luftventil på .
                Jag vet att mitt kar är litet för de fiskar jag valt, men idag fungerar det ganska bra och när det blir för litet så får jag väl köpa ett större.
                Jag har idag 12st. ciklider + en mal.
                Jag har också lyckats få in svart tofsalger i vattnet och undrar om någon har ett tips på hur man blir av med dem?
                Tack igen Mvh Jonas

                Kommentar

                Arbetssätt...