SNÄLLA hjälp mig va e de för fel nu då?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • decimus
    • November 2005
    • 243

    SNÄLLA hjälp mig va e de för fel nu då?

    Hej alla!

    behöver hjälp nu.,
    har gjort allt,
    det började för 5 dagarsen, jag har yngel av haplochromis fire red, de är nu mera 4-5 cm långa.

    och jag har fryeri yngel med i liknade storlek.

    det som händer är att viktoria ynglen DÖR. det verkar vara messt honorna som dör,

    symptom: de blir bleka stilla stående och sen bara döre de,
    de har ingen svamp eler ngt de bara dör...

    jag har förlorat 5 stycken redna alla honor.

    det sjuka är at jag har flytat över 2 par till mit större kar, för jag ville ha några själv, och nu dör honorna där med.

    inga andra varken hanarna elelr ahlin eller några andra i det stora dör. utan enbart fire red honorna, och nu när jag tände i morses å låg det 2 till i akavariet med buken upp...

    jag har bytt vatten som vanligt 60-70% var tredje dag hos ynglen.

    ingen nitrik eller annat har i nitruvec nångång ibland plus aqua sera 5 in 1 protection...

    vad är det med dom, jag vill inte förlora dom!!!

    vad ska jag gjöra!!!!???


    mvh
    decimus
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #2
    Inte lätt att svara säkert, jag har ingen personlig erfarenhet av just den arten, men många viktoríaner är ju extremt aggresiva/hetsiga, kan det inte helt enkelt bero på att hanarna håller honorna så nedtryckta att de inte ens äter ordentligt? Det första jag skulle göra i din situation är att separera könen, se till att honorna får en så stressfri miljö som möjligt, och bra mat.

    Kommentar

    • decimus
      • November 2005
      • 243

      #3
      vet inte om jag kan se det beteendet hos mina, nu har ytrligare en lagt sig på botten och är väldigt blek och "andas" mkt lungt.. ser ut att gå vidare vilken sekund som helst...

      Kommentar

      • morphriz
        • October 2005
        • 875

        #4
        Om bara honor av en art dör drar jag följande slutsatser
        1/ Det är troligen ingen sjukdom(bakterire, virus, parasit)
        2/ Är det en sjukdom är det en art/könspecifik sjukdom.

        Artspecifikt beteende som könsbaserat våld eller "hackordning" vid matning kan vara ett svar. Det kan oxå vara en genetisk defekt. Hur hårt avlade, i betydelsen skillnad mot vilda ex, är din firrar?

        Det kan oxå var så att i honornas beteende ingår något som gör att de men inga andra får i sig något sjukdomsframkallande, troligen en parasit då.
        mvh Mattias
        --
        #define QUESTION ((bb) || !(bb))
        - Shakespeare.

        Kommentar

        Arbetssätt...