Vita pricken....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • teamr86
    • July 2006
    • 205

    Vita pricken....

    Ja, den mest vanliga sjukdomen. Jag gick och tog upp en platy för hon höll på att föda men nu så uppvisar en annan platy en vit prick på fenan. Så jag tog ut den i förhoppning att sjukdomen inte skulle sprida sig. Själva vita pricken ser väldig liten ut och jag hoppas att det är nån fjällning. Jag vet att vita pricken är en parasit men verkar konstigt att den kan vara fiskens yttre fena som en liten vit prick. Men i alla fall så är den borttagen och vad ska jag göra?
    Jag höjde temperaturen på mitt akvarium till 30 grader och vet inte riktigt vad jag ska göra efter. Köpa medicin eller avvakta?
    "Jag är nybörjare" Så det blir mycket men när allt funkar så "
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    om pricken satt ute på fenan så är det troligare att det bara är/var svamp! har du avlivat den?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #3
      30gr är kanske att ta i det räcker nog med 28!!
      är det svamp kan du ta det lite lugnt och avvakta...
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • teamr86
        • July 2006
        • 205

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        om pricken satt ute på fenan så är det troligare att det bara är/var svamp! har du avlivat den?
        Ska man avliva den..... kan man inte liksom köpa medicin.
        "Jag är nybörjare" Så det blir mycket men när allt funkar så "

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #5
          jovisst kan du behandla fisken! det lät som du redan hade avlivat den "tagit" bort den... Är det bara en individ och bara en prick så tycker jag du ska vänta innan du bahandlar den, det finns god chans att det blir bra av sig självt. var bara noga med vattenbyte och så vidare...
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • teamr86
            • July 2006
            • 205

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            jovisst kan du behandla fisken! det lät som du redan hade avlivat den "tagit" bort den... Är det bara en individ och bara en prick så tycker jag du ska vänta innan du bahandlar den, det finns god chans att det blir bra av sig självt. var bara noga med vattenbyte och så vidare...
            Den vita pricken finns kvar. Men den verkar inte ha rört sig. Ska jag vänta mer eller kan jag lägga tillbacks honom i akvariet?
            "Jag är nybörjare" Så det blir mycket men när allt funkar så "

            Kommentar

            • Scalara
              • June 2006
              • 415

              #7
              Hej teamr86!

              Om det bara är en prick längst ut så kan det vara svamp som åheim skrev! Det är alltid dumt att behandla med mediciner i onödan, så därför är det noga att försöka ställa diagnos och sedan behandla. Om det skulle varit VitaPrick så hade fler prickar blossat upp inom 48 timmar! Har det gjort det? Är din platy täckt av fler prickar nu? Annars låter det bra att du har den i karantän tills du är säker på vad det är för åkomma den har! Om det är svamp så kan du behandla med salt. Sedan finns en superbra svampmedicin som heter Fungol att behandla med, tillsätt den i karantän-karet där platyn är, och flytta sedan över fisken när den är frisk igen!
              Lycka till!

              MVH: Ullis
              Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

              "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

              Kommentar

              • teamr86
                • July 2006
                • 205

                #8
                Inga fler prickar vad jag ser, men fläcken har blivit lite mindre. Inte som en prick utan som en vit hinna nu. Det har gått 2 dagar.
                "Jag är nybörjare" Så det blir mycket men när allt funkar så "

                Kommentar

                Arbetssätt...