Scalarerna mår inte alls bra!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alexa79
    • August 2006
    • 42

    Scalarerna mår inte alls bra!

    Har skrivit tidigare och berättat om mina scalarer som inte mår så bra efter att jag satt in en korkbakgrund. Tycker att dom verkar sämre nu, har tappat en del fjäll på ena sidan och är lite svullna på huvudet och precis ovanför ögonen. Avföringen är vit och båda har genitalpapillen ute och har haft det i drygt tre veckor (sedan flytten från och till akvariet då bakgrunden sattes in). Scalarerna är ett par och har tidigare lekt med lyckat resultat men det är inte det som är på gång så jag är väldigt fundersam. Jag såg även nyss att ryggfenan på den ena har blivit mindre. Det är gråvit på kanten och det ser ut som att den har blivit naggad på kanten, tror inte att det är nån av de andra fiskarna, de har varit i samma akvarie i fem år och har aldrig gjort det tidigare.
    Vet inte vad jag ska göra, har ju medicinerat och de andra fiskarna verkar friska. Ska jag behöva avliva scalarerna så att inte alla de andra fiskarna smittas av vad det nu är? Eller ska jag bara vänta och se? Vill ju inte att de ska behöva plågas utifall dom har bukvattensot.
  • Hans.Lindaker
    • April 2006
    • 1837

    #2
    Har för mig att om fenorna blir gråa så är det fenröta.. Är dock inte säker!!

    det verkar som du får välja,, scalarerna eller bakgrunden. Inget kul val!

    Lycka till!

    /Hans
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      Jag tycker det låter som det blivit nåt knas med vattnet efter insättningen av korkbakgrunden. Bakterier? Vad har du medicinerat med/mot? Vad är det i korken som skulle kunna förorena bara skalarerna och inte de andra fiskarna? Vilka är de andra fiskarna som klart sig? Hur ofta byter du vatten? Vad har du för pH? Puh... massa frågor.... Tråkigt när det är ett fungerande par som fått yngel med lyckat resultat....
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • alexa79
        • August 2006
        • 42

        #4
        Har kollat vattenvärdena (ph, nitrit, kh och gh) och de är bra. Precis när jag hade satt i bakgrunden var kh och gh väldigt låga, var förmodligen resultat kombinationen mellan silikonet som är acetonbaserat och co2 tillförsel. Tog då bort co2, gjorde delvattenbyte och hade i natriumbikarbonat för att höja värdena. Nu har de legat på 6-7 sen dess och ph på ca 7, nitriten är nästan obefintlig.
        Jag medicinerade med furanol i fyra dagar, därefter gjorde jag delvattenbyte, filtrerade över aktivt kol och har tillsatt nyttobakterier för att det sak bli en bra biologisk balans.
        Korkbakgrunden är köpt på en zooaffär och enligt dom ska korken inte avge nånting som är skadligt för fiskarna. Silikonet jag använde är acetonbaserat och lämplig att använda till akvarier. Mina andra fiskar är 4 praktbotior, 9dolkstickstetror, 3 ancistrus, 3 siamesiska algätare och 2 pansarmalar. Ingen av dessa verkar ha tagit nån skada av isättningen av korken. Det kanske är så att de är mer stresståliga än scalarerna, jag vet inte....
        Delvattenbyte görs varannan vecka, byter då ut ca 1/3 av vattnet och tillsätter sera aquatan.
        Jag har skrivit ett tidigare inlägg där jag mer ingående beskriver vad som hänt i akvariet.

        Hälsn Alexandra
        Senast redigerad av alexa79; 24 August 2006, 12:18.

        Kommentar

        • peter_m_jonsson
          • April 2006
          • 451

          #5
          Om silikonet har torkat borde det inte påverka vattnet eller? Jag har läst någonstans att silikon inte är giftigt när det har härdat, men om det påverkar vattenvärden så kanske det inte härdat klart. Kan vara att skalarerna är känsliga för något som silikonet avsöndrar och på så sätt blir mer mottagliga för sjukdom.
          Det här är bara en gissning så dubbelkolla med mer insatta källor.

          Kommentar

          • johannesnk
            • January 2006
            • 182

            #6
            Ursprungligen postat av peter_m_jonsson
            Om silikonet har torkat borde det inte påverka vattnet eller? Jag har läst någonstans att silikon inte är giftigt när det har härdat, men om det påverkar vattenvärden så kanske det inte härdat klart. Kan vara att skalarerna är känsliga för något som silikonet avsöndrar och på så sätt blir mer mottagliga för sjukdom.
            Det här är bara en gissning så dubbelkolla med mer insatta källor.
            vad använde du för silikon?(namn)

            Kommentar

            • alexa79
              • August 2006
              • 42

              #7
              Ursprungligen postat av johannesnk
              vad använde du för silikon?(namn)
              DL CHEMICALS Parasilico Aquarium

              Kommentar

              Arbetssätt...