Matvägrande scalarer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peter_m_jonsson
    • April 2006
    • 451

    Matvägrande scalarer

    Det började med att en av fyra scalarer tappade intresset för mat. Den drog sig undan i en hörna. Sedan var det dags för scalar nummer två att göra likadant. Ibland kan jag se att de nafsar efter alger på växterna men fiskmaten är ointressant. Någon som vet om det är sjukdom eller stress.
    Nyligen dog två regnbågsciklider efter varann. De verkade tappa balanssinnet och virvlade runt som löv i akvariet. Jag har rätt så mycket växter och bra filtrering så vattnet borde ju vara ok. Nitrit, Nitrat och Fosfat ligger inom toleranserna.
    Tacksam för all hjälp
    Peter
  • Alexander72
    • April 2006
    • 244

    #2
    Hej!

    Det är sjukdom på g om scalarerna beter sig som du beskriver alternativt höga alter amoniak.

    Två alternativ låter troliga parasiter eller bakterier men eftersom det inte verkar vara något som bryter ut fort så låter det mer som parasiter.

    Visserligen säger du att dina värden ligger innom tolerans nivåerna men nitriten ska ALLTID vara noll!

    Börja med att göra några vattenbyten och se hur dom reagerar på det och om dom börjar äta då.
    Byt 30 procent tre dagar i rad.
    Om dom inte börjat äta efter det får du nog börja fundera över medicinering!

    Lycka till!

    Kommentar

    • peter_m_jonsson
      • April 2006
      • 451

      #3
      Tack så mycket. Jag ska testa. Jag tror att nitriten låg snubblande nära noll, Nitrat på 30 mg/l. Fostfat 3mg/l. Jag glömde säga att jag göder med dubbel dos pmdd för att växterna ska trivas.

      Kommentar

      • peter_m_jonsson
        • April 2006
        • 451

        #4
        En sak till jag provat är salt + att höja tempen från 25 grader till 26-27

        Kommentar

        Arbetssätt...