Matvägrande(!) o svullen blåciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mckvinnan
    • December 2004
    • 760

    Matvägrande(!) o svullen blåciklid

    Jag har varit på semester under 3 veckor och när jag kom hem igår så mötte mig inte en speciellt rolig syn. Min ståtliga blåciklidhanne var helt stilla i akvariet och bara kippade och var/är jättesvullen. Har haft två vänner som varit hos mig 1-2 ggr i veckan under tiden jag varit borta och sett efter mina kar och senast i onsdags (alltså 5 dagar tidigare) så åt han och verkade som vanligt.

    Började genast med ett vattenbyte och hade i aquatan. Efter det verkade han piggare och slutade kippa men var fortfarande helt ointresserad av mat vilket är ett helt främmande beteende av det matvraket! Ingen annan fisk i akvariet mår det minsta dåligt. Han är snart 2 år gammal och alltid varit stark och klarat av tidigare strapatser väl och jag hoppas han klarar av även detta. Ser att han fått någon vit prick i huvudet mellan ögonen och så är han svullen om buken men i övrigt väldigt fin i färgen och även ögonen är i gott skick. Vet inte riktigt vad jag ska göra då jag inte ser något tydligt sjukdomstecken på honom.

    Någon som har någon idé/förslag? Har inget karantänsakvarium heller till honom just nu då det är fullt av guppy-yngel. Fast de är ju flyttbara i värsta fall.
    Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.
  • Erik Österlund
    • December 2004
    • 139

    #2
    Svårt att säga... Men matvägran brukar ju inte vara ett bra tecken!

    Om du kan så flytta honom till ett annat kar så han får lugn och ro och inte sprider smittan (? ) vidare...
    Malawifreak

    Kommentar

    Arbetssätt...