Kramp-S, va e det för sjukdom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kvert
    • November 2005
    • 320

    Kramp-S, va e det för sjukdom?

    För ca 2 månader sedan blev min senegalus sjuk på nått sätt, hans kropp formades till ett 'S' och han kunde inte simma, såg ut som ett fiskedrag typ wobbler. Förra veckan så dog han när jag var på jobbet. Tjejen ringde o sa att han låg o guppa och att min Channa Mircopeltes tugga på honom.
    När jag kom hem så hade ormhuvudet ett sår på nosen, vilket det visade sig att han fått när han attackerat den döda senegalusen, men missat pga att kroppen flöt undan av trycket i attacken.

    Jag tänkte inte mer på det än "stackars kille :/". Men sen för 3 dagar sedan märkte jag att mitt ormhuvud värkade hängig och åt dåligt. Jag studerade honom i 30min ca och märkte att han simmade mysko. Jag gjorde då ett vattenbyte och slängde i lite matfisk åt honom så att han skulle bli glad.
    Han attackerade en av dom i en våldsamt wobblande rörelse och fick den, men det värkade som om han insåg att han var sjuk eller nått för efter det har han inte rört någon av dem.

    Jag undrar om någon vet vad det är för sjukdom, vad som skapar den och framför allt hur man behandlar den. Jag vill värkligen inte att han dör nu när han börjar få lite storlek

    Tacksam för svar! /orolig
  • åheim
    • April 2006
    • 13124

    #2
    symptom på pleistophora (äkta neonsjuka) är böjd kropp och mörk eller ljusfärgning av kroppen! ta drabbade fiskar ur karet!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • kvert
      • November 2005
      • 320

      #3
      Det stämmer bra på vad han värkar ha.. Ska jag avliva han eller finns det hopp?

      Kommentar

      Arbetssätt...