vita pricken! vad göra förutom medicin?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frozenhart
    • November 2005
    • 29

    vita pricken! vad göra förutom medicin?

    hej nu har min stackars slöjstjärtar fått vita prick ( första ggn i mitt liv jag haft problem med de!)
    så.. har läst lite om parasiten här för att få lite info om den och vad man ska göra för att bli av med den..
    jag känner mig så dum.. för några dagar sedan flyttade jag ut några fiskar ur karet för de började bli för stora och inköp av mindre fiskar ska ske..
    dagen efter de stora fiskarna flyttat ut fick mina som var kvar vita prick!
    säkert av stressen ?
    men vad kan man göra förutom att medicinera för att detta ska gå bort..
    få dom mindre stressade? hur? släckt i akvariumet? låta dom vara o "vila"
    alltså inte vattenbyte lr ner och störa i akvariumet.. och en annan fråga
    mina gibbiceps verkar inte ha blivit smittade..? klarar dom sig bättre mot vita prick eller hur ska man få dom att inte bli smittade..
    hoppas ni kan svara på nått /Frozen
  • frozenhart
    • November 2005
    • 29

    #2
    glömde tillägga.. kan man ha salt i vattnet eller blir de bara mer stressade av de? är det bäst att ge dem mycket mat eller lite mat?

    Kommentar

    • Healena
      • May 2006
      • 1440

      #3
      Har du provat saltbada dem? Bara en tanke från en novis...
      Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
      // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

      Kommentar

      • Scalara
        • June 2006
        • 415

        #4
        Ursprungligen postat av frozenhart
        hej nu har min stackars slöjstjärtar fått vita prick ( första ggn i mitt liv jag haft problem med de!)
        så.. har läst lite om parasiten här för att få lite info om den och vad man ska göra för att bli av med den..
        jag känner mig så dum.. för några dagar sedan flyttade jag ut några fiskar ur karet för de började bli för stora och inköp av mindre fiskar ska ske..
        dagen efter de stora fiskarna flyttat ut fick mina som var kvar vita prick!
        säkert av stressen ?
        men vad kan man göra förutom att medicinera för att detta ska gå bort..
        få dom mindre stressade? hur? släckt i akvariumet? låta dom vara o "vila"
        alltså inte vattenbyte lr ner och störa i akvariumet.. och en annan fråga
        mina gibbiceps verkar inte ha blivit smittade..? klarar dom sig bättre mot vita prick eller hur ska man få dom att inte bli smittade..
        hoppas ni kan svara på nått /Frozen
        Vita prick är en jobbig sjukdom! Kan uppkomma av stress (flytt av fisk, inköp av ny fisk m.m). Fiskens immunförsvar blir då nedsatt och den är mottaglig för parasiten "Ichthyophtirius multifiliis". Det är denna parasit som sprider sig så snabbt (inom 48 timmar), och man ser de vita prickarna på fiskarna. Behandling med Protozin är det bästa! Men försök se om cystorna på fiskarna spruckit, alltså att lite av de "vita prickarna" är frisimmande, för då tar medicinen bäst, det är då parasiterna dör!
        Angående dina gibbiceps...har de varit i karet nu när de övriga firrarna blivit sjuka, så måste du behandla dem också. Vita prick är väldigt smittsamt!
        Du behöver inte ordna något med lyset eller matningen, gör som du brukar göra! Däremot ska du höja temperaturen 2 grader under medicinering, det hjälper den att fungera och är även bra för fiskens immunförsvar. Salt är bra att tillsätta, det är lindrande för klådan på fiskarna. Förutsatt att du har fiskar som tål salt?
        Hoppas att det löser sig för dej?
        Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

        "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

        Kommentar

        • Scalara
          • June 2006
          • 415

          #5
          Angående vattenbyte så gör du ett 50-60% byte efter medicinering.
          Se till att suga runt i gruset på botten och på eventuella rötter och stenar, så du får rent ordentligt och får med ev parasitägg. Det är också viktigt att sterilisera redskap du använt i samband med smitta, typ håvar, slangar, osv...och var noga med att tvätta händerna! Du kan få över smittan till ett annat kar annars! Oj, oj...blev det mycket nu!

          Jag håller tummarna för dig i alla fall!

          MVH: Scalara
          Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

          "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

          Kommentar

          • frozenhart
            • November 2005
            • 29

            #6
            oh tack så mycket för hjälpen! ska göra allt jag kan för mina fiskar! men saltbada? hur gör man de? hur mycket salt osv?

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Ursprungligen postat av frozenhart
              oh tack så mycket för hjälpen! ska göra allt jag kan för mina fiskar! men saltbada? hur gör man de? hur mycket salt osv?
              Svag saltlösning 1-1,5 %, 15-20 min eller till fisken lägger sig på sida tidigare.
              Stark saltlösning: 2,5 %, 10-15 min eller till fisken lägger sig på sida tidigare.
              Badet ska vara samma temp som akvarievattnet, saltet ska vara väl smält, flytta sedan fiskarna till ett bad med rent vatten kolla att de mår bra innan de får gå till sjukakvariet.
              Om fisken lägger sig på sida och inte "kvicknar" till i badet med rent vatten, så "putta" på fisken eller dra den fram och tillbaka i vattnet.

              För att minska risken något för en bakterieinfektion i såren efter parasiten och utjämna osmos något kan du tillsätta 1 gram salt löst i vatten per liter vatten du har i akvariet.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              Arbetssätt...