Sjuka fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anders.149
    • May 2006
    • 68

    Sjuka fiskar?

    Hej!

    Min ena största skalar beter sig lite konstigt. Ibland kan den stå och "rycka" med ryggfenan, den där långa under fenan samt bukfenorna. Ser konstigt ut, kan det vara parasiter? Den är lite röd om nosen och på ryggen samt strax ovanför ryggfenan så är den också lite röd. Ska den vara så?
    Sedan så är den lite matt i färgen på pannan. Den andra skalaren ser ungefär likadant. Jag bifogar några bilder nedanför, hoppas någon kan se vad det kan vara??
    Kan om jag har tur filma när skalaren "rycker". Händer inte så ofta. Kan försöka ta bättre bilder på fiskarna vid behov.


    http://img71.imageshack.us/img71/9264/mvc008fbw2.jpg (Någon som vet vad det är för växt under skalaren? Den med stora blad alltså.)


    Min mamma har för tillfället 8 stycken gröna (blå?) tigerbarber. Ibland så lutar de sig frammåt och simmar riktigt knepigt. Som om de försöker simma neråt men inte kommer någon vart. Nu ikväll for en av dom upp till vattenytan och flöt, den lever men den har svårt att hålla sig nere i vattnet. Luft i magen?
    Har kikat runt tidigare här i zoopets forum och sett att det kan vara någon förgiftning (nitrat). Har nitrattest (Sera dropptest) och den anser att värdena är bra. Det är för övrigt bara barberna som gör så här, de andra fiskarna hon har, 2 skalarer (som faktiskt lämnas i fred), en pallettciklid, två kuhliis, en siamesisk algätare samt en svärdbärarhona, beter sig normalt.
    Kan det ha att göra med att barberna håller på å dör av ålder eller något annars? Hon har haft de mellan 1,5 - 2 år.


    Hoppas någon vet vad som är fel med fiskstackarna!

    Mvh,
    Anders Jonsson
  • Scalara
    • June 2006
    • 415

    #2
    Att scalarer "rycker" med fenorna är inget ovanligt! Det kan komma små matrester eller annat i vattnet som retar deras fenor. Men det kan oxå bero på att det kliar! Jag undrar över fläckarna, såg inte så bra på dina bilder...är de illröda? Isåfall kan det vara sår som uppkommit om dina scalarer slagits med varandra, de gör gärna det i samband med lek, då de blir uppdelade i gäng. Isåfall får du hålla koll för det kan bli svamp i såren. Behandla med Fungol om det blir svamp!
    Men om fläckarna på scalaren är mer brungula, kan det vara sammetssjuka, den kan då också få en grå beläggning på kroppen. Sammetssjuka orsakas av nedkylning i karet. Den ger klåda och irritation på fisken som skrubbar sig. Finns medel emot detta oxå. Har du kollat värden, temperatur och pHt?

    Angående din mors tigerbarber, sväljer de luft i samband med matning? De kan vara ganska hetsiga när de äter! Vad ger du för foder? Nitriter hade du kollat så det kan det inte vara ju. Trivs de? Har du nog med växter och lugnt i akvariet? Barber kan bli stressade annars!
    Ålder på barber vet jag inte, men nog blir de äldre än 2 år i alla fall?

    Hur mår firrarna nu?

    MVH: Scalara
    Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

    "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

    Kommentar

    • anders.149
      • May 2006
      • 68

      #3
      Hej Scalara!
      Jo jag har tänkt på att det kanske kliar på de, men de kliar sig ALDRIG på växter eller liknande.. vilket de borde tycker jag om det är något fel på de. Men samtidigt står den ena scalaren och liksom rycker ibland (har faktiskt inte sett att den gjort så efter att jag startat tråden så kanske har slutat).

      Fläckarna de har är inte illröd men lite röd är de allt. Har försökt fota fläckarna nu på förmiddagen (50 bilder utan en enda tydlig tyvärr) men inte riktigt fått det synligt. Men lägger upp de "bättre" bilderna samt ringar in områdena där de sitter på scalarerna så kanske det blir lite lättare att se de.

      Nog slåss scalarerna med det mesta i akvarierna (mest de andra mindre scalarerna samt sorgmanteltetrorna) men nån gång ibland puffar de på varandra med så. Fast det brukar inte bli värre än att de mindre fiskarna får lite revor i fenorna vilket brukar läka på någon dag. De större brukar sällan få några skador men i förra veckan hade den ena stora skalaren en lång reva i ryggfenan (sträckte sig från toppen nästan ända ner till ryggen) men den läkte på någon dag utan problem. Blev rätt imponerad då det var en väldigt stor reva och sen att den kunde läka så fort.

      Jag vet inte om man kan kalla det för fläckar riktigt, det ser nämligen ut som om det kan vara så att det ska vara där, lite brungult över pannan, ryggen och överst på sidorna och det ser symmetriskt ut. Men samtidigt så ser det ut som de har något bruntgrått på pannan som jag inte vet vad det är, men det kanske ska vara så? Tror det ska synas rätt bra på någon/några av de bifogade bilderna.
      Har lite svårt att tro att det skulle vara sammetssjuka då de har det lite för varmt snarare (för närvarande 27,5 grad).. Men jo, jag har funderat på både sammetssjukan och kikat på lite bilder på http://www.2cah.com/pandora/Disease.html#Velvet men det ser inte ut så riktigt, alltså, det är inga prickar/partiklar vad jag kan se på mina. Och jo, det enda de möjligen skrubbar sig på är frontrutan på akvariet när de tigger efter mat. =)

      Temperatur är det enda jag kan kolla för tillfället, det finns kolerabakterier i kranvattnet så har inget vatten att använda vid testerna. Ska koka upp lite vatten senare och kolla då så återkommer med nitrit och pH. Gjorde pH test för en vecka sedan och fick tyvärr löjligt högt, har för mig den visade på pH på 8-8,5 =( Det är lite väl högt för de fiskar jag har. Kanske kan ha något att göra med "problemen"?

      Jag vet inte om de sväljer luft men det är nog mycket möjligt för som du säger, de är VÄLDIGT hetsiga på maten. Jag tror inte att maten sväller heller i vattnet utan det är nog som du säger. De får mindre med mat än innan nu och de simmar inte lika knepigt nu iallafall. Långt ifrån rakt men det är ingen som står med nosen ner mot botten och kämpar för sitt liv för att inte flyta upp till ytan och bli mat..
      De fiskarna får för tillfället Tetra Pro Colour (röda små flingor) samt ibland Tetra PlecoMin (algtabletter främst för siamesiska algätaren och kuhliisarna).
      Barberna bör trivas, den enda "fiende" de har där är en sur palettciklid. Men den har sitt lilla revir under en anubias var. nana och bråkar sällan med de.
      Akvariet de simmar i är i det närmaste övervuxet (en javaormbunke som tar upp halva karet är den största växten) samt att jag försökt få fart på lite vallisniera och cabomba i karet men det går trögt. I akvariet är det lugnt, det enda som normalt sett gör det livligt är just barberna samt palletcikliden när hon blir sur.
      Ja, om de är 1,5-2 år dessa så bör de ju bli iallafall minst den åldern. Men ja, de verkar ju rätt okej nu så det är nog inget åldersrelaterat.

      Fiskarna mår bra nu i mitt akvarie, ser inget direkt oroväckande när jag tittar in där och fiskarna i morsans akvarie mår väl rätt okej, jag tycker de lutar lite grann ett par av de nu så ska göra lite test snarast och se om det är något skit med vattnet men annars är det bra med de. Den sista blackmollyn flöt död i vattnet imorse vilket var trist men i övrigt så. Den var väldigt pigg igår (åt mat vilket den brukade vara dålig på annars).

      Bilder:








      Tack för att du tog dig tid! Och ursäkta att inlägget blev så j***a långt. =P

      Mvh,
      Anders Jonsson
      Senast redigerad av anders.149; 19 August 2006, 11:20.

      Kommentar

      • mmm
        • June 2004
        • 901

        #4
        Tycker scalarerna ser fina ut. Är det bara fenorna de rycker med? Ciklider brukar kunna rycka med kroppen och det kan vara del av uppvaktning. Har du sett ifall de står bredvid/framför någon annan scalar när de rycker?
        Scalarer brukar också kunna få lite rött på ryggen, så det behöver inte vara någon fara heller utan helt naturligt. Kan inte riktigt se det på bilderna...

        När det gäller åldern på barberna, så kan man se lite åldrar på den här sidan: http://www.aquarium-bbs.de/fisch/alter/f-alter.htm
        Där kan man se att tigerbarberna blir minst 5 år gamla, så de bör inte dö av ålder i alla fall efter 2 år .
        Senast redigerad av mmm; 19 August 2006, 11:03.
        /Mattias

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursprungligen postat av anders.149
          http://img71.imageshack.us/img71/9264/mvc008fbw2.jpg (Någon som vet vad det är för växt under skalaren? Den med stora blad alltså.)
          Det är spikblad: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=45 och under den är det Aponogeton Crispus: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=59 som du har.
          Senast redigerad av ansjo; 19 August 2006, 11:30.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • anders.149
            • May 2006
            • 68

            #6
            Ursprungligen postat av mmm
            Tycker scalarerna ser fina ut. Är det bara fenorna de rycker med? Ciklider brukar kunna rycka med kroppen och det kan vara del av uppvaktning. Har du sett ifall de står bredvid/framför någon annan scalar när de rycker?
            Scalarer brukar också kunna få lite rött på ryggen, så det behöver inte vara någon fara heller utan helt naturligt. Kan inte riktigt se det på bilderna...

            När det gäller åldern på barberna, så kan man se lite åldrar på den här sidan: http://www.aquarium-bbs.de/fisch/alter/f-alter.htm
            Där kan man se att tigerbarberna blir minst 5 år gamla, så de bör inte dö av ålder i alla fall efter 2 år .

            Hej mmm!
            Jo det är fenorna, rygg, buk och de där "spröten" framtill. Och om jag inte missminner mig så kan det vara hanen som ryckte till och det skulle ju förklara mycket. =) Det är för övrigt hanen som inte har helt utfärgade ränder. Minns dock inte om det var någon fisk framför den när han ryckte.. men det är mycket möjligt. Ska hålla utkik om jag ser den göra så igen.
            Om det är normalt att de får lite rött på ryggen som du säger så bör det ju inte vara någon fara.. men det är mer det att de är röd runt "näsborrarna". =S
            Uppdaterade inlägget innan med bilder (missade de helt första gången) men det syns dåligt på samtliga men jag ringade in på en av bilderna vart det röda finns iallafall.

            Tack för länken. =) Tog en titt och tigerbarben (Puntius tetrazona) skulle enligt den bli knappt 5 år.. så då har de ju långt kvar att leva iallafall. =)

            Tack så mycket mmm! Känner mig lugnare gällande det röda på ryggen. =)

            Mvh,
            Anders Jonsson

            Kommentar

            • mmm
              • June 2004
              • 901

              #7
              Ursprungligen postat av anders.149
              Tack för länken. =) Tog en titt och tigerbarben (Puntius tetrazona) skulle enligt den bli knappt 5 år.. så då har de ju långt kvar att leva iallafall. =)
              5 <, på den sidan innebär att det är känt att den blir 5 år men att det är mycket möjligt att den kan bli äldre .
              /Mattias

              Kommentar

              • anders.149
                • May 2006
                • 68

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Det är spikblad: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=45 och under den är det Aponogeton Crispus: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=59 som du har.
                Hej ansjo!
                Spikblad stämde riktigt bra, skönt att äntligen veta hur man ska få den att (förhoppningsvis) trivas. =)
                Den andra växten du länkade var det tyvärr inte. =(
                Om det var denna så var bladformen rätt lik i mitt tycke iallafall: http://img132.imageshack.us/img132/5018/mvc080faq4.jpg

                Tack så mycket. =)

                Kommentar

                • anders.149
                  • May 2006
                  • 68

                  #9
                  Ursprungligen postat av mmm
                  5 <, på den sidan innebär att det är känt att den blir 5 år men att det är mycket möjligt att den kan bli äldre .
                  Jo det förstås.. men mer troligt att den inte blir så gammal inte sant?

                  Kommentar

                  • Scalara
                    • June 2006
                    • 415

                    #10
                    Hej igen! Jo, jag glömde...vad är det för sorts Scalarer du har? Pterophyllum Scalare har brungula fläckar symmetriskt placerade på kroppen, man kan se dem i vissa vinklar, kan nästan se lite röda ut. För sjutton hakar! Ingen fara alltså! Men det hade "mmm" redan skrivit såg jag. Hur som helst, du verkar ha fått ytterligare bra råd här, så nu är du väl lugnare eller?

                    MVH: Scalara
                    Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

                    "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Ursprungligen postat av anders.149
                      Hej ansjo!
                      Spikblad stämde riktigt bra, skönt att äntligen veta hur man ska få den att (förhoppningsvis) trivas. =)
                      Den andra växten du länkade var det tyvärr inte. =(
                      Om det var denna så var bladformen rätt lik i mitt tycke iallafall: http://img132.imageshack.us/img132/5018/mvc080faq4.jpg

                      Tack så mycket. =)
                      Den du länkade till nu är en svärdsplanta, men på den förra bilden såg jag nu att det var bakgrunden som jag såg . Den med lite smalare blad under Skalaren är nog en Vallisneria americana var. americana: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=66
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • anders.149
                        • May 2006
                        • 68

                        #12
                        Ursprungligen postat av Scalara
                        Hej igen! Jo, jag glömde...vad är det för sorts Scalarer du har? Pterophyllum Scalare har brungula fläckar symmetriskt placerade på kroppen, man kan se dem i vissa vinklar, kan nästan se lite röda ut. För sjutton hakar! Ingen fara alltså! Men det hade "mmm" redan skrivit såg jag. Hur som helst, du verkar ha fått ytterligare bra råd här, så nu är du väl lugnare eller?

                        MVH: Scalara

                        Hej!
                        Det ska vara vanliga Pterophyllum Scalare, de är silvriga nertill och är brungul upptill. Lite svårt att se ibland. Och sen så är det några röda fläckar på de. De vid stjärtfenan och på ryggen ska ju vara normala skrev "mmm" men det jag funderar på nu är över det röda vid "näsborrarna".

                        Hittade denna länken i en diskusion om skalarvarianter i en annan tråd och hittade två som ser rätt lik ut just mina. Det är fisk "D01" och "D02". Ser de typ ut som mina? På "D01" ser man tydligt att de har lite gulbrun färg ovanpå men jag ser inte hur de ser ut i nosen. Någon som ser om de är röd där med?



                        Tack återigen! Och jo, han få mycket bra hjälp medans med så. =) Lugnare är jag nu, är väl just nosen då *tjatig* men i övrigt så. =) Antar att det inte är något problem med fiskarna utan att det är jag som fått nybörjar-oro.

                        Tack tack!

                        Kommentar

                        • anders.149
                          • May 2006
                          • 68

                          #13
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Den du länkade till nu är en svärdsplanta, men på den förra bilden såg jag nu att det var bakgrunden som jag såg . Den med lite smalare blad under Skalaren är nog en Vallisneria americana var. americana: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=66
                          Hej igen!
                          Svärdplantor känner jag igen. Nej den växten jag menade är den som är mitt i bilden, den är lite otydlig (kameranybörjare) men det är en liten växt med massor av små blad som sitter på en lång stjälk eller något. Bladen har vita/ljusa nervtrådar (eller vad det nu heter).
                          Haha lite lustigt att du kikade på bakgrunden, jag tittar aldrig på den och har nog inte ens sett vad det är för växter som finns på den haha. =P

                          Den smalare ska enligt den jag köpte den av vara en vallisniera, men just denna finns inte med på zoopets växtbeskrivningar och då jag har en Vallisniera americana var americana bredvid så ser man genast att det inte är samma växt. Medans den riktiga americanan har blad uppåt 2cm i bredd så har den andra högst en halv cm i bredd.

                          Tack tack. =)

                          Kommentar

                          • Scalara
                            • June 2006
                            • 415

                            #14
                            Nosen kan bli röd om scalaren slåss, de kan nafsa varandra i ansiktet och så...eller om den har skrubbat sig emot något! Men är alla röda? Isåfall ser de ju bara ut så helt enkelt!
                            Hur som helst! Jag tror ej du behöver vara nervös. Jag vet själv hur det är med nybörjar-oron, den kan sätta in rejält! Men bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite? Ellerhur? Jag är likadan!
                            Skriv igen om det röda blir värre, så får vi väl utforska detta vidare!
                            Ha en bra dag!

                            Scalara
                            Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

                            "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              OK, vill du ha fler växtbeskrivningar så kan du kolla in på den här sidan: http://www.tropica.com/default.asp , där finns det mesta .
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...