Uppsvälld kamphane

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Theriss
    • April 2003
    • 66

    Uppsvälld kamphane

    Vet inte riktigt var jag ska lägga den här men detta är nog mest rätt ställe.

    Förra veckan var jag på semester, innan jag åkte la jag ner en sån vit tablett som räcker i tio dagar i mitt 120 liters med kampfisk, en gurami, tetror, kuhlii och pansarmal. När jag kom hem var min kamphane helt enormt tjock! Jag bytte vatten direkt och städade bottnen och nu har jag rengjort pumpen. Ska byta vatten om någon dag igen. Jag misstänker att djurvakten som var här matade fiskarna rätt mycket (hittade uppluckrad granulat flyta vid pumpen). Har kampfisken förätit sig? Jag har matat väldigt sparsamt den här veckan, men jag tycker han är superfet fortfarande. Vad ska jag göra?
    Han ser inte sjuk ut...
    *Sophie*
  • anders.149
    • May 2006
    • 68

    #2
    Hej Theriss!

    Jag tycker det låter som så har kampisen bara ätit lite för mycket. Men om du matar och kampfisken inte äter så kan det vara så att den har fått bukvattensot. Men då du skriver att han verkar frisk och om han nu äter så är det nog ingen fara. Ta det lite lugnt vid matningen framöver alternativt flytta honom till ett annat akvarium så han får magra lite så borde han vara smal snart igen. =)

    Jag googlade lite och hittade denna sida som tar upp matning av kampfisk. Finns bilder som visar när den ätit för mycket, ser det ut typ så?


    Jag är ingen expert på sjukdommar eller övermatning så någon annan kunnigare bör hoppa in.

    Mvh,
    Anders Jonsson

    Kommentar

    Arbetssätt...