Massdöd efter delvattenbyte, förgiftning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Whoreny
    • September 2005
    • 7

    Massdöd efter delvattenbyte, förgiftning?

    Detta har hänt:
    Gjorde ett stort delvattenbyte idag precis som jag brukar göra. När jag är klar så vänder sig en av jordätarna med buken upp och tvärdör. En smula panikslagen så börjar jag studera resten av fiskarna och ser till min stora fasa att en av öronålarna inte klarar av att simma upp till ytan och alla fiskarna försämras i mycket otrevlig takt. Skyndar mig att leta fram en 40liters (ungefär) slaktback och flyttar mina tre innevånare från 200burken till den, och fiskarna från 720burken (problemburken) till 200. och de flesta ser i alla fall ut att hämta sig lite. Alla ciklider (Geophagus brasiliensis och Palettciklider) ser dock ut som om dom har fåttt luftbubblor i fenorna, inte utanpå. Fengäddan (P, lapraidei) ser nästan ut som om han blöder längst ut på fenstrålarna på stjärtfenan och ser lite smånaggad ut. Det har inte varit något rött på honom innan.

    Frågan:
    Vad kan detta bero på?
    Ska jag försöka göra något mer för mina stackars ögonstenar salt t.ex. eller kan det späda på stressen ytterligare?
    Jag har sparat döda fiskar och kranvattenprov i kylen som jag tänkte konfrontera kommunen med i morgon, några tips eller något jag glömt?

    Tacksam för svar
    /Micke
    Senast redigerad av Whoreny; 08 August 2006, 22:09.
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Vad tragiskt Det låter som om det kan vara nåt med vattnet. Brukar du använda vattenberedningsmedel?

    Eller kan det vara så att akvariet är relativt nystartat?

    en dos Ektozonsalt kan inte skada.

    Hoppas de som överlevt klarar sig!
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • Whoreny
      • September 2005
      • 7

      #3
      Ursprungligen postat av batski
      Vad tragiskt Det låter som om det kan vara nåt med vattnet. Brukar du använda vattenberedningsmedel?

      Eller kan det vara så att akvariet är relativt nystartat?

      en dos Ektozonsalt kan inte skada.

      Hoppas de som överlevt klarar sig!
      Inga vattenberedningsmedel, akvariet har varit igång ungefär ett år med en flytt i april (nästan allt vatten flyttades med). Jag har tyvärr inget ektozon utan endast vanligt havssalt. men det är ju inte så stor skillnad..

      Inga förslag på vad det kan vara?

      Amonium, Klor, Eller annat gift. Kaustiksoda? Vad kan kommunen ha haft i fel just idag?

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Skulle kunna vara http://www.abo.fi/instut/fisk/Swe/Miljo/gasbubble.htm
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Hmm, det är faktiskt skillnad mellan Ektozon och havssalt. Ektozon innehåller en massa olika salter som faktiskt konsumeras av växterna, medans havssalt blir kvar i vattnet. Det enda jag har använt är Ektozon så jag vet tyvärr inte hur bra det funkar med havssalt.

          Det kan finnas en del ämnen i kranvattnet som kan vara skadliga för fiskarna och halterna kan variera ibaland. Det är därför man alltid bör använda vattenberedningsmedel, just in case.

          Det är ju 3 månader sen flytten så jag tror inte på ammonium/ammoniak.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Whoreny
            • September 2005
            • 7

            #6
            Ursprungligen postat av eriahl
            inte helt otroligt. hade nästan inget vatten i morse mest bara luft, och när vattnet kom tillbaka var det alledes vitt av luftbubblor. brukar iofs. vara det men inte så mycket.

            Kommentar

            Arbetssätt...