Hata Vita Pricken!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wihma91
    • June 2006
    • 67

    Hata Vita Pricken!!!!

    Jag upptäckte att mina fiskar fått vita prickar i fredags.. åkte ner direkt och köppte protozin.. började behandlingen direkt Sissta behandlingsdagen är imorgon(onsdag) men fiskarna har inte blivit bättre.. bara sämre och sämre och sämre... så i går när jag tände akvariet upptäckte jag att alla mina kardinaltetror har dött.. 10 stycken.. och inatt hadde mitt fjärilsciklidpar också avlidigt.. Alla mina andra fiskar är nu fulla med prickar och kliar sig överallt.. ser jätte deppiga ut och det ser ut som att dom kommer dö snart ochså.... VAD SKA JAG GÖRA?? alla bara dör! plus att jag ska åka bort på torsda också.. ska vara borta i två veckor... Om nu alla dör hur länge ska jag vänta innan jag köper nya fiskar
    och hur är jag säker på att alla parasiter är borta ?? Vill ha kvar mina små kakkaduisar.. Snälla hjälp mig!! =(
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    Temperatur i karet?? om du inte har runt 30 höj till det det hjälper till att döda parasiten.

    om inte det blivit bättre byt 50-60% av vattnet och prova Punktol samma medecin men vissa är där skillnad på..
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • Scalara
      • June 2006
      • 415

      #3
      Höj temp till 30 grader. Byt vatten, 50%. Slamsug gärna botten, parasitägg kan ligga i gruset och bli nya parasiter!
      Kör med Protozin igen! Det är den bästa medicinen mot VitaPrick. Byt inte sort.
      Hoppas de andra firrarna klarar sig? Har du någon som kan se till dem, och forsätta behandlingen när du åker bort?

      Lider med dig. Är ett helsike med den där sjukan!

      MVH: Scalara
      Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

      "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

      Kommentar

      • wihma91
        • June 2006
        • 67

        #4
        Kan jag inte höjja tempraturen och byta vatten osså börjar jag en ny protozin behandling när jag kommer hem igen ?? Jag har sagt till en granne att gå in och mata men jag vet inte om hon klarar av att medicenera och sånt.. Tack för svaren föresten!

        Kommentar

        • Nikke84
          • August 2005
          • 180

          #5
          Du ska inte vänta i två veckor... då tror jag inte du får bort parasiterna utan att plocka ut allting o rengöra grundligt heeeela akvariet.
          Dina fiskar komma nog dö inom en 3-4 dagars period om du inte medicinerar, om det är vita prick.

          Föld råden som du har fått i de övriga inläggen!

          Lycka till!

          Kommentar

          • wihma91
            • June 2006
            • 67

            #6
            Alla fiskar har dött nu förutom mina sorgmanteltetror.. Det är nte mycket liv i dom heller.. fenorna är nästan helt borta och dom ligger helt stilla! idag var sissta medecin dagen och jag undrar när man kan börja på en ny kur..
            Det känns som att alla kommer dö så jag får väll börja om helt från början när jag kommer hem från semestern..
            Finns det nått man kan göra för att det inte ska hända i framtiden.. Detta känns förjävligt och jag känner att det inte är värt att ha akvarium om fiskarna dör.. =(

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Du får börja om från början med en erfarenhet rikare.
              Ta bort de sjuka fiskarna, rengör akvariet så det inte finns parasiter kvar.
              Läs förstasidan.
              Läs och fråga på forumet om hur du ska göra vid nästa akvarie start.
              Läs om karantän och köp något som kan vara en karantän vid behov.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • wihma91
                • June 2006
                • 67

                #8
                Men jag vet inte vad jag har gjort för fel..
                Hur kan dom ha fått sjukdomen ?
                jag har bra vattenvärden ett stort akvarium med många gömställen.
                Kan det ha kommit från affären ?
                Jag upptäckte prickarna en vecka efter jag köppte nya fiskar..
                Jag vill värkligen inte göra samma mistag igen.

                Kommentar

                • Bumpan_2
                  • March 2006
                  • 49

                  #9
                  Hej,
                  Tråkigt att dina fiskar dör.
                  Fick själv in vad jag tror är vitaprick, när jag köpte mitt fjärilciklidpar.
                  Från en affär i GBG.
                  Tyckte att fiskarna så friska ut när jag köppte dem men efter någon/eller ett par dagar så hade flera fiskar vita små prickar på kroppen pch fenorna.
                  Inga har dött ännu, men tycker inte att de blivit vare sig bättre eller sämre sedan dess.
                  Det jag gjorde var att byta ca 30% vatten och tillsatte lite extra salt.
                  ( Har inga fiskar som är kännsliga mot detta ) och höjde tempen till 30 grade.
                  Ska avvakta med medicin om det går.

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Det behöver inte vara vitaprick från affären utan det kan bryta ut av stressen i transporten hem och omställningen till ett vatten, (ofta stor skillnad på pH) miljö och sällskap i akvariet.
                    Därför skrv jag "läs om karantän och köp något som kan vara en karantän vid behov".
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • wihma91
                      • June 2006
                      • 67

                      #11
                      Var kan man läsa om karantän någonstans ???

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #12
                        En karantän kan vara ett akvarium eller annat med tillräcklig volym, bra filtrering och bra vattenvärden för att fisken inte skall bli stressad.
                        Där ska den gå några veckor så du ser om den bär på någon bakterie eller parasit som smittar.
                        I karantänen får den också vänja sig med de bakterier du har i ditt akvarium genom att du tar en mindre mängd vatten till karantänen varje dag.

                        Här kan du läsa om karantän för Koi, de som har akvariefiskar brukar inte vara så noga som de som köper Koi, men ett litet "hum" om karantän får du.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • wihma91
                          • June 2006
                          • 67

                          #13
                          Okej
                          tack så mycket kramfors!
                          jag ska införskaffa en karantän när jag kommer hem.. Låter som en bra ide.!

                          Kommentar

                          • Scalara
                            • June 2006
                            • 415

                            #14
                            Stackars dig! Men låt dig inte tryckas ned av detta! VitaPrick kan drabba den bästa av akvarister! Som sagt, gör rent akvariet ordentligt och ha inte för bråttom med inköp av de nya firrarna när du kommer hem. Låt de komma några i taget, och starta om från början!
                            Du har fått en hel bra råd här att följa nu...så det borde gå vägen!
                            Ett karantän-kar är också bra att ha med tanke på andra sjukdomar som kan drabba fiskarna. Simblåsförlamning osv...
                            Ha en trevlig resa! Lär dig av detta och se fram emot det nya kar du startar upp när du kommer hem!

                            MVH: Scalara
                            Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

                            "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

                            Kommentar

                            • Scalara
                              • June 2006
                              • 415

                              #15
                              Ursprungligen postat av Bumpan_2
                              Hej,
                              Tråkigt att dina fiskar dör.
                              Fick själv in vad jag tror är vitaprick, när jag köpte mitt fjärilciklidpar.
                              Från en affär i GBG.
                              Tyckte att fiskarna så friska ut när jag köppte dem men efter någon/eller ett par dagar så hade flera fiskar vita små prickar på kroppen pch fenorna.
                              Inga har dött ännu, men tycker inte att de blivit vare sig bättre eller sämre sedan dess.
                              Det jag gjorde var att byta ca 30% vatten och tillsatte lite extra salt.
                              ( Har inga fiskar som är kännsliga mot detta ) och höjde tempen till 30 grade.
                              Ska avvakta med medicin om det går.
                              Jag råkade ut för detsamma. Vid inköp av ett par Corydoras. Då de är känsliga emot salt så kunde jag inget annat göra än att åka och köpa medicin när sjukdomen blommade ut! För det gör den! Är det VitaPrick du har så får du det snart i hela karet! Det bästa är att åka på en gång du ser att det är denna sjukdom och köpa medicin och starta behandlingen. Det är viktigt att sätta in behandling snabbt! Helst ska man ha en flaska hemma.
                              Jag var snabb och gjorde detta, men köpte inte Protozin direkt! Det skulle jag ha gjort! Den sorten jag provade hette Contralk och var en endagskur, värdelös! Fick medicinera om, med Protozin. Efter 50% vattenbyte och rengöring såklart. Alla fiskar klarade sig!
                              Så är man snabb och effektiv, följer doseringen rätt och höjer temperaturen till 30 grader så borde många av firrarna klara sig!
                              Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

                              "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

                              Kommentar

                              Arbetssätt...