Hjälp! Jag tror hon dör=(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emmelie
    • August 2006
    • 107

    Hjälp! Jag tror hon dör=(

    Hej min platy hona mår dåligt skrev en tråd förut men ingen har svarat, men jag undrar om hon mår bättre av att vara avskärmad från de andra? Har lagt henne i en burk med sten och växter, burken är inte stor men vi har inget annat och jag har yngel i bassängen så där kan hon inte vara. Men som sagt hennes fenor är nästan söndernötta och hennes buk bleknar och nästan flagnar. Vad är det för fel på henne? Köpte henne i går. Blev hon stressad av flytten? Vill ha svar snabbt för jag vet inte vad jag ska göra. Tack på förhand.
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    hejsan

    när du köpte din platy hur mådde den då?? såg denut att vara sjuk? var platyns buk inåtbuktad? vad har du annars för fiskar i ditt akvarium där du har alla fiskar?

    jag är inte expert på detta direkt men jag tror detta är bra frågor som du kan svara på så kanske man kan komma på vad det är

    hoppas nån annan som är bättre än mig hjälper dig med din platy, hoppas din platy klarar sig*håller tummarna för den*

    P.s välkommen till zoopet
    MVH Macke_fisk
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Emmelie
      • August 2006
      • 107

      #3
      jag tyckte den såg ut att må bra jag minns inte hur den mådde tyvärr, jag antog bara att den mådde bra, de vet ju bäst i en djuraffär, eller hur?
      Men just nu är den inte innåtbuktad den är mer normal, som den andra platyn jag har. Jag har ganska nyss startat upp akvariet men jag testade nitriten för ett par dagar sedan och det var perefkt. Jag hade först 4 guppys sedan i förrgår köpte jag två till och sedan två platy en hona och en hane.

      Jag hoppas verkligen den klarar sig, jag är orolig för den! trodde inte man kunde oroa sig för en fisk, men det för jag verkligen. Jag tycker synd om henne för jag vet ju inte hur dåligt den mår. Men hon håller sig nära ytan för det mesta och bara händer där rör lite på stjärt fenan. men inte de skadade fenorna.

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        hej igen
        jag håller med dig, jag har varit orolig många gånger för mina fiskar när de varit sjuka, men tillbaka till ditt problem.

        hur lång tid tog du på dig när du koppade in platysarna? men om platyns fenor har blivit söndernöttade på en natt så kanske en av dina fiskar varit på den men det tror jag inte. det enda jag klan tänka mig är att fisken redan har mått dåligt i affären, men jag kan ha fel.vänta med att dra nårra slutsatser innan nån anna har svarat. hoppas att den klarar sig

        MVH Macke_fisk
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • Emmelie
          • August 2006
          • 107

          #5
          Jag köpte platysarna efter en vecka och de i affären sa att jag skulle lägga platspåsen i akvariet i en kvart, sedan tänkte ja att ja kunde släppa in lite av akvarievattnet så de vande sig med det och så hade ja i de kankse några minuter sedan öppnade jag påsarna men de va så stora att de tyngdes ner och nästan sögs ihop så ja fick tyvärr hälla ut dem eftersom det var så krångligt med påsarna. De hade ju klämts ihjäl annars, ja fick verkligen inte in något vatten i påsen utan det bara flöt och tryckte ihop sig, jag vet att det var lite snabbt av dem eftersom de ska simma ut själva. och de blev dumt. Jag trodde att de kankse återhämade sig efter en stund. Men bättre att hälla ut de lite försiktigt än att de kläms och får panik.

          Kommentar

          Arbetssätt...