Sjuk Platy corall

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emmelie
    • August 2006
    • 107

    Sjuk Platy corall

    Idag har jag upptäck att min nya platy hona som jag köpte igår är sjuk, jag vet inte vad jag ska göra och hon ser ut att insjukna snabbt. Hennes fenor är nästan bortnötta och det ser ut som hon fjällar för hennes buk ser ut att blekna. I morses ville hon inte äta och igårkväll låg hon gömd under roten, hon började altså redan då må dåligt. Det ser verkligen ut som hennes fenor är sönderslita och jag vet inte vad det är som är fel på henne. Jag skulle vara tacksam för om någon svarade så fort som möjligt eftersom jag väldigt gärna vill ha kvar henne.
  • Emmelie
    • August 2006
    • 107

    #2
    Är det verkligen ingen som vet? Jag är orolig för henne.

    Kommentar

    • DaTrucka
      • September 2005
      • 101

      #3
      Allvarlig sjukdom.
      Eftersom du köpte den i förrgår så tror jag du får gå tillbaka till affären med den. Måste varit sjuk redan i affären. Och köp ingen ny från den affären på ett tag, resten kan ju oxå vara sjuka.

      Läs sjukdomstrådarna på forumet så hittar du säkert mycket nyttig info.
      Varför göra det idag?
      När man t.o.m kan låta bli att göra det imorgon.

      Mitt Malawi Projekt
      200 liter salt
      Våran Hemsida

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Sköter du vattenbytena hyfsat, ingen som jagat henne? Annars låter det som någon bakterie, men lite fort iofs. Titta hur fiskarna i det akvariumet på affären ser ut om dom oxå ser dåliga ut. Om fiskarna hemma börjar må dåligt får du skaffa någon lämplig medicin som affären har.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • Emmelie
          • August 2006
          • 107

          #5
          Jag flyttade henne till karantän igår kväll, jag gav henne lite mat men hon ville inte äta, hon rörde sig knappt och det vita hade spritt sig en hel del. Imorses var hon död. Hela hon var vit och flagning, hoppas inte någon av de andra fiskarna blir sjuka. Jag tycker det är hemskt att hon dog för nu är hanen ensam med en massa guppys. Kommer han bli ledsen och dö han med utan en hona? Ingen av fiskarna kan ha ätit på henne, de är ju fredliga fiskar allihopa, däremot funderar ja på nu att köpa fler platys, så hanen får två honor att se på. Hon såg inte direkt bra ut redan första kvällen då hon mest drog sig undan och gömde sig, hon stirrade mest in i glaset. Stackarn fick kankse en chock, men som sagt jag tror hon var sjuk redan i affären jag tror de precis hade fått in dem i affären så de kanske hade mått dåligt redan av den tidigare flytten och så kommer jag där och flyttar henne igen.

          Kommentar

          • Emmelie
            • August 2006
            • 107

            #6
            Jo förresten. Bör jag byta endel av vattnet eftersom hon har varit i akvariumet för att förhindra smittan? Hon var ju ändå där den mesta delen av tiden? Så man vet ju aldrig.

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Aldrig fel att byta vatten. Men köp inga fiskar ur det akvariet i affären. Hanen får prova på att leva i celibat ett tag, den stackaren.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • Emmelie
                • August 2006
                • 107

                #8
                han verkar ledsen. Han vill inte äta heller verkar det som. Har han med blivit sjuk? Han hade bra aptit igår, det vet jag. Sedan är han i ett hörn av akvariet och bara är där=( stackars liten.

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Köp inga fler fiskar innan du ser hur dom du har mår. Nog bra att flytta honom till egna burken du hade. Låter ju som du fick något från affären eftersom båda var dåliga. Gå till affären imorgon har du tur syns något på dom som är kvar. Svårt att säga vad för sjukdom på nätet utan att se. Känns som bakterie när jag läser, hoppas det syns på dom som är kvar i affären som sagt så får du hjälp av dom
                  Senast redigerad av eriahl; 06 August 2006, 12:48.
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • Emmelie
                    • August 2006
                    • 107

                    #10
                    Okej jag är inte hemma på några dagar nu men mamma tar hand om dem. Det värsta är att det bara är en liten kakburk jag vet inte hur bra de klarar sig där i. Så jag kan ju inte gå till affären men ja har funderat på att maila dem och fråga om fler av dem dött och vad det kan ha varit och hur smittsamt det är.

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Är det en liten kakburk är det nog bäst för fisken om den ser dålig ut att ta bort den ändå...
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • Emmelie
                        • August 2006
                        • 107

                        #12
                        Mmm... Precis det tror jag med, den borde nog se ut som den andra i alla fall. Att fenorna blir vita.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13124

                          #13
                          Gå till affären och titta hur deras fiskar mår! mår dem bra så är det väl troligast att det blev en för stor omställning för din fisk... Är deras fiskar också sjuka så ber du att få en annan fisk eller pengar tillbaka!
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          Arbetssätt...