Svärdfiskhona som blöder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sindarin
    • July 2006
    • 22

    Svärdfiskhona som blöder

    Jag satte igång ett nytt kar på 70 l för några dagar sedan, har använt både vattenberedningsmedel och flytande bakterier och introducerade 5 st fiskar i det igår. 3 st svartvita svärdbärare (två honor och en hanne) samt en platy av vardera kön. Igår var alla pigga och for runt på bästa fiskmanér. Idag såg jag bara två av svärdbärarna när de skulle få mat och till slut hittade jag den ena honan i det mörkaste av mörka hörn. Hon var inte speciellt intresserad av att äta och när jag studerat henne en stund kunde jag konstatera att hon såg lite missfärgad ut på ena sidan. Det ser ut som hon blöder. Eftersom de är spräckliga är det lite svårt att se om hon fått ett tjuvnyp av någon annan eller om hon blöder invärtes (de "vita" partierna är snarare genomskinliga på dom).

    Jag har flyttat äver henne till ett mindre kar och tillsatt lite salt. Nu är hon piggare och simmar och hon har även ätit lite grann. Jag tänkte ha henne där ett par dagar och se om hon repar sig.

    Jag har kollat vattenvärdena och allt ser hur bra ut som helst.

    Jag försöker läsa i forumet och i artiklarna om olika sjukdomar men jag hittar inget som direkt stämmer överens med detta, om det är så att hon blöder invärtes kan det vara en parasit som går att bota?

    Tacksam för smarta inlägg här.
Arbetssätt...