Bågfenciklid med utsående öga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    Bågfenciklid med utsående öga

    Min bågfenshane har ett öga som står ut lite och man kan se som om han hade lins på ögat!
    Det har synts ett par dar, men idag ser det lite värre ut. Han är ungefär som vanligt, men kanske lite försiktig. Han tar mat o simmar omkring och flirtar med frun.

    Kan jag göra nåt för honom, behandling med salt eller nåt annat?
    Jag byter vatten regelbundet varje vecka.

    Mina bilder
    Min zoon
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Är det så http://www.2cah.com/pandora/Disease.html#Cloudyeye
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #3
      På det flesta bilderna står ögat ut mycket, på min fisk är det inte direkt popeye -ännu! Det är endast det ena ögat.

      Jag har nu gjort i ordning ett saltbad, jag vet inte om det är rätt. Men jag känner att jag måste göra nåt.
      Nu återstår bara att fånga honom, vilket är svårt eftersom han är så försiktig.

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • svea
        • February 2005
        • 2476

        #4
        Jag fick tag på honom ganska snabbt. Skönt, gillar inte att jag runt dem.
        Nu får han vara där 3 tim enl Ektzon-beskrivningen. Det är ca 3 liter och knappt 1 tsk salt.

        Nån sån har nåt annat bra tips, varför uppstår det? Han har inga elaka medinnevånare, inget dåligt vatten, får bra mat.
        Han ser inte sjuk ut för övrigt.

        Mina bilder
        Min zoon

        Kommentar

        • svea
          • February 2005
          • 2476

          #5
          Några tips, nån som vet?

          Mina bilder
          Min zoon

          Kommentar

          • svea
            • February 2005
            • 2476

            #6
            Verkligen ingen som haft liknande problem och hittat en bra hjälp?

            Mina bilder
            Min zoon

            Kommentar

            • Lenmar
              • February 2004
              • 6154

              #7
              Min bågfenshane fick det så efter att hans hona stressade livet på honom vid yngelvården. Tyvärr kunde jag inte få det att gå tillbaka så jag håller tummarna för din!!
              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

              Kommentar

              • svea
                • February 2005
                • 2476

                #8
                Hmm, vad trist. Men just nu verkar dom inte så leksugna. Hon har inte jagat honom och han försöker så smått flirta in sej.

                Det verkar som han har lite svårt med synen på det ögat, jag har sett att han kör emot lite. För övrigt som vanligt, tycker jag.

                Du tror inte det är nån sjukdom då? Enbart stress?
                Synd, han är så fin.

                Mina bilder
                Min zoon

                Kommentar

                • Lenmar
                  • February 2004
                  • 6154

                  #9
                  Kan vara nåt invärtes har jag för mig att jag läst. Skall se om jag hinner googla lite på mina gamla sjukdomslänkar.....
                  Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                  Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                  Kommentar

                  • onlyme

                    #10
                    Jag hade något liknande på min Bolivianska fjärilsciklid, men hennes öga var utstående och blodrött runt om(tyvärr dog hon av det dagen efter jag upptäckte det).
                    Jag fick tips om det kunde ha varit en tumör, mykobakterier eller bara dålig vattenkvalité.
                    Så börja med ett vattenbyte och se om det blir något bättre.
                    Jag hoppas att ögat går tillbaka på din fisk Svea:-)

                    Kommentar

                    • svea
                      • February 2005
                      • 2476

                      #11
                      Jag tror inte det är vattenkvalitéen, jag byter regelbundet varje vecka. Nu när det varit varmt blir det ett litet extra byte då o då med kallt vatten.

                      Besökt en zoobutik idag, de tyckte det lät som en parasit bakom ögat. Då kan det svullna upp så där.
                      Nu är han i ett eget karantänakvarium med medicin. Han ser sämre ut idag, inte på själva ögat men han vinglar nu när jag flyttat honom. Kanske chockad och orolig?

                      Det är synd för han är en vacker o pigg fisk annars.
                      Önska mej lycka till nu!

                      Mina bilder
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • svea
                        • February 2005
                        • 2476

                        #12
                        Min bågfenshane har nu fått sin 3:e behandling (av 5) med Sterazin. Ögat ser ungefär lika dant ut, men han är rätt pigg, simmar omkring och är nyfiken.

                        När jag gjort färdigt behandlingen hur ska jag se om han är frisk? Kommer ögat att svullna av och se normalt ut, eller hur läks det?
                        Jag har ingen erfarenhet alls av detta, så är det nån som kan förklara och råda mej hur jag bör göra blir jag väldigt tacksam. Det står att man kan upprepa behandlingen efter 48 timmar.

                        Mina bilder
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • Lenmar
                          • February 2004
                          • 6154

                          #13
                          Iihh då.... glömde svara . Läste om aquafuran häromdan att det skulle vara bra för exopthalmus, glosöga.... Hoppas verkligen det ger med sig och att han blir som "ny" igen!! Jga har haft sånt på mina fiskar men det har lyckats vända. Jag är också himla noga med mina vattenbyten så det hade inte alls med det att göra.
                          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                          Kommentar

                          • svea
                            • February 2005
                            • 2476

                            #14
                            Jaså, du använde Aquafuran, jag fick tipset i zooet att Sterazin skulle hjälpa.
                            Men jag kan väl inte byta medicin mitt i behandlingen.

                            Tror du att det är klokt prova med Aquafuran efter den här omgången om han inte blir bra?

                            Det ser ut som om han inte ser så bra med det ögat (förstås), han simmar lite på sned.

                            Hur blev det för din fisk, gick svullnaden alltså ned och ögat såg helt normalt ut?
                            Tack snälla att du vill svara.

                            Mina bilder
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • svea
                              • February 2005
                              • 2476

                              #15
                              Ang mina bågfenciklider:
                              Honan ser ut att sakna sin hane, antagligen inget att göra nåt åt?
                              Det är väl ingen fara för henne, hon åker runt och söker ser jag.

                              Mina bilder
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...