Guppy brun på huvudet, hjälp, snälla!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ekmanjenny
    • July 2006
    • 342

    Guppy brun på huvudet, hjälp, snälla!

    Hej!

    En av mina guppys börjar bli brunaktig på huvudet. I övrigt är han pigg. Undrar vad det kan vara då jag gärna avlägsnar fisk som är sjuk. Någon som vet, snälla!?
    Så länge man lär sig, lever man!
    Ge blod, hela Sverige behöver det!
  • PlatyYngel
    • January 2006
    • 1105

    #2
    Är det ne ung fisk (?) kanske den börjar få mer färg?
    / Marcus

    Kommentar

    • ekmanjenny
      • July 2006
      • 342

      #3
      Tyvärr avlivade jag min guppy igår. Kändes jättetråkigt för han var så fin. Men han började faktiskt simma lite märkligt och den färg han hade på huvudet såg inte okej ut. Nu vet jag inte exakt hur gammal han var men han hade redan fått starka vackra färger. Tidigare hade han en grönskimrande nos så det såg inte direkt bra ut då den blev brun. Jag är bara lite rädd att han smittat ned akvariet men eftersom jag inte vet vad det kan ha varit så vet jag ju inte hur man ska behandla. Det såg inte ut som svamp i alla fall. Gjorde vattenbyte på ca 30 % efter jag tagit ut honom. Vore ändå intressant om någon vet vad som kan ha hänt.
      Så länge man lär sig, lever man!
      Ge blod, hela Sverige behöver det!

      Kommentar

      • sunkan aspidoras
        • June 2005
        • 925

        #4
        Hej! skulle jag våga mig på en gissning så gissar jag på en inre bakteriell infektion som var på väg ut genom vävnaden... hade en makropod som hade liknande symptom (en missfärgad fläck) och det slutade med att det öppnade sig och blev ett djupt sår

        Kommentar

        • ekmanjenny
          • July 2006
          • 342

          #5
          Ja, det låter mycket troligt faktiskt. Då gjorde jag i så fall rätt som avlivade honom. Men det kändes hemskt. Hoppas jag gjorde rätt. Vill ju inte att han ska lida. Jag tror jag besparade honom lidandet genom att frysa in honom. Kom inte på något bättre sätt för då domnar han ju bort, istället för att drunkna i toaletten. Finns det något bra sätt att avliva? Antar att detta ska undvikas. Men vad gör ni när era fiskar blir sjuka? Kanske borde man ha ett litet akvarium vid sidan om där man kan tillfälligt behålla fisk som verkar sjuk. Hur gör ni?
          Så länge man lär sig, lever man!
          Ge blod, hela Sverige behöver det!

          Kommentar

          • sunkan aspidoras
            • June 2005
            • 925

            #6
            det är så sällan jag har haft nån sjuk fisk så jag har inget sjukakvarium. Om jag ska avliva en fisk så ser jag till att det går fort (från att blivit fångad tills den är död) så den inte behöver lida. Tar den i håven och snärtar till den ordentligt i tvättstället, det går blixtsnabbt!

            Kommentar

            • onlyme

              #7
              Ursprungligen postat av ekmanjenny
              Jag tror jag besparade honom lidandet genom att frysa in honom. Kom inte på något bättre sätt för då domnar han ju bort, istället för att drunkna i toaletten. Finns det något bra sätt att avliva? Antar att detta ska undvikas. Men vad gör ni när era fiskar blir sjuka? Kanske borde man ha ett litet akvarium vid sidan om där man kan tillfälligt behålla fisk som verkar sjuk. Hur gör ni?
              Att slänga in en fisk i frysen är nog en av de värsta sakerna du kan göra.. Tänk vilken stress fisken måste känna när han sakta dör.. Hur skulle du känna om någon dumpade dig i en glaciärspricka?
              Ta hellre och dunka något hårt i skallen på fisken, ta en sax och klipp av precis bakom gällocket.
              Jag tar fuktigt toapapper, lägger ner fisken där och klämmer till. Snabbt och enkelt!

              Kommentar

              • ekmanjenny
                • July 2006
                • 342

                #8
                Ja, det hade jag väl kunnat ana kanske. Men jag tänkte att han domnade bort sakta men säkert inne i frysen. Nu känner jag mig jättetaskig som plågade min stackars Guppy. Förhoppningsvis behöver jag aldrig mer avliva en fisk men om jag gör det så kommer den bli giljotinerad.
                Så länge man lär sig, lever man!
                Ge blod, hela Sverige behöver det!

                Kommentar

                • onlyme

                  #9
                  Ursprungligen postat av ekmanjenny
                  Ja, det hade jag väl kunnat ana kanske. Men jag tänkte att han domnade bort sakta men säkert inne i frysen. Nu känner jag mig jättetaskig som plågade min stackars Guppy. Förhoppningsvis behöver jag aldrig mer avliva en fisk men om jag gör det så kommer den bli giljotinerad.
                  Oj! Var juh inte meningen att ge dig dåligt samvete!
                  Det låter bra det sistnämnda när det väl behövs ta bort fisk...

                  Kommentar

                  • ekmanjenny
                    • July 2006
                    • 342

                    #10
                    Ursprungligen postat av onlyme
                    Oj! Var juh inte meningen att ge dig dåligt samvete!
                    Det låter bra det sistnämnda när det väl behövs ta bort fisk...
                    jo men det är försent du har givit mig dåligt samvete nu så nu vet jag inte hur jag ska kunna sova inatt. skoja bara! stackars min guppy alladin, han har en fin plats uppe i fiskhimlen nu.

                    tyvärr är det ju så också att "what goes around comes around", då undrar jag vad jag har att vänta.
                    Så länge man lär sig, lever man!
                    Ge blod, hela Sverige behöver det!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...