varför kliar dom sig hela tiden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mylovelylittlelumps
    • July 2006
    • 27

    varför kliar dom sig hela tiden?

    för 3 veckor sedan fick jag ett akvarium av en tjej som skulle flytta
    när jag startade upp akvariet så fick dom vita pricksjukan så jag gav dom medecin o gjorde som det stod på paketet.
    prickarna försvann på alla utan 2 fiskar
    så gjord esom det stod bytte ut en del vatten o sen efter ha fyllt på la jag i ny medecin.

    nu 1 vecka senare efter andra behandlingen så är det inga vita prickar kvar men alla fiskar kliar sig mot allt även varandra
    min segelfensmolly hane ser så halvdöd ut med fenorna ihop mot kroppen o bara är i stort sett. tror hela tiden hans ka vara död nästa gång jag tittar till men han är seg.

    Någon som vet vad det kan vara?
    Nybörjaren
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Nitrit?
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • peterhaack
      • November 2004
      • 1752

      #3
      Ja troligen nitrit som kramfors säger... eller för mycket medecin i karet, gör ett par 50%iga vatten byten ett par tre dagar. du lär nog se skillnad redan första vattenbytet.
      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #4
        Det låter absolut som nitrit. Väldigt smart att fylla i profilen så noggrant, då kan man utesluta en del saker. En sak som jag däremot hittade i din profil är hajmal, aja baja, den blir alldeles för stor för akvariet, gör dig av med den innan du blir för fäst vid den.

        Vattenbyten slår aldrig fel, själv skulle jag byta bara runt 10% fast flera gånger om dagen, och då med vatten från kallvattenskranen, men gör som du vill, så länge du byter tlllräckligt med vatten.

        Se till att du får ner tillräckligt med syre i akvariet, pumpens utblås ska sitta så att ytvattnet cirkuleras så mycket som möjligt.

        Kommentar

        • mylovelylittlelumps
          • July 2006
          • 27

          #5
          det var inte nitrit! kollade värdena samma dag dom trodde mer på att det var en parasit så har lagt i ektozon vilket har hjälpt en hel del har gjort en del delvattenbyten med
          Nybörjaren

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Det kan ha varit ammoniak (bildas innan nitrit). Ektozonsalt lindrar besvären vid ammoniakförgiftning. Men tänk på att även om det inte var nitrit nu så är det mycket troligt att du kommer att få det.

            Medicinen brukar nämligen ta koll på nyttobakterierna så du har antagligen ingen bakterieflora som kan bryta ner ammonium/ammoniak och nitrit nu.

            Så om jag vore du skulle jag införskaffa en flaska bakteriekultur och börja tillsätta. Denitrol (av märket JBL) är en bra sådan. Överdosera gärna. Men först måste du ha bytt så mycket vatten att du fått bort det mesta av medicinen.

            Lycka till!
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • mylovelylittlelumps
              • July 2006
              • 27

              #7
              Ursprungligen postat av batski
              Det kan ha varit ammoniak (bildas innan nitrit). Ektozonsalt lindrar besvären vid ammoniakförgiftning. Men tänk på att även om det inte var nitrit nu så är det mycket troligt att du kommer att få det.

              Medicinen brukar nämligen ta koll på nyttobakterierna så du har antagligen ingen bakterieflora som kan bryta ner ammonium/ammoniak och nitrit nu.

              Så om jag vore du skulle jag införskaffa en flaska bakteriekultur och börja tillsätta. Denitrol (av märket JBL) är en bra sådan. Överdosera gärna. Men först måste du ha bytt så mycket vatten att du fått bort det mesta av medicinen.

              Lycka till!
              är det då inte lika bra o byta ut allt vatten?
              nu har en guppyhane blivit kvalmig vid huvudet ena ögat är nästan övertäckt av någon hinna.
              börjar tappa modet, dom verkar få alla sjukdommar som finns mina stackars fiskar :-(
              Nybörjaren

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Nej du behöver inte byta ut allt vatten. Det är inte heller bra för fiskarna. Det blir lixom en shock för dem. Det räcker att man byter så mycket att koncentrationen av medicinen inte längre är verksam.

                En välfungerande biologisk filtrering är nyckeln till ett sunt akvarium med friska fiskar. Så att satsa på en bra bakteriekultur är aldrig fel. Och kom ihåg att mata sparsamt under några veckor tills det att bakterierna hunnit etablera sig i filtret igen.

                Nånting som är bra under och efter medicinering är att ge fiskarna Fishtamin (från Sera - det finns även andra märken). Det stärker deras immunsystem.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • mylovelylittlelumps
                  • July 2006
                  • 27

                  #9
                  skrev nydligen denna tråden



                  o har nu fixat medicin till dom o lagt i... nu hoppas jag på att det ska bli bättre o ska köpa fishtamin sen med o ge dom!
                  sitter lite svårt till nu när mina barn é sjuka samtidigt! kanske något i atmosvären
                  Nybörjaren

                  Kommentar

                  Arbetssätt...