Slöjstjärtar som blir slöa och sedan dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sindarin
    • July 2006
    • 22

    Slöjstjärtar som blir slöa och sedan dör

    Härom dagen så började min blå slöjstjärt dra sig undan från de övriga fiskarna, den blev även slö och tillbringade all tid vid ytan. Den slutade även att "simma" och flöt mer runt, dvs när den t ex ville uppåt slutde den att simma och flöt istället. De andra fiskarna började då mobba den och hacka på den så jag plockade ut den ur akvariet och la den i en guldfiskskål så att den skulle få vara i fred. Först piggade den på sig i en dag sedan igår kväll så slutade den äta och lade sig på sidan och dog. Nar jag fiskade upp den döda fisken såg jag att den hade ett par missfärgade fjäll på ena sidan, alt om dom var skadade.

    Idag konstaterade att en slöja till börjar bli slö och att den har fått samma "missfärgning" på ett fjäll på ena sidan så jag har nu fiskat upp den och lagt den i en skål för att se om den blir lite piggare.

    Någon som vet vad detta kan bero på? Jag har läst om en massa olika sjukdomar och det kan vara både det ena och andra för mig som lekman när jag läser beskrivningarna. Hur gör jag för att dels bota den sjuka firren (om möjligt) och även stoppar smittan om det är en smitta i akvariet?

    Jag kan tillägga att jag konstaterade höga nitrathalter idag så jag bytte istort sett allt vatten på djuraffärens inrådan och tillsatte både Aqua plus och bakterier så när jag gjorde ett nytt test på kvällen låg nitrathalten på mellan 10 och 25 på mätstickan. Akvariet är nystartat och har varit igång ett par veckor bara.

    Kan dom blivit förgiftade eller är dom sjuka?
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Hur stort är akvariet??? Det behövs ca 50 liter vatten/slöjstjärt för att dom ska må bra och för att vattnet ska hållas någorlunda ok.

    Nitrathalten har inte så stor betydelse, däremot har nitrithalten det, den ska vara på 0, annars har du giftigt vatten. Att byta allt vatten på en gång är inte bra... bättre med flera mindre med någon timmes mellanrum om det är akut...
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • Sindarin
      • July 2006
      • 22

      #3
      Ursprungligen postat av Tant Nancy
      Hur stort är akvariet??? Det behövs ca 50 liter vatten/slöjstjärt för att dom ska må bra och för att vattnet ska hållas någorlunda ok.

      Nitrathalten har inte så stor betydelse, däremot har nitrithalten det, den ska vara på 0, annars har du giftigt vatten. Att byta allt vatten på en gång är inte bra... bättre med flera mindre med någon timmes mellanrum om det är akut...
      Jag fick två stycken i en guldfiskskål från början men flyttade över dom till ett akvarium på 60 l när jag insåg att de faktiskt behövde betydligt mer space än så (det är synd och skam egentligen att djuraffärerna säljer dom i skålar utan bättre upplysning än så). Det är tre stycken just nu (den av dom som blivit slö har jag flyttat på så nu är dom två) som är c:a 7-8 cm eller så och de ska få ett större hem såfort jag får hem det.

      Gällande vattnet så hade jag bytt ut c:a 1/3 innan och mätte igen efter ett par timmar det var lika höga halter (kan ha varit nitrit, ska erkänna att jag är mycket nybörjare på området) det var den sorten som är alarmerande i vilket fall och halten låg på 100 mg/l från början och gjorde det även efter första bytet, nu är det nere i 10-25mg/l och jag hade planerat att göra ytterligare ett efter jobbet idag. Jag frågade i affären när jag köpte testerna och hon sa att om jag inte fick ner halterna skulle jag byta allt, men jag ska göra som du föreslår nu när halterna ändå minskat och göra fler och mindre byten tills värdena kommer ner till noll.

      Hur gör man med bottenslam när vattnet är giftigt, rensar man bort det med eller byter man bara ut vattnet i små mängder och ofta?

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Du ska absolut inte rensa ur bottenslam eller städa pumpen, det är där nitrifikationsbakterierna finns, de som gör att fiskbajset INTE blir giftigt. Fortsätt att byta 30% vatten så ofta som du kan, men gärna med någon timme emellan... tills du får värdena på noll... du kan suga upp löst fiskbajs som ligger uppepå gruset, men håll inte på och sug nere i botten... När du fått ner ditt värde till noll börjar du använda bakterier på flaska (t ex nitrivec eller denitrol), dubbel dos första gången, sedan normaldos i tio dagar... Hoppas att det löser dina problem någorlunda... tror att du kommer att få krångla lite med vattnet ända tills du skaffar ett större akvarium, 150 liter är nog det minsta du bör köpa, men ännu bättre är 250 liter och flera slöjor, dom gillar sällskap.

        Synd att djuraffärerna behandlar blivande lyckliga akvarister så här, är ju ingen bra start på en underbar hobby... hoppas att du inte ger upp!!!
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • Sindarin
          • July 2006
          • 22

          #5
          Tack för tips och idéer Tant Nancy, tar till mig all din vishet och ska försöka så som du föreslagit där.

          Jag har inte gett upp hoppet än även om det givetvis är ett bakslag, men hädanefter kommer jag att läsa på mer i förväg hellre än att lyssna på ett enstaka dåligt råd från dom som bara höftar till ett svar (läs dålig personal i djuraffärer eller fook med liten erfarenhet), Zoopet verkar ha ett ton med bra tips och idéer att ta till sig istället.
          Senast redigerad av Sindarin; 24 July 2006, 13:06.

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Har du Seras nitrat test så visar den för höga värden.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Sindarin
              • July 2006
              • 22

              #7
              Det tog några dagar men sedan var värdena nere på noll igen. Jag gjorde som Du förslog Tant Nancy och bytte ut c:a 1/3 3-4 ggr med en timmes mellanrum de första två dagarna, därefter kunde jag gå ner till två byten i ett par dagar, sedan ett i ytterligare ett par dagar.

              För att ha en jämförelse från dag till dag sparade jag ett vattenprov för att lättare se skillnader. Värdena gick neråt ett ett par-tre nyanser varje dag för att till nästa gå upp ungefär en, men efter femte dagen hade filtret kommit igång såpass att det var mer effektivt än mina vattenbyten. Nu snurrar det på och alla är glada och nöjda (speciellt jag som slipper släpa vatten varenda dag) =)

              Edit: Ska tillägga att den andra slöjan som började bete sig sjukt mår prima nu =)
              Senast redigerad av Sindarin; 04 August 2006, 00:13.

              Kommentar

              • Tant Nancy
                • April 2002
                • 5407

                #8
                Jättebra att det löste sig! Känns bra när man lyckas ge bra råd som hjälper när det verkligen behövs...
                MvH
                Tant Nancy
                www.gladafisken.aqualogen.se
                Mitt fotogalleri
                Dagbok
                Min zoon

                Kommentar

                • maricici
                  • March 2006
                  • 303

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sindarin
                  Härom dagen så började min blå slöjstjärt dra sig undan från de övriga fiskarna, den blev även slö och tillbringade all tid vid ytan. Den slutade även att "simma" och flöt mer runt, dvs när den t ex ville uppåt slutde den att simma och flöt istället. De andra fiskarna började då mobba den och hacka på den så jag plockade ut den ur akvariet och la den i en guldfiskskål så att den skulle få vara i fred. Först piggade den på sig i en dag sedan igår kväll så slutade den äta och lade sig på sidan och dog. Nar jag fiskade upp den döda fisken såg jag att den hade ett par missfärgade fjäll på ena sidan, alt om dom var skadade.

                  Idag konstaterade att en slöja till börjar bli slö och att den har fått samma "missfärgning" på ett fjäll på ena sidan så jag har nu fiskat upp den och lagt den i en skål för att se om den blir lite piggare.

                  Någon som vet vad detta kan bero på? Jag har läst om en massa olika sjukdomar och det kan vara både det ena och andra för mig som lekman när jag läser beskrivningarna. Hur gör jag för att dels bota den sjuka firren (om möjligt) och även stoppar smittan om det är en smitta i akvariet?

                  Jag kan tillägga att jag konstaterade höga nitrathalter idag så jag bytte istort sett allt vatten på djuraffärens inrådan och tillsatte både Aqua plus och bakterier så när jag gjorde ett nytt test på kvällen låg nitrathalten på mellan 10 och 25 på mätstickan. Akvariet är nystartat och har varit igång ett par veckor bara.

                  Kan dom blivit förgiftade eller är dom sjuka?
                  Nitrat blir inte dödligt giftig vad jag vet, den orskar mest algproblem. Men kolla nitrit och ammonium/amoniak som förgiftar akut.
                  I
                  MY

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Nitrat över 50 mg/l kan vara skadligt för fiskar och andra djur i akvariet, även vissa växter tar skada läste jag i något från Sera.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • maricici
                      • March 2006
                      • 303

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kramfors
                      Nitrat över 50 mg/l kan vara skadligt för fiskar och andra djur i akvariet, även vissa växter tar skada läste jag i något från Sera.
                      Själv har jag ingen info om nitrat, men vet att ammonium/amoniak har ett gränsvärde från ofarligt till skador på långt sikt och akut giftigt, enligt dropptestinfon (Seras)
                      Om hög nitrathalt så är min erfarenhet att bakomliggade orsak oftast är övermatning med för lite liter vatten per fisk som tvåa på felsök
                      I
                      MY

                      Kommentar

                      Arbetssätt...