nått är fel i mitt akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hella2
    • July 2005
    • 1158

    nått är fel i mitt akvarium.

    Jag vet med mig själv att jag har stökat på för mycket i akvariet senaste veckan. Jag har bytt pump,tillsatt 5 nya fiskar och satt nya växter som jag fick ta bort senare för dom var dåliga. Nu har jag tagit bort två guldbarber för att dom mådde inte alls bra,dom övriga ser jag inget fel på förutom att dom andas snabbare.Jag har ingen nitrit och ett ph på 7. Ska jag nu låta dom bara vara till nästa lörd,då det är dags för vattenbyte igen eller kan jag göra nått för att dom ska må bättre? jag har haft i salt och aqvatan,det har jag alltid i vid byte av vatten.
    Man blir aldrig fullärd ....
  • Intercepter
    • January 2006
    • 962

    #2
    det är inte bra att ha salt i karet alltid då blir fiskarna resistenta mot saltet o då fyller det ingen funktion
    står de o flåsar uppe vid ytan brukar det vara syrebrist har du bra ytrörelse ?
    kanske byta lite vatten och bara kallvatten skulle misstänka att det e på tok för varmt i karet nu imed sommarvärmen

    Kommentar

    • Hella2
      • July 2005
      • 1158

      #3
      Ursprungligen postat av Intercepter
      det är inte bra att ha salt i karet alltid då blir fiskarna resistenta mot saltet o då fyller det ingen funktion
      står de o flåsar uppe vid ytan brukar det vara syrebrist har du bra ytrörelse ?
      kanske byta lite vatten och bara kallvatten skulle misstänka att det e på tok för varmt i karet nu imed sommarvärmen
      tyvärr har jag alltid i en skvätt med salt,sitter nog i sen jag var liten Dom beter sig som vanligt är lite här och lite där,men just att dom flåsar oroar mig lite,jag har alltid haft mellan 27-28 jämt i mina kar,och eftersom jag har doppis så hållers sig tempen där,jag kan ju prova med kallt vatten,men jag tror att felet ligger nånannastans,men vet inte var. ny pump har jag med jättebra ytrörelse! tack för det snabba svaret,ska gå och tappa upp kallvatten nu
      Man blir aldrig fullärd ....

      Kommentar

      • plorozen
        • January 2004
        • 531

        #4
        bytte du filtermaterialet också, eller bara själva pump-delen?

        Kommentar

        • Hella2
          • July 2005
          • 1158

          #5
          jag bytte ju filterdel åxå, det blev en helt ny pump, jag kramade ur smuts från det gamla filtret och doppade det i akvariumvattnet innan jag satt dit den det är en fluval2
          Man blir aldrig fullärd ....

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Ursprungligen postat av Intercepter
            det är inte bra att ha salt i karet alltid då blir fiskarna resistenta mot saltet o då fyller det ingen funktion
            står de o flåsar uppe vid ytan brukar det vara syrebrist har du bra ytrörelse ?
            kanske byta lite vatten och bara kallvatten skulle misstänka att det e på tok för varmt i karet nu imed sommarvärmen
            Det är snarare så att bakterier/parasiter kan bli resistenta mot salt.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Hella2
              • July 2005
              • 1158

              #7
              Ursprungligen postat av Kramfors
              Det är snarare så att bakterier/parasiter kan bli resistenta mot salt.
              aha, så jag ska skippa saltet då?
              Man blir aldrig fullärd ....

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Normalt behövs inte salt, det är även svårt att veta salthalt utan saltmätare och risken blir att det är för mycket salt som påvekar fisken negativt eller för lite som gör att bakterier/parasiter kan bli resistenta.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • mange016
                  • May 2006
                  • 341

                  #9
                  Skippa saltet o byt vatten , Mina fiskar andas oxå väldigt konstigt nu ibland , då kollar jag tempen o då brukar den vara uppot 29-30 grader , så då är det bara byta vatten , iskallt vatten sen mår alla fiskar prima igen! O skippa saltet , jag har aldrig användt salt vid något vattenbyte o mina firrar mår prima, förutom när det blir för varmt då vill säga =)

                  Kommentar

                  • Hella2
                    • July 2005
                    • 1158

                    #10
                    ok! jag får göra så! Det är kanske för varmt åt dom
                    Man blir aldrig fullärd ....

                    Kommentar

                    Arbetssätt...