Neonsjukan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • whokickass
    • July 2006
    • 32

    Neonsjukan?

    Tjosan!
    Hittade inget om neonsjukan nämligen.
    Så jag tänkte att mina tetror kanske har det?
    vissa har börjat tappa färgen ser det ut som.
    Vad gör jag åt det?
  • PlatyYngel
    • January 2006
    • 1105

    #2
    Jag säger vad jag vet så får andra rätta mej om jag har fel...

    Jag tror inte att det finns botemedel, utan du får plocka bort drabbade fiskar och hoppas att dom som är friska klarar sej. Har även hört att man inte ska skaffa neonfiskar igen förrän det gåt ett år efter den sista smittade fisken tagits ur karet, för att förhindra att nyinköpta fiskar drabbas.
    / Marcus

    Kommentar

    • whokickass
      • July 2006
      • 32

      #3
      Det kan inte skada mina andra fiskar? Isåfall sparar jag dem och struntar i andra neonfiskar :P. Så det är alltså neonsjukan dom fått? dvs, att dom tappar färgen?

      Kommentar

      • PlatyYngel
        • January 2006
        • 1105

        #4
        Jag skulle inte tro att det drabbar andra fiskar eftersom inga andra fiskar i mitt kar blivit drabbade. Jo, dom tappar färg och börjar se ut som att dom har skabb nästan.

        Men du får inte lita helt på vad jag säger då jag inte har så bra koll på den här sjukdomen. Det här är vad jag har hört och jag har litat på det. Men vänta så att nån annan också kan säga vad dom vet...
        / Marcus

        Kommentar

        • whokickass
          • July 2006
          • 32

          #5
          Jag täckte över mitt kar inatt, för det är så ljust där i. När jag tog bort skynket idag så var färgerna tillbaka. Kan det vara att dom inte sovit?

          Kommentar

          • Gr@bben
            • June 2005
            • 32

            #6
            Ursprungligen postat av whokickass
            Jag täckte över mitt kar inatt, för det är så ljust där i. När jag tog bort skynket idag så var färgerna tillbaka. Kan det vara att dom inte sovit?
            ja, så är det.. jag blev jätteorolig en natt jag skulle kolla till firrarna och såg att Kardinaltetrorna hade tappat massa färg.. när jag kollat en gång till efter säg en halvtimme så var alla som normala igen! det kan nog bero på att dom vilar eller sover..
            // Viktor

            Dvärgciklider,Guramis,Tetror,Barber,Malar,Räkor,Ungfödare,Guldfiskar,Alger



            144-liters,
            72-liters,
            12-liters

            Akvarist, javisst!

            Kommentar

            Arbetssätt...